Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tips på arkiveringsprogram?

Produkter
(logga in för att koppla)

-A-

Aktiv medlem
Hej!

Jag letar, till jobbet, ett lätthanterligt sätt att arkivera våra bilder. Vi är 2-3 personer som kommer att hantera bilder. Krav är att bilder ska vara sökbara, gärna utifrån kategorier som fotograf, plats eller nyckelord. Det ska också vara enklare för någon ny att sätta sig in i än det mappsystem vi har idag som bygger på att man måste veta vilket år man ska börja söka i. Bör inte vara för dyrt och bör vara något som man vill använda på mycket lång sikt. Några idéer?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Hur många bilder rör det sig om?

Hur ser er infrastruktur ut. Har ni egna filservrar/applikationsservrar?

Vad är kravet på åtkomst? Räcker åtkomst via filserver, eller behövs en molnlösning etc?
 

-A-

Aktiv medlem
Hur många bilder rör det sig om?

Hur ser er infrastruktur ut. Har ni egna filservrar/applikationsservrar?

Vad är kravet på åtkomst? Räcker åtkomst via filserver, eller behövs en molnlösning etc?
Det rör sig om många tusen bilder av många olika fotografer. Det behövs ingen molnlösning, de som behöver komma åt dem kommer åt via server.
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Jag håller med om tidigare förslag på digiKam: det är lagligt gratis och finns för alla stora operativsystem. Om inte annat så kan ni testa det för att se om det duger till era behov eller inte.
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Jag letar, till jobbet, ett lätthanterligt sätt att arkivera våra bilder. Vi är 2-3 personer som kommer att hantera bilder. Krav är att bilder ska vara sökbara, gärna utifrån kategorier som fotograf, plats eller nyckelord. Det ska också vara enklare för någon ny att sätta sig in i än det mappsystem vi har idag som bygger på att man måste veta vilket år man ska börja söka i. Bör inte vara för dyrt och bör vara något som man vill använda på mycket lång sikt. Några idéer?
Duger inte det i windows inbyggda? Dvs ni lägger nyckelorden i själva filerna (högerklick, egenskaper) och sen kan ni söka med t ex utforskaren eller vilket program ni sen föredrar. På köpet hänger datat med i backupper och läses automatisk av många tjänster om ni laddar upp dem någonstans. Det är långsiktigare och robustare än en separat databas.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Duger inte det i windows inbyggda? Dvs ni lägger nyckelorden i själva filerna (högerklick, egenskaper) och sen kan ni söka med t ex utforskaren eller vilket program ni sen föredrar. På köpet hänger datat med i backupper och läses automatisk av många tjänster om ni laddar upp dem någonstans. Det är långsiktigare och robustare än en separat databas.
Styrkan i databasen är väl att man kan stycka informationen på både längden o tvären. (Om den nu tillåter det)
 

iSolen.se

Guest
Nä det förutsätter väl att "du" har matat systemet med informationen?
Nyckelord, taggar
Ja men det räcker med att du lägger det i varje bilds metadata så sköter Windows indexeringen.

På köpet får du portabiliteten, dvs om du importerar bilderna till tex LR så ser LR alla metadata.

Och datat hänger automatiskt med i backuper och återställningar. Helt enkelt väldigt långsiktigt och robust.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej!

Jag letar, till jobbet, ett lätthanterligt sätt att arkivera våra bilder. Vi är 2-3 personer som kommer att hantera bilder. Krav är att bilder ska vara sökbara, gärna utifrån kategorier som fotograf, plats eller nyckelord. Det ska också vara enklare för någon ny att sätta sig in i än det mappsystem vi har idag som bygger på att man måste veta vilket år man ska börja söka i. Bör inte vara för dyrt och bör vara något som man vill använda på mycket lång sikt. Några idéer?
Skall ni jobba på heltid med flera tusentalsbilder så kika på ett DAM som tex detta (men finns massor i olika prisklasser): https://www.fotoware.com/
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Fotowares DAM och klientprogram håller en extremt hög professionell nivå.
Dock är också priset åt det högre hållet.

Ni kan också titta på PhotoSupreme som finns både enkel och fristående installation/databas eller med serverbaserad med SQL alt postgres för arbetsgrupper.
Prissatt lite mera humant än fotoware.
 

-A-

Aktiv medlem
Ja men det räcker med att du lägger det i varje bilds metadata så sköter Windows indexeringen.

På köpet får du portabiliteten, dvs om du importerar bilderna till tex LR så ser LR alla metadata.

Och datat hänger automatiskt med i backuper och återställningar. Helt enkelt väldigt långsiktigt och robust.
Jag börjar luta åt att vi inte skaffar ett separat system pga långsiktighet och kommande personalbyten, de i organisationen som jobbar med bilder har ju redan Adobe och det är ju lätt att lägga in filinfo via ex Bridge. Nu undrar jag om det går att skapa ett mappsystem direkt i windows som liknar "samlingar" i LR. Dvs mappar med kategorier av utvalda bilder, men att bilderna ändå inte behöver ligga på flera ställen på hårddisken. Anledningen till att jag inte vill göra det i LR är att det ska vara lättillgängligt för andra än mig.
 

iSolen.se

Guest
Jag börjar luta åt att vi inte skaffar ett separat system pga långsiktighet och kommande personalbyten, de i organisationen som jobbar med bilder har ju redan Adobe och det är ju lätt att lägga in filinfo via ex Bridge. Nu undrar jag om det går att skapa ett mappsystem direkt i windows som liknar "samlingar" i LR. Dvs mappar med kategorier av utvalda bilder, men att bilderna ändå inte behöver ligga på flera ställen på hårddisken. Anledningen till att jag inte vill göra det i LR är att det ska vara lättillgängligt för andra än mig.
Jag har sett det göras i Windows 7 för musik (tex virtuella mappar för artist och årtal), tekniken finns där (NTFS tillåter ju SQL-lika frågor) men jag vet inte om 1) det finns kvar i windows 10 och 2) om det går att dela med sig till andra användare

Självklart ska man inte behöva dubblera bilderna.

Jag har byggt några och hållit på med flera andra kategoriseringssystem och har i princip blivit utskälld här på fotosidan när jag sagt emot att LR är en långsiktig lösning. Vissa har sagt att de kommer köra LR i årtionden.

Och nu bara ett par år senare så är det plötsligt en ny marknad med massa andra raw-konverterare som inte kan komma åt LR-databasen som många baserat sitt register på.

Det enda system som hållit över tiden för mig är ett mappsystem. Windows är rätt bra på att söka bland filerna numera, hittar bilder på sekunder trots 16TB bilder (bortåt en miljon st)

Vilket system ni än väljer, se till att metadata kan skrivas till filerna så blir ni robusta mot framtida systembyte och som sagt, det skadar inte att ha metadata på själva filen när den skickas någonstans.
 

PMD

Aktiv medlem
Det enda system som hållit över tiden för mig är ett mappsystem. Windows är rätt bra på att söka bland filerna numera, hittar bilder på sekunder trots 16TB bilder (bortåt en miljon st)
Ja, varför inte utnyttja att ens dator redan har ett mycket effektivt system för att hålla ordning på filer?
 
ANNONS