Annons

Ge bort ett objektiv - men vilket? (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

bjoli

Aktiv medlem
Ett billigare telealternativ är EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS STM. Inte lika bra som 70-200, men förvånansvärt bra för vad det kostar.
Passar förstås bara på APS-C, eftersom det är ett EF-S.

Jag har testat att ge bort några objektiv för att väcka intresse och det ovan (55-250) gav mest intresse för en som hade samma objektiv som din person.

En annan har fått 18-135 och fast 50, men denne återgår oftast till zoomarna vilket får mig att tro, och rekommendera, någon form av zoom. Sigma 17-70 2,8-4,0 C gillar jag starkt.
För att komplettera: 55-250.
För att ersätta: antingen ett 17/18-55/70 eller 18-135.
 

mange69

Aktiv medlem
Ett billigare telealternativ är EF-S 55-250 mm f/4-5,6 IS STM. Inte lika bra som 70-200, men förvånansvärt bra för vad det kostar.
Passar förstås bara på APS-C, eftersom det är ett EF-S.
Håller med Anders!

För övrigt en lurig frågeställning. Skapligt enkelt att rekommendera en glugg, men omöjligt att förutse reaktionen hos mottagaren.

Lycka till!
 

PerImago

Aktiv medlem
Hej alla och tack för tipsen!

Jag slog till på en byggas 70-200 f4 L USM. Det är svårt det där att hitta rätt med gåvor men det känns som det blev rätt med detta val, med krav jag ställde upp. Macrot hade varit i ett alternativ.

I min egen fotoväska är 70-200 och 105-macrot flitigt använt med 14-24 som stark runner-up. Just nu är normalzoomen lite vilande men det varierar säkert med humöret...
 

Linmajon

Aktiv medlem
Märket Byggas har jag inte hört så mycket om. Mest Canon :) Det är riktigt riktigt bra, men kan man köpa en random present för många tusen som man inte ens vet kommer att uppskattas helt? Låter konstigt i mina öron iaf men vad vet jag.
 

dajli

Aktiv medlem
Svårt att ge bra råd vilken typ av objektiv eftersom det helt beror på vad man gillar att fota. Själv skulle jag nog ge ett Sigma 35/1,4 Art i den prisklassen. Blir en grym 50 mm på en APS-C, och ett fantastiskt roligt objektiv på en eventuell FF.

Jag köpte ett 35/1,4 (Canon) för 5 år sedan, och har sedan dess använt det till 98 % av mina bilder. Det gav både fina bilder och enorm inspiration att utveckla mitt fotograferande.
 
ANNONS