Annons

sdkortet fylldes trots...

Produkter
(logga in för att koppla)

g0xx

Ny medlem
Hej, ny här -vet inte om jag postar på rätt ställe.

Provade fota stjärnspår igår-blev helt ok för att vara första gången, men nu till mitt problem.
Med alla inställningar skulle jag få 1k bilder på kortet. Ett" sandisk extreme hd video 8gb"

Men när jag vittjade kameran hade det bara blivit drygt hundra bilder, och kortet var alltså fyllt -enligt datorn. Det fanns kvar laddning i batteriet.

Jag fattar inte vad som hänt. Det kan ju inte varit bufferten som strypt eftersomutrymmet var slut!
Tvärtom skulle nog hastigheten kunna höjas!(man ser på den stackade bilden att det tagit lite tid för kameran mellan bilderna)

Exponeringsfördröjningen var avstängd. Kameran är en Nikon D90.

Förstår verkligen inte hur kameran kan visa att kortet skall ta 1k bilder men bara hinna lagra hundra jpg innan det maxar 8 gb?
Man brukar ju tro att det är nåt hårdvarufel som sen cisar sig vara en själv som gjort nåt galet-hoppas det är så nu med.

Oerhört tacksam för tips och erfarenheter.
/Kristoffer
 

g0xx

Ny medlem
Tack! Det var det första jag gjorde efteråt. Tyvärr har det ju blivit molnigt nu på platsen jag besöker som är lämplig för stjärnfoto (Öland).
 

cocuyo

Avslutat medlemskap
Om du har raderat bilder med Mac eller Linux kan du ha missat att ta bort dem helt, så att du har en papperskorg på kortet som innehåller alla filer som du tror att du har tagit bort. Man ser när man tittar på "egenskaper" hur mycket ledigt utrymme som finns på kortet.

En formatering fixar det, och om man får för sig att radera, så ska man hålla ner Skift när man trycker suddgummiknappen om man vill ta bort filen för alltid.

Men det är en bra rutin att aldrig radera filer från ett minneskort, utan att i stället formatera, efter att man har fört över dem till datorn och tagit backupp. Operativsystemet i en kamera är ganska förkrympt och gör inte någon kontroll av felaktiga minnesceller annat än när man formaterar, så om man aldrig formaterar kommer man förr eller senare att komma till att filsystemet blir korrupt.
 
ANNONS