Annons

Köpråd Macro objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

acemicke

Medlem
Hej jag är ny på detta forum och skulle vilja ha lite köpråd. Jag har nyligen börjat fota lite mer på allvar men betecknar mig som en nybörjare. Klart är att foto är en fantastisk hobby som bra kompletterar min andra stora hobby flugfiske. Nu till saken jag har en Nikon D90 med ett Nikon Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR objektiv (Objektivet är till salu) Jag har också ett Sigma AF 100-300/4,0 EX DG APO HSM.

Nu behöver jag köpa ett Macro objektiv och har lite olika förslag och vill kolla vilket ni rekommenderar av dessa? motivera gärna. Maxpris jag kan lägga är ca.5000Kr.

Alt 1. Sigma EX 150mm/2.8 Macro HSM

Alt 2. Nikon Nikkor AF-S DX 85/3,5 G ED Micro VR

Alt 3. Nikon AF-S 60mm f/2.8G ED Micro

Alt 4. Tamron AF SP 90/2,8 Di Macro 1:1

Tack för hjälpen
Mvh
Micke
 

stenor

Medlem
Användningsområde

Det beror helt och hållet på vad du tänkt använda det till. Alla objektiv är bra enligt tester, har själv ett Tamron 90 och det presterar mycket bra bildmässigt men har inte internfokusering och långsam AF. Bra till porträttfoto och macrobilder förutom insekter där jag ofta kommer för nära och skrämmer dem.

Sigma 150 är bra till insektsfotografering, har internfokus men är något sämre till porträtt.

Samma argument men omvänt kan användas för de övriga två du har listat upp.

Så ge oss lite mer information så kan vi säkert hjälpa dig mer eller så letar på forumet efter de trådar som redan diskuterat många av dina objektiv. Läs även recensionssidorna om objektiven.

/Stephan
 

acemicke

Medlem
Det beror helt och hållet på vad du tänkt använda det till. Alla objektiv är bra enligt tester, har själv ett Tamron 90 och det presterar mycket bra bildmässigt men har inte internfokusering och långsam AF. Bra till porträttfoto och macrobilder förutom insekter där jag ofta kommer för nära och skrämmer dem.

Sigma 150 är bra till insektsfotografering, har internfokus men är något sämre till porträtt.

Samma argument men omvänt kan användas för de övriga två du har listat upp.

Så ge oss lite mer information så kan vi säkert hjälpa dig mer eller så letar på forumet efter de trådar som redan diskuterat många av dina objektiv. Läs även recensionssidorna om objektiven.

/Stephan
Hej och tack för ditt svar. Jag ska försöka förtydliga mig lite. Jag ska främst ha det för att fotografera insekter och växter utomhus. När det gäller insektsfotgrafering så vill jag inte behöva komma allt för närma så jag riskerar att skrämma dom. Jag blir troligen för det mesta att använda stativ.

Sen har jag redan ett SIGMA AF 100-300/4,0 EX APO HSM IF som jag tänkte köpa till en Sigma teleconverter 1.4X eller 2.0X. Då kan jag använda den till Sigma macro objektivet också?
 

Lars Hedin

Aktiv medlem
Hej
Skall du mest fota insekter är det enklast med lång brännvidd. Skillnaden i bildens utryck blir ganska olika beroende på brännvidden. En insekt fotad med 150mm är avbildad på ungefär samma avstånd som vi kan se saker. Det ger ett naturligt intryck. Man upplever bilden som ett utsnitt ur verkligheten. Om man fotar samma insekt med ett objektiv med kort brännvidd upplever man det mer som man själv har blivit krympt eller att man betraktar en gigantisk insekt. Man får således välja efter vad man vill med bilderna.

Jag har själv en Sigma 150mm för Canon. Canons extendrar passar inte direkt på objektivet, men om man sätter en mellanring mellan externdern och objektivet går det bra. Det möjliggör ännu större förstoring vid macrofotografering. Kan kanske vara en kul grej att prova? Jag vet inte hur det är med Sigmas egna extendrar. Kanske de passar direkt på.
 

rolfew-87

Aktiv medlem
Macro

Jag har själv en D 90 och ett Sigma 150mm f. 2,8 Macro. Helt suverän optisk kvalité men som så ofta på pirater en seg af. Det är nu betydelselöst i närbild- och nacroområdet, där måste man handfocusera. Jag använde i många år Nikons 105mm f.2,8 men som man tyvärr stal för mig. Den är minst lika bra men ett större avstånd till motiven gjorde arr jag valde Sigman. Du kommer allt för nära insekter, skrämmer dom och allt för nära blommor, du och kameran skuggar ner för mycket. När du kommer upp över 100 mm är stativ eller annat stöd helt nödvändigt för att få så hög skärpa som Sigman kan prestera.
Nikkonhundrafemman är mycket användbart som prträttele och Sigman mycket bra även som ett tele i mellanskiktet. Sätt upp båda på önskelistan.

Rolf Wiking
 

William Spiik

Aktiv medlem
När man fotar insekter och annat smått vill man gärna ha minst 90mm's brännvidd, så då återstår väl bara Sigma 105, Sigma 150 och Tamron 90. Vilken av dom som är bäst får någon annan avgöra.
 

rolfew-87

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av då båda Macrona runt 100 millimeter, däremot vet jag från min stulna 105:a att man hamnar allt för nära insekter vid insektsfotografering. 150 mm på statv flyttar dig längre tillbaka. Läcker oskärpa och riktigt vass där man sätter focus.

Rolf Wiking
 

stenor

Medlem
Rekommendation

Med tanke på att du ska fota insekter i huvudsak så skulle jag rekommendera dig att köpa Sigmas 150 utan att ha haft förmånen att testa det själv. Det finns många recensioner på detta objektiv här på fotosidan och jag kan inte hitta någon som är missnöjd.

När det gäller Sigmas konverter skulle jag rekommendera dig att ta 1.4x eftersom du ändå kommer att tappa 2 bländarsteg på ditt macroobjektiv när du fotograferar på närgränsen. Att då använda en 2.0x konverter som tappar ytterligare 2 steg så börjar du få svårt att fota i lite sämre ljus. Insekter har ju dessutom den otrevliga förmågan att vilja flytta på sig ibland.

När det gäller 1.4x så använder den själv till Sigma 100 - 300/4.0 och det blir klart godkända bilder.

/Stephan
 
ANNONS