Annons

Uppladdningsbara batterier, överdrivet gott rykte?

Produkter
(logga in för att koppla)

FlyerOne

Aktiv medlem
Alla tekniska produkter kan drabbas av strul. Kan vara värt att försöka kolla ifall du har fått förfalskninngar. Varifrån har du köpt dem? Risken för strul ökar brukar ju öka otroligt mycket ifall man åker på förfalskningar. Om så är fallet, så är det inte alls säkert att dessa batterier har låg självurladdning heller - de kan vara tomma efter en månads lagring.

Risken för att råka ut för förfalskningar är tyvärr mycket stor idag. Det finns väl knappast någon produkt som inte kopieras nuförtiden. Det skulle väl vara systemkameror då - där har jag bara hört enstaka rykten. Påstås ha sålts på Mallorca för 30-40 år sedan, minns jag.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har både AA och AAA från IKEA i ganska stor mängd, och de fungerar bra, men jag har inte gjort något test på kapaciteten. De håller laddning betydligt längre i trådlösa musen än andra laddbara som jag har provat tidigare, ungefär lika bra som primärceller.
Prismässigt ligger IKEAs batterier riktigt bra till.

Nån som har provat deras laddare? Den är bra specad och riktigt billig, men hur bra fungerar den?
 

IngNer

Aktiv medlem
Prismässigt ligger IKEAs batterier riktigt bra till.

Nån som har provat deras laddare? Den är bra specad och riktigt billig, men hur bra fungerar den?
Laddaren tar god tid på sig. Jag har inte tagit tid, men det tar flera timmar. De äldre grå laddarna hade bara två platser för AAA, medan de nyare vita har fyra. AA kan man ladda fyra också i den äldre grå.

Resultatet är såvitt jag kan förstå bra. Den stänger av vid fulladdat separat för varje cell (ΔV) men signalerar inte grönt förrän alla är laddade. Den indikerar inte heller vilken cell som är dålig om någon är felaktig, utan man får prova sig fram. Cellerna går inte varma vid laddning. Jag använder numera uteslutande IKEA-laddaren till AA och AAA. Jag tror att jag ska köra ett prov på kapaciteten för att se vilket resultat jag får.
 

IngNer

Aktiv medlem
Det var knepigt att hitta på en testrigg, eftersom jag inte har grejer till sånt. Jag mätte strömmen i en hårtrimmer till 2,1 A. Två IKEA-celler, som jag har använt en tid, kanske ett tjugotal laddningar, höll den igång 45 minuter tills strömmen plötsligt droppade då den ena var tom. Min amperemeter är väl inget precisionsinstrument, men det är 1,6 Ah om den stämmer någotsånär.

Strömuttaget i trimmern är mycket större (1,05C) än det som vanligen används vid provning enligt standard (0,2C), så det kan mycket väl handla om 1,9 Ah eller mer vid fem timmars uttag med den vanliga provströmmen. De gick varma. Vid högre strömuttag får man lägre kapacitet, och en del av energin går åt till att värma batterierna.

En elektronblixt har ofta mycket större strömuttag än det som kapaciteten är bestämd för, så man ska inte vänta sig att få ut 2,0 Ah för att cellerna är på 2000 mAh när de sitter i en blixt. Provning och märkning av cellerna avser fem timmars uttag, medan en elektronblixt kan ta ut uppemot tio gånger så hög ström. Det är svårt att mäta och blixtens uttag är mycket ojämnt. Just när den drar igång om kondensatorn är tömd är strömmen mycket hög, men den sjunker snabbt. Om man inte laddar ur kondensatorn helt, som när blixten går med automatik eller styrkan är nerställd, är uttaget lägre, eftersom kondensatorn då fortfarande har hög spänning när blixten börjar ladda efter att man har löst ut den. Om man använder blixten sporadiskt och den blir liggande månadsvis blir läckströmmen i kondensatorn rätt hög, vilket ökar förbrukningen, medan den är lägre om man använder blixten ofta. Kapaciteten kan därför variera ganska mycket beroende på hur man använder blixten.
 

PMD

Aktiv medlem
Intressant litet test! Tack för det.

Jag har beställt några batterier och en laddare från IKEA, och det ska bli kul att prova dem.

49 kr för 4 stycken laddbara celler (samma pris för AA som för AAA) och 99 kronor för en laddare är ju inte så mycket pengar att det blir en ekonomisk katastrof om grejerna är usla, men det verkar ju tvärtom som att de är mycket bra. Om jag är nöjd med laddaren så köper jag nog en till.

Jag noterade f.ö. på IKEAs web-plats att de har slutat helt att sälja engångsbatterier.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Noggrannhet

Sanyo Eneloop har fått fina omdömen. Men har dessa testats noga ?

Här är resultatet från mitt test! 3 av 4 nådde inte ens 1900mAh som Sanyo hävdar att de minst klarar!
Hej

Man vet ju inte hur pass "säker" laddaren är i sina beräkningar, den är ju ingen labbutrustning ;-)
Har samma laddare själv å tycker att den utan tvekan ger mest "voltampere" för pengarna, livslängden på batterierna har ökat betydligt.
Synd att den inte finns me 8 platser bara.
Bra beskrivningar av IngNer gällande batterier !

ThomasR
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Kvalite/krona

Intressant litet test! Tack för det.

Jag har beställt några batterier och en laddare från IKEA, och det ska bli kul att prova dem.

49 kr för 4 stycken laddbara celler (samma pris för AA som för AAA) och 99 kronor för en laddare är ju inte så mycket pengar att det blir en ekonomisk katastrof om grejerna är usla, men det verkar ju tvärtom som att de är mycket bra. Om jag är nöjd med laddaren så köper jag nog en till.

Jag noterade f.ö. på IKEAs web-plats att de har slutat helt att sälja engångsbatterier.
Hej

Håller dom samma kvalité som dom alkaliska som IKEA nu slutar (tyvärr) sälja så slår dom de mesta på marknaden.
Dom alkaliska har vid flera tester piskat både Duracell, Varta m fl ordentligt. Högre kapacitet och lägre pris (halva ung).

ThomasR
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Väcker tråden

När jag köpte min MH C-9000 så funderade jag i samma banor gällande varför man gör vissa saker med laddaren. Jag har inte hittat någon svensk bruksanvisning men hittade denna sida som jag tycker förklarar det mesta

http://bjorn.tornroth.net/?p=MahaMHC9000&l=sv

Med vänlig hälsning Johan
Tack för länken.
Original bruksen är det svårt att bli klok på.
Jag har varit försiktig med laddströmmen (som vissa rekommenderar) och
cyklisk laddning har ofta minskat kapaciteten...
Nu till en fråga;
Jag fick 2st Panasonic 2,6 Ah (antagligen typ 1) av en granne och laddade dom direkt,
la nog på 500mA.Blev minst sagt förvånad när C9000 visade 4040 och 4029mAh.
Kan man lita på laddaren, visar den egentligen hur mycket den har matat på?
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Har den fått fnatt ?

Tack för länken.
Original bruksen är det svårt att bli klok på.
Jag har varit försiktig med laddströmmen (som vissa rekommenderar) och
cyklisk laddning har ofta minskat kapaciteten...
Nu till en fråga;
Jag fick 2st Panasonic 2,6 Ah (antagligen typ 1) av en granne och laddade dom direkt,
la nog på 500mA.Blev minst sagt förvånad när C9000 visade 4040 och 4029mAh.
Kan man lita på laddaren, visar den egentligen hur mycket den har matat på?
Tydligen inte ;-)

ThomasR
 

AWid

Aktiv medlem
Tack för länken.
Original bruksen är det svårt att bli klok på.
Jag har varit försiktig med laddströmmen (som vissa rekommenderar) och
cyklisk laddning har ofta minskat kapaciteten...
Nu till en fråga;
Jag fick 2st Panasonic 2,6 Ah (antagligen typ 1) av en granne och laddade dom direkt,
la nog på 500mA.Blev minst sagt förvånad när C9000 visade 4040 och 4029mAh.
Kan man lita på laddaren, visar den egentligen hur mycket den har matat på?
t

För låg laddström kan göra att laddaren inte "känner" när batterierna är fulladdade och därmed överladdar. Rekomendationen är väl 0,5 av kapaciteten, d v s ca 1300 mAh i ditt fall om jag kommer ihåg rätt. Dessutom - var batterierna ok?

Föreslår en fullständig urladdning och därefter en "Break-In". Det tar tid, men brukar kunna väcka liv i i princip "döda" accar.
Anders W
 

PeterWem

Aktiv medlem
t

För låg laddström kan göra att laddaren inte "känner" när batterierna är fulladdade och därmed överladdar. Rekomendationen är väl 0,5 an kapaciteten, d v s ca 1300 mAh om jag kommer ihåg rätt. Dessutom - var batterierna ok?

Föreslår en fullständig urladdning och därefter en "Break-In". Det tar tid, men brukar kunna väcka liv i i princip "döda" accar.
Anders W
Korrekt. 0,33 C rekommederas som lägsta laddström med en MH C9000, d.v.s. en tredjedel av batteriets kapacitet. Över 1 C, d.v.s. samma laddström som batteriets kapacitet avrådes i manualen.
 

Linmajon

Aktiv medlem
Krypströmmar genom kontakter etc. kan ladda ur batterierna helt om de får sitta i ex. blixtar flera månader. Bättre då att ta ur dem.
Det är också främst värme som dödar batterierna snabbt. Den uppstår alltid vid laddning men i synnerhet vid snabbladdning. Inte bra.
 

TomasKronberg

Aktiv medlem
Har uppladdningsbara NiMH-batterier överdrivet gott rykte? Det sägs att man skall kunna ladda dem 500 till 1000 gånger och vara så smidiga.

Jag köpte GP:s AA-batterier på 2700 mAh, och visst räckte de längre än alkaliska batterier i min kamera, i början. Men redan efter ca tjugo uppladdningar så räcker de till allt färre och färre bilder.

Jag bytte till VARTA Ready2Use, som fått mycket bra recensioner, men samma där. Nu senast när de tog slut så hittade jag ett par GP 2700 mAh i skrivbordslådan och laddade upp dem och lyckades bara ta fem bilder innan "byt batterier" började blinka i kameran.

VARTA Ready2Use skall dessutom hålla laddningen till "80% över ett år", så jag laddade upp sex färska batterier till min stavblixt. Testade att fyra av ett par blixtar. Allt var ok. Sedan jag två veckor senare skulle använda blixten så var de urladdade. (Jo, blixten hade varit avslagen hela tiden, och när jag satte på den så hörde jag det typiska vinandet, men den ville aldrig bli redo för blixt).

Jag har vanliga alkaliska duracellbatterier i mina andra blixtar, och de har hållit över fem år!

Jag använder en snabbladdare, och jag är medveten om att batterierna tar lite hårdare stryk med dessa än med långsamma över-natten-laddare. Men det här är ju befängt.

Lika illa är det med min elektriska tandborste, som har ett inbyggt NiMH-batteri. Efter ett års bruk så håller inte laddningen lika länge. För några månader sedan kunde man borsta tänderna sex gånger efter att batterivarningsdioden blinkade, men nu stannar den utan varning. Den använder ju en långsam laddare som tar minst tolv timmar.

Vad har ni andra för erfarenheter av uppladdningsbara batterier? GP och VARTA har ju fått bra recensioner, men det är ju bara färska batterier som testas, inte sådana som laddats tjugo gånger eller mer. Kan inte tro annat att de utlovade "500 uppladdningarna" bara resulterar i att man kan ta en enda bild eller blixt efter det antalet. Finns det andra märken som håller bättre än GP och VARTA?
Min erfarenhet är att laddningsbara batterier funkar bra i grejor som drar mycket ström och som används ofta. I andra applikationer, som tex kvartsklockor på väggen funkar vanliga alkaliska batterier längre (antagligen p.g.a. mindre självurladdning).

När det gäller blixtar så vet jag bara att min Metzblixt (som jag inte använder så ofta) funkar bäst med vanliga alkaliska batterier - efter flera månader av icke-användning kunde den fortfarande fungera rätt bra. Med uppladdningsbara Ni-Metallhydrid var det alltid slut på krämen när man skulle använda blixten.

Så allting har en fram- och baksida: beror på vad man ska använda batterierna till. För övrigt tycker jag att man skulle satsa på batteriforskningen. Vi kör ju fortfarande omkring med blybatterier i våra bilar, är inte det en 1800-talskonstruktion?

/T
 

ducedo

Aktiv medlem
Det framstår i tråden som att Maha MH-C9000 är den givna laddaren - stämmer det fortfarande? Blev sugen på att beställa men inbillar mig att endast 4 platser kommer bli frustrerande på sikt. Kanske vore det vettigare att titta på MH-C800S eller MH-C801D med 8 platser.

Är dock avskräckt när Stefan Roudén här i tråden fått sin MH-C801D förstörd och första bildträffen på Google är en användare som haft exakt samma problem med eneloop-batterier. Det verkar ju inte vara ett unikt undantag även om det kanske är sällsynt.

Kommer enbart använda batterierna till mina speedlight-blixtar.
 

voitcanon

Aktiv medlem
Så allting har en fram- och baksida: beror på vad man ska använda batterierna till. För övrigt tycker jag att man skulle satsa på batteriforskningen. Vi kör ju fortfarande omkring med blybatterier i våra bilar, är inte det en 1800-talskonstruktion?

/T
Ser ingen vits med att tex sätta lipon till startbatteri blir bra mycket dyrare och viktbesparingen är försumbar. Du kanske Max sparar 5-7 kilon.
 

eskil23

Aktiv medlem
Ser ingen vits med att tex sätta lipon till startbatteri blir bra mycket dyrare och viktbesparingen är försumbar. Du kanske Max sparar 5-7 kilon.
Man slipper kladda med svavelsyra.

För en vanlig bil är besparingen i vikt och storlek försumbar. För en hybrid- eller elbil däremot så är vinsten betydligt större.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Man slipper kladda med svavelsyra.

För en vanlig bil är besparingen i vikt och storlek försumbar. För en hybrid- eller elbil däremot så är vinsten betydligt större.
Men hybrid- och elbilar har inte blybatterier, även om batterivikten ändå är ett problem.

Edit: Tog bort felaktigt påstående, då jag mindes fel.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Det framstår i tråden som att Maha MH-C9000 är den givna laddaren - stämmer det fortfarande? Blev sugen på att beställa men inbillar mig att endast 4 platser kommer bli frustrerande på sikt. Kanske vore det vettigare att titta på MH-C800S eller MH-C801D med 8 platser.

Är dock avskräckt när Stefan Roudén här i tråden fått sin MH-C801D förstörd och första bildträffen på Google är en användare som haft exakt samma problem med eneloop-batterier. Det verkar ju inte vara ett unikt undantag även om det kanske är sällsynt.

Kommer enbart använda batterierna till mina speedlight-blixtar.
Jag köpte två MH-C9000 och ett tillräckligt antal batterier. Har funkat utmärkt :)
 
ANNONS