Annons

skatteverker är vimsiga eller ?

Produkter
(logga in för att koppla)

ixxy

Aktiv medlem
Efter att ha läst mycket olika svar på det här men hobby fotografer och liknande så ställde jag frågan direkt till skatteverket via deras hemsida och sedan kontakta oss.

Här nedan kan ni se min fråga och svaret jag fick. är det så att de ger olika svar på samma fråga? vissa får svar att tjänst är utan några som helst probelm och andra får svar att nej måste ha f-skatt annars skall den som betalar även stå för övriga avgifter.


Fråga:

Hur är det här med att som privatperson/hobbyföretag utföra tjänst åt annan. Enligt
http://www.skatteverket.se/download/18.353fa3f313ec5f91b95213/1369144681479/34411.pdf
punkt 3 så är det för mig klart och tydligt att jag inte får erbjuda tjänst åt någon annan om jag inte har företag.
Vet att det kanske är lite krångligare än så men rent generellt har jag fått lära mig för längesedan att om jag som privatperson/hobbyföretagare utför tjänst/uppdrag åt någon så skall den som betalar mig även betala moms,arbetsgivaravgift och så vidare på det. har jag tänkte rätt då?

Svar:
En fysisk person kan fakturera utförda tjänster endast om denne är godkänd för F-skatt. Är personen inte godkänd för f-skatt betraktas ersättning för utfört arbete som en löneutbetalning. Den som betalar ersättningen ska då göra skatteavdrag och redovisa arbetsgivaravgift. Den avdragna skatten och arbetsgivaravgiften ska betalas till Skatteverket. En kontrolluppgift ska lämnas.
Läs gärna mer om F-skatt på Skatteverkets hemsida.
http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/skattsedlar.4.18e1b10334ebe8bc8000148.html
 

Cambora

Aktiv medlem
Menar du din tjänst till företag eller tjänst mellan dig som privatperson till en annan privatperson? Tror du hittar anledningen till de olika svaren mellan de två alternativen.
 

Oquist

Avslutat medlemskap
Det är ju också skatt som står överst i pdf filen, medans om jag anlitar någon utan f-skatt för betala arbetsgivaravgift. Men hur det än är med den "vanliga" skatten så kan ju bli skyldig skatt även om det inbetalats skatt, har man tur så får man lite tillbaka. Och den gränsen på 10 000 vid deklaration visar väl på det?
 

atotowi

Aktiv medlem
Jag tycker inte skatteverket svarar konstigt....
Saknar du F- eller FA-skattsedel så räknas tjänster som du utför som arbete och arbetsgivaren är skyldig att redovisa ersättningen som lön med arbetsgivaravgifter inbetald preliminärskatt osv samt enlig lag skyldig att lämna kontrolluppgft om detta.

Så utan att vara godkänd för F-skatt så kan du inte fakturera arbete.
Men du kan fakturera för varor men om du inte är momsregistrerad så kan kunden inte dra av någon moms då du inte kan fakturera moms.
 
ANNONS