Annons

Digitalisera diabilder med digitalkamera och makro?

Produkter
(logga in för att koppla)

risse

Aktiv medlem
Tjena

Är det någon som har provat att digitalisera sina diabilder genom att fotografera av dem (på t ex ett ljusbord) med en digitalkamera + macroobjektiv?

Blir det bra?
Vad bör man tänka på?
 

jelu1661

Aktiv medlem
Jag har gjort det med svartvita negativ. Det fungerade tillräckligt bra för mina behov. De största problemen jag hade var att hålla negativremsan plan, vilket inte blir något problem med dia.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Tjena

Är det någon som har provat att digitalisera sina diabilder genom att fotografera av dem (på t ex ett ljusbord) med en digitalkamera + macroobjektiv?

Blir det bra?
Vad bör man tänka på?
Jag har gjort det och är ganska nöjd med resultatet. Jag har använt ett Tamron SP 90/2,8 riggat på stativ över ett ljusbord. På ljusbordet har jag tejpat ett "hörn" så att man enkelt kan lägga diabilderna på plats utan att pilla en massa för varje bild för att få den rak. Kvaliteten blir väl inte så där superfantastisk, men den blir tillräckligt bra för mig. Tidigare hade jag en filmscanner (Minolta Dual Scan III) men efter att ha insett att det skulle ta en enorm tid att digitalisera alla mina diabilder på det sättet och att det förmodligen skulle sluta med att jag tröttnade och lade ned projektet så övergick jag till att fota in bilderna, vilket går otroligt mycket fortare.
 

risse

Aktiv medlem
Jag har gjort det och är ganska nöjd med resultatet. Jag har använt ett Tamron SP 90/2,8 riggat på stativ över ett ljusbord. På ljusbordet har jag tejpat ett "hörn" så att man enkelt kan lägga diabilderna på plats utan att pilla en massa för varje bild för att få den rak. Kvaliteten blir väl inte så där superfantastisk, men den blir tillräckligt bra för mig. Tidigare hade jag en filmscanner (Minolta Dual Scan III) men efter att ha insett att det skulle ta en enorm tid att digitalisera alla mina diabilder på det sättet och att det förmodligen skulle sluta med att jag tröttnade och lade ned projektet så övergick jag till att fota in bilderna, vilket går otroligt mycket fortare.
Förstår vad du menar. Har också en Minolta Dual Scan och den driver mig till vansinne! Dessutom funderar jag på om autofocusen funkar på den. Bilderna blir inte speciellt skarpa i alla fall.
Jag får göra ett försök med ljusbordet och macrot.
 

bildsten

Aktiv medlem
Kul att se att det finns ett färdigt kit för ändamålet. Jag har fotat neg och dia sedan 2003 på det här sättet, i början med en 3 Mp kompakt. Men vanligen använder jag en K100D + bälg + ett förstoringsobjektiv och en diaduplikator samt ett litet ljusbord för småbildfotografering.

Det finns flera trådar om att fotografera dia här på FS och flera fiffiga lösningar som presenteras med bilder på uppställningar. Bara att söka.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det finns en "nödscanner" inbyggd i min Canon Pixma MP 970 skrivare. Den har jag scannat dia och färgnegativ med. Det går bra, men tar en eeeeeevig tid.

Ska nog försöka mig på med makroobjektiv också, och se hur det går. Diapositiv är väl rimligen lättast, för de har ju i alla fall rätt färg från början. Behöver inte vändas i något datorprogram.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag gjorde en enkel och tillfällig lösning för att fota av farsans gamla diabilder från tidigt 60-tal. Körde med stativ, makroobjektiv och extern blixt med kabel. Blixten bakom diat som var placerat i en utskuren ruta i en svart passepartoutpapp som låg på en tunn vit plastskärbräda.

Man tager vad man haver :)

Se den här tråden.
 

RolleJ

Aktiv medlem
Filformat

Är på gång att fota av en hög med diabilder och undrar då om det bästa filformatet för en digitalisering
skall jag vara bekväm och använda jpeg eller köra med RAW-format ?
 

Mats G

Aktiv medlem
Dia-ofta "hårda"

Är på gång att fota av en hög med diabilder och undrar då om det bästa filformatet för en digitalisering
skall jag vara bekväm och använda jpeg eller köra med RAW-format ?
Med raw, finns det större möjlighet att återställa den ofta höga kontrasten i diorna.
Använd "fill" och "recover", räcker inte det så finns ju alltid möjligheten att "gaffla".

Använd spegeluppfälling och trådutlösare om du inte kör med blixt för att undvika skakoskärpa.

/ Mats G
 
ANNONS