Annons

Ej sexuellt ofredande att fotografera intima delar hos sovande kvinna

Produkter
(logga in för att koppla)

laibach

Aktiv medlem
Utdrag ur dom från en av våra hovrätter idag:

"Som hovrätten konstaterat har tingrätten dömt [mannen] för sexuellt ofredande bestående i bl.a. att han fotograferat målsägandens könsorgan när hon legat och sovit. Det finns emellertid i svensk rätt inte något generellt förbud mot att utan samtycke fotografera en enskild person. Hovrätten finner med hänsyn härtill och till omständigheterna i nu aktuellt fall att [mannens] fotografering av målsäganden inte utgör brott. [Mannen] ska således inte fällas till ansvar i detta hänseende (jfr NJA 1996 s. 418 och NJA 2008 s. 946)."

Kort och nästintill innehållslösa domskäl i denna del. Tveksam om jag håller med hovrätten. Vad tycker ni?

Kommer nog komma upp i Högsta domstolen, får vi hoppas.
 

Antonic

Aktiv medlem
Men vadå var det hans flickvän eller hur gick det till?


Lite som han som hade sex med sin flickvän när hon sov och åkte dit för våldtäkt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Det kan väl knappast finnas någon som håller med Hovrätten om detta. Tyvärr så har väl lagstiftarna aldrig kunnat föreställa sig någon sådan här fräckhet, så jag är rädd för att det kanske inte finns någon laglig möjlighet att fälla den här snusk-pellen (för i så fall hoppas jag verkligen att Hovrätten hade använt sig av detta för att sätta dit den där typen). Och ifall det inte finns några lagar som förbjuder detta, så lär ju inte heller HD kunna göra någonting, beklagligtvis. Såvida det inte går att hitta någon annan övergripande paragraf som kan användas i detta fall.
 

rolfew-87

Aktiv medlem
Hd

Tyvärr, Hovrätten har sannolikt stöd i lag för sitt ogillande av åtalet. Man hänvisar till att det inte finns något generellt förbud. Om den uppgiften i dommen är korrekt tar inte HD upp ett sådan här överklagan. Det måste finnas särskilt intresse för prejudiserande utslag i Högsta Domstolen för att HD skall göra en överprövning. Den digniteten tror jag inte HD ser i den här dommen. Fängelse finns givetvis i straffskalan för sexuellt ofredande men jag är övertygad om att detta ofredanda bedöms finnas i den nedre delen av straffskalan. Anser sedan Hovrätten att det inte alls finns stöd i lagen för fällande dom så är nog utsikterna mycket små för överprövning.

Nämdemannen
 

Cronholm

Aktiv medlem
Man borde kanske be kommande regering införa ett nytt lagrum som gör det straffbart att uppvisa total omdömeslöshet. Då hade den aktuella fotografen åkt dit.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Utdrag ur dom från en av våra hovrätter idag:

"Som hovrätten konstaterat har tingrätten dömt [mannen] för sexuellt ofredande bestående i bl.a. att han fotograferat målsägandens könsorgan när hon legat och sovit. Det finns emellertid i svensk rätt inte något generellt förbud mot att utan samtycke fotografera en enskild person. Hovrätten finner med hänsyn härtill och till omständigheterna i nu aktuellt fall att [mannens] fotografering av målsäganden inte utgör brott. [Mannen] ska således inte fällas till ansvar i detta hänseende (jfr NJA 1996 s. 418 och NJA 2008 s. 946)."

Kort och nästintill innehållslösa domskäl i denna del. Tveksam om jag håller med hovrätten. Vad tycker ni?

Kommer nog komma upp i Högsta domstolen, får vi hoppas.
Jag kan lagboken för dåligt, men jag utgår ifrån att Hovrätten kan den. Anser de att det inte finns något i lagen som förbjuder den här typen av fotografering så finns det nog inte det.

Däremot är ju lagen rätt märklig i sådana fall, men det är en annan sak. Hovrätten har inte gjort något fel.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Man borde kanske be kommande regering införa ett nytt lagrum som gör det straffbart att uppvisa total omdömeslöshet. Då hade den aktuella fotografen åkt dit.
Tur att det blev friande dom. Tänk om någon skulle vara så omdömeslös att dom inte kontollerade överallt så att ingen sovande kan komma med på en bild innan den knäpps av. Folk kan ju känna sig kränkta av att det finns en bild på det huset som hon låg och sov i på tredje våningen, mitt i natten...
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag kan lagboken för dåligt, men jag utgår ifrån att Hovrätten kan den. Anser de att det inte finns något i lagen som förbjuder den här typen av fotografering så finns det nog inte det.
Så enkelt tror jag inte det är, eftersom tingsrätten fällde mannen. Uppenbarligen finns det ett utrymme för olika tolkningar av lagen.
 

Cronholm

Aktiv medlem
Tur att det blev friande dom. Tänk om någon skulle vara så omdömeslös att dom inte kontollerade överallt så att ingen sovande kan komma med på en bild innan den knäpps av. Folk kan ju känna sig kränkta av att det finns en bild på det huset som hon låg och sov i på tredje våningen, mitt i natten...
Jag tolkar ditt svar som att du tycker det är ok att fotografera könsorganen på vem som helst, när som helst, var som helst, och oavsett att den fotograferade känner stort obehag och upplever sig kränkt, allt i den fotografiska frihetens namn.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag tolkar ditt svar som att du tycker det är ok att fotografera könsorganen på vem som helst, när som helst, var som helst, och oavsett att den fotograferade känner stort obehag och upplever sig kränkt, allt i den fotografiska frihetens namn.
Om jag kan fotografera någons könsorgan medan de sover kanske denne borde tänka över var och hur han/hon sover. ;-)
 

Peterus

Aktiv medlem
Jag tolkar ditt svar som att du tycker det är ok att fotografera könsorganen på vem som helst, när som helst, var som helst, och oavsett att den fotograferade känner stort obehag och upplever sig kränkt, allt i den fotografiska frihetens namn.
Etik, moral och lag är ju helt skilda saker.
Vad som är moraliskt rätt eller fel har vi väl alla olika åsikter om?

/Peter
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Tur att det blev friande dom. Tänk om någon skulle vara så omdömeslös att dom inte kontollerade överallt så att ingen sovande kan komma med på en bild innan den knäpps av. Folk kan ju känna sig kränkta av att det finns en bild på det huset som hon låg och sov i på tredje våningen, mitt i natten...
Nåja, nu var det kanske inte riktigt det som det här målet handlade om ...
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Jag tolkar ditt svar som att du tycker det är ok att fotografera könsorganen på vem som helst, när som helst, var som helst, och oavsett att den fotograferade känner stort obehag och upplever sig kränkt, allt i den fotografiska frihetens namn.
umm, men dom kan ju som sagt bara vara kränkta om dom är medvetna om vad som hänt. Eller du kanske känner en hemsk ånger för allt som kanske hänt dig, som du inte är medveten om? Tänk längre än vad näsan räcker.
 
ANNONS