Annons

När ska alla DSLr-tillverkare slopa stenålders Compactflash?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Visst är CF ett vettigt format för större kameror, och tillverkarna har ju redan bättre alternativ utan pinnar. Bara att hoppas de får tummen ur och ser till att deras kameror använder XQD etc.

Jag kan inte låta bli att förundras över allt klagande på SD-kortens litenhet. Hur ofta står ni ute och fibblar med dem? De rymmer ju tusentals bilder i RAW, och kostar nästan inget alls. Jag byter aldrig, aldrig dem förutom hemma vid datorn eller i hotellrummet - nä det har nog aldrig hänt. Längesen man använde kort mindre än 16Gb nu.
 

Mesch

Aktiv medlem
Japp, de snabbaste CF korten är snabbare än de snabbaste SD korten. Dessutom har CF korten inga utstickande kontakter som är bra ur hållbarhetssynpunkt vid oöm hantering.
Nä de känsliga pinnarna sitter i kamerahuset, vilket gör det ännu värre. Böjs de är det verkstad som gäller inte bara byta kort.
 

iSolen.se

Guest
Visst är CF ett vettigt format för större kameror, och tillverkarna har ju redan bättre alternativ utan pinnar. Bara att hoppas de får tummen ur och ser till att deras kameror använder XQD etc.

Jag kan inte låta bli att förundras över allt klagande på SD-kortens litenhet. Hur ofta står ni ute och fibblar med dem? De rymmer ju tusentals bilder i RAW, och kostar nästan inget alls. Jag byter aldrig, aldrig dem förutom hemma vid datorn eller i hotellrummet - nä det har nog aldrig hänt. Längesen man använde kort mindre än 16Gb nu.
När man fotar en hel dag brukar de flesta fotografer byta kort någon eller några gånger.

Det fibblas.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Visst är CF ett vettigt format för större kameror, och tillverkarna har ju redan bättre alternativ utan pinnar. Bara att hoppas de får tummen ur och ser till att deras kameror använder XQD etc.

Jag kan inte låta bli att förundras över allt klagande på SD-kortens litenhet. Hur ofta står ni ute och fibblar med dem? De rymmer ju tusentals bilder i RAW, och kostar nästan inget alls. Jag byter aldrig, aldrig dem förutom hemma vid datorn eller i hotellrummet - nä det har nog aldrig hänt. Längesen man använde kort mindre än 16Gb nu.
Jag är väl exceptionellt fibblig av mig :) Men för mig är det som sagt inte ovanligt att arbeta med tre kort till två kameror och löpande hålla på och löpande läsa in och bearbeta i datorn under fotograferings gång. Kort sagt kan det åka kort in och ur kamerorna och in och ur kortläsare 10-20-30 gånger på några timmars fotografering.

Mitt exempel är väl lite extremt, men bland yrkesfotografer är det nog ganska vanligt att byta minneskort ganska ofta. Ibland för att man av rent praktiska sorteringsmässiga skäl vill ha olika bildtyper eller olika uppdrag/deluppdrag på separata kort. Och ibland, som i mitt fall, att man inte bara använder dem för att spara bilder på utan också som ett enkelt och effektivt sätt att löpande flytta bilder till datorn.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Menar du att spela in 4K i råformat? Annars missar jag din poäng, 4K i 60 FPS är inga större problem med dagens kort om man inte använder sig av komprimeringsmetoder från förra århundradet... Finns nog inte många konsumenter som har datorer kapabla att redigera 4K videofilmer i råformat, men visst det finns kanske en poäng för proffskamerasegmentet(?)

Jag håller med om att framtiden ser dyster ut för CF, men det är inte CF som är flaskhalsen idag. Speciellt inte på stillbildsmarknaden. Själv tror jag det är nästa megapixelrace som kommer att döda CFkorten, när sportfotografer vill ha 10 stillbilder/sek med mer än 50-60 megapixels upplösning.
Jag menar råformat men du kan också kolla på att spela in med hög bitrate eller i något annat format prores så är CF utdömt sedan länge.


Förstår inte riktigt att vissa inte verkar inse CF är dött sedan länge. Det är bara frågan när rötäggen ska ta bort det från deras kameror. Gissar på att de sitter på huvudkontoret på Canon/Nikon och kör IE8 också.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Jag menar råformat men du kan också kolla på att spela in med hög bitrate eller i något annat format prores så är CF utdömt sedan länge.

Förstår inte riktigt att vissa inte verkar inse CF är dött sedan länge. Det är bara frågan när rötäggen ska ta bort det från deras kameror. Gissar på att de sitter på huvudkontoret på Canon/Nikon och kör IE8 också.
Själv har jag svårt att förstå hur en del människor kan vara så självcentrerade att de inte förstår att olika människor har olika behov och därmed kan ha nytta av olika saker :)

Canon och Nikon har kvar CF helt enkelt för att de korten faktiskt fungerar väldigt bra för majoriteten av de användare de kamerorna är riktade till. If it ain't broken, don't fix it.
 

jstolpe

Aktiv medlem
Har inte riktigt läst alla inlägg men är inte CF på gång att bytas ut snart, kan tänka mig att nästa version av 1D kommer att få den eventuellt. Problemet är väl bara att våga vara först med denna nya standard.

Kriget står väl just mellan dessa två standarder som olika kameramärken står bakom.

XQD och CFast

For New-Generation, High Performance Cameras and Camcorders

Designed in collaboration with leading-edge manufacturers, this new CFast™ 2.0 memory card delivers the high performance of the broadcast, cinema and photography industries demand today.
Write Speeds of up to 440MB/s** for 128GB

The SanDisk Extreme PRO CFast 2.0 memory card is more than twice as fast as today's fastest cards. With write speeds of up to 440MB/s**, (2933X) and data-transfer speeds of up to 515MB/s**(3433X), the 128GB** memory card can keep up with the burst-mode shooting of professional-grade cameras and camcorders. It also saves you time when moving large image or video files from your camera to your computer.
Write Speeds of up to 240MB/s** for 64GB

The SanDisk Extreme PRO CFast 2.0 memory card is more than twice as fast as today's fastest cards. With write speeds of up to 240MB/s** (1600X) and data-transfer speeds of up to 515MB/s**(3433X), the 64GB** memory card can keep up with the burst-mode shooting of professional-grade cameras and camcorders. It also saves you time when moving large image or video files from your camera to your computer.
High Speeds for Full HD and cinema-quality 4K Video Recording (4096x2160)**

Resource-intensive Full HD and cinema-quality 4K video recording require high write speeds. The SanDisk Extreme PRO CFast 2.0 offers the speed required for flawless high-resolution video. This camera card is compatible with the new generation of high-performance cameras and camcorders based on CFast 2.0 technology
Tested Under Extreme Conditions

This memory card can operate in temperatures ranging from 23 to 158 degrees Fahrenheit.

http://www.sandisk.com/products/memory-cards/CFastPRO20/

http://www.sony.net/Products/memorycard/en_us/xqd/
 

AFJ

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt att vissa inte verkar inse CF är dött sedan länge. Det är bara frågan när rötäggen ska ta bort det från deras kameror. Gissar på att de sitter på huvudkontoret på Canon/Nikon och kör IE8 också.
Du har fått massor av argument varför CF fortfarande är kvar i kamerorna, men som vanligt väljer du att ignorera framförda argument och inriktar dig på sänka nivån på diskussionen till sandlådenivån.

Rötägg? Val av webbläsare?

Suck...
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag tycker inte att Jonas borde bry sig så mycket om huruvida kameror som han ändå inte kommer att skaffa har CF eller något annat.
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt att vissa inte verkar inse CF är dött sedan länge. Det är bara frågan när rötäggen ska ta bort det från deras kameror. Gissar på att de sitter på huvudkontoret på Canon/Nikon och kör IE8 också.
Rötägg? Du verkar väldigt upprörd.

Är det inte så enkelt att vissa av oss som fotar (som t ex jag själv som verkligen inte är någon fan av förlegad teknik och gamla webläsare) tycker att CF är det bästa valet och andra, som du själv, tycker det är värsta skiten, utan att någon av de två grupperna behöver ha fel. Med det breda utbud på kameramarknaden är det väl bara att välja en kamera som har den korttyp man vill ha om det är en viktig fråga.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Du har fått massor av argument varför CF fortfarande är kvar i kamerorna, men som vanligt väljer du att ignorera framförda argument och inriktar dig på sänka nivån på diskussionen till sandlådenivån.

Rötägg? Val av webbläsare?

Suck...
Jag ignorerar inte. Varför tror du man gick ifrån IDE på hårddiskar för 10 år sedan. Kameravärlden verkar bestå av en hel del bakåtsträvare. Storleken visst men det är en vanesak precis en 5"s-telefon verkar extremt stor i början sen vänjer man sig. Så det argumentet köper jag inte. Väldigt konstigt att alla Sonyanvändare lyckas hantera SD.


Förklaringen med rötägg.
De som sitter på IE8, är riktiga klåpare som gör att webben inte utvecklas lika snabbt. Det är brist på kunskap skulle alla kräva senaste Chrome/firefox så skulle alla företag bli tvunga att uppgradera.
Det är detta jag menar med liknelsen
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Vad svamlar du om. Jag har köpt alla 5d som Canon levererat.
Det känns gott att sitta på allihopa så att ingen annan kan köpa en 5d? ;)

Skämt åsido.

Jag håller med om att all parallel teknik som sådan är lite föråldrad då det är för svårt att synka parallel signalering. Därför har seriekommunikation fått fotfäste som en billigare teknik och där utvecklingen då gått snabbast.
Därav SATA istället för PATA(IDE). SAS istället för SCSI, SD som är billigare kom i billigare serien kameror etc.

Men trenden inom SD är inte speciellt bra. SD full size är relativt ok men ömtåliga, men p.g.a. mobiltelfoner känns det som utvecklingen mest går mot mindre kort och inte förbättra stabiliteten.

CF i en kamera känns i nuläget som ett betydligt seriösare och robustare kort.
XQD känns också bra.

Vad gäller SD kort har jag under sista åren varit tvungen att byta ut 5-6 sådana. Garanti på Sandisk (samtliga).
Inte ett enda CF har gått sönder för mig någonsin.
Med den personliga erfarenheten skulle det för mig vara svårt att köpa en kamera med SD kort och känna tillit.
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag ignorerar inte. Varför tror du man gick ifrån IDE på hårddiskar för 10 år sedan. Kameravärlden verkar bestå av en hel del bakåtsträvare. Storleken visst men det är en vanesak precis en 5"s-telefon verkar extremt stor i början sen vänjer man sig. Så det argumentet köper jag inte. Väldigt konstigt att alla Sonyanvändare lyckas hantera SD.

Förklaringen med rötägg.
De som sitter på IE8, är riktiga klåpare som gör att webben inte utvecklas lika snabbt. Det är brist på kunskap skulle alla kräva senaste Chrome/firefox så skulle alla företag bli tvunga att uppgradera.
Det är detta jag menar med liknelsen
Visst ignorerar du argumenten för CF.

Jag tycker dina liknelser saknar relevans.

Sedan bör du nog läsa på vad ordet rötägg betyder. Det är ett invektiv som knappast bör användas om ingenjör och marknadsstrateger bara för att de utvecklar kameror med stöd för CF-kort.
 

Hostis

Aktiv medlem
Hej.

För att inte flyga iväg allt för mycket i denna tråd men...

Har faktiskt läst alla inlägg tills nu.
Om vi ändå snackar framtid och hur det skulle kunna se ut på sikt.

Det ingen har tagit upp är 802.11 AC inbyggt i kameran tillsammans med ett inbyggt SSD.
Då slipper ni byta era kort när ni står i snön och kylan.

Och snart kommer det säkert en uppdatering på 802.11 AC som blir ännu mer effektiv.
Jag tror personligen på sikt kommer alla minneskort försvinna och allt blir trådlöst.

2-3 år så börjar dessa kameror rulla ut, min åsikt endast :)
 

PeterSfa

Aktiv medlem
Hej.

För att inte flyga iväg allt för mycket i denna tråd men...

Har faktiskt läst alla inlägg tills nu.
Om vi ändå snackar framtid och hur det skulle kunna se ut på sikt.

Det ingen har tagit upp är 802.11 AC inbyggt i kameran tillsammans med ett inbyggt SSD.
Då slipper ni byta era kort när ni står i snön och kylan.

Och snart kommer det säkert en uppdatering på 802.11 AC som blir ännu mer effektiv.
Jag tror personligen på sikt kommer alla minneskort försvinna och allt blir trådlöst.

2-3 år så börjar dessa kameror rulla ut, min åsikt endast :)
SSD och minneskorten det talas om här är samma sak, bara olika packstorlek.

Skulle vara intressant att se hur man skulle lagra något på radivågor som 802.11 är? Den måste kopplas någonstans och det innebär att du måste ha med dator, eller annan lagringsmedia.
För övrigt är snabbheten på radiovågor inte uppe i det du kan få på lokala kablar. Tänk spara 8-10 36megapix på någon sekund.
När hastigheten på radiovågor stiger, har tekniken för att lagra på minne blivit ännu snabbare. Kamerorna har ännu mer megapixel, snabbare serietagning etc..

Vad gäller 802.11 används det redan idag.
Från mobilen kopplar upp dig mot kameran med mobilen och antingen överför bilder, eller flyttar dem till socialt media som facebook.
Däremot tror jag inte en sekund att detta skulle vara aktuellt för kameror i större utsträckning på det sätt jag tolkat dig. Socialt media är inte det första jag tänker på att flytta mina bilder till.
 
ANNONS