Annons

Nikon 7100 eller fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotosForever

Aktiv medlem
Hej!

Jag behöver lite råd! Jag har länge drömt om att uppgradera min Nikon D90 till ngt mer modernt. Till min D90, så har jag, förutom kitobjektivet 18-55, en Sigma 70-200 2,8. Jag gillar att ta porträtt, och jag har sålt bilder till både tv och företag med min D90.

Drömmen är att köpa en fotoväska med format skumgummi, där jag har kamerahus, blixtar (och nån portabel softbox?) och objektiv.

Sammanfattning av mina frågor:

- Funkar D7100 för mina behov, eller bör jag satsa på nåt dyrare (läs: fullformat).
- vilka blixtar är det som gäller?
- behöver jag pocket wizard till dessa?
- tips på väska (gärna hård väska med skumgummi)


Jag hoppas på hyfsade priser under mellandagsrean, så jag skulle vara mycket tacksam för svar!!

God jul!
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag har ingen D7100 men väl en D7000. Jag har satsat på Nikons egna blixt, en SB-900, som jag är mycket nöjd med. Vad gäller väskor så har jag Clas Ohlsons variant i några olika storlekar (har även ett Olympus-system). Jag tycker väskorna är prisvärda. Det finns de som är bättre men då sticker priset iväg ganska rejält.

Du kan läsa en del omdömen i länken.

http://www.clasohlson.com/se/Väska/Pr314142000
 

filip71

Aktiv medlem
Frågan ÄR helt omöjlig att svara på eftersom vi får veta alldeles för lite. Men jag försöker ändå och tänker inte ge några fylliga argument för allt går att motargumentera så jag skriver bara vad jag hade skaffat med utgångspunkt från det lilla du skrivit. Och jag hade övervägt att köpa grejerna helt eller delvis begagnat.
Hade jag gått från D90 och budgeten var lite tilltagen men inte obegränsad så hade jag satsat på en D7100 - den är ett jättesteg från en D90 både vad gäller autofokus men främst dynamiskt omfång. Eftersom du har en 70-200 så hade jag dessutom satsat på ett vertikalgrepp. Och som blixt hade jag köpt en SB-700. Som normal-objektiv hade jag skaffat en Tamron 17-50 f2.8. Överväger du stativ - köp inget billigt-enkelt-duger-till-mig. Allt under 1500 är helt värdelöst och blir bara liggande så minst en Manfrotto 055xprob. Möjligen ett litet resestativ typ gorilla för DSLR för familjeporträtt på semestern. Vill du ha ett reseobjektiv/superzoom så skulle jag ta Nikon AF-S DX 18-300/3,5-6,3G och inget annat (möjligen Nikon 18-200 begagnat till bra pris). Vill du ha ett vidvinkel så ta ett Tokina 11-16. Och så en fast 50mm f1.8. Och fjärrkontroll för fjärrutlösning. Vill du fotografera makro så är det minst 90-150mm f2.8 du vill ha och där finns det idag nästan ingenting som är dåligt.
Själv har jag en D7000 och överväger D750 eller den kommande D7200 (eller vad den kommer heta). Men i ditt läge så behöver du knappt vara Nikonmärket troget eftersom du i princip bara har ett objektiv som du kommer återanvända. Lycka till. Återkom gärna med vad det blev.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Själv har jag en D7000 och överväger D750 eller den kommande D7200 (eller vad den kommer heta). Men i ditt läge så behöver du knappt vara Nikonmärket troget eftersom du i princip bara har ett objektiv som du kommer återanvända. Lycka till. Återkom gärna med vad det blev.
Exakt samma läge som jag befinner mig i. Mycket lutar dock åt D750. Om nu inte Nikon kommer att överraska med en "semipro-dx" under vinterns-vårens mässor.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Inte så säkert att fullformat faktiskt är så mycket dyrare, ska du skaffa optik som lever upp till den fina sensorn i D7100 kommer det att kosta. Ska du få samma skärpeintryck på DX som på fullformat behöver ditt objektiv kunna upplösa ungefär 1.5 ggr högre linietäthet än motsvarande objektiv för FX. Likaså behöver du ett bländarsteg ljusare optik för att få samma skärpedjupsegenskaper som motsvarnade FX brännvidd och eventuellt behöver du även det där extra bländarsteget för att släppa in mer ljus så att du slipper höja iso, och därigenom hålla brusnivån på samma nivå som om du kört FX.

Ett problem här är att Nikons DX optik med några få undantag är designade för att vara kompakta och billiga snarare än optiskt optimala för att kunna nå en bred konsumentmarknad med god vinstmarginal. Nikon verkar heller inte vilja satsa på kvalitet inom det segmentet den efterlängtade semi pro esrsättaren till D300s blev den klenare byggda D7100. Det är även år och dag sedan Nikon kommit med något DX objektiv med Nikons bästa antireflexbehandlig. Till detta kommer att ingen annan tillverkare är så glad för att ge ut nya fullformatshus på löpande band som Nikon, så det är ingen tvekan om att Nikon satsar mera på fullformat för tillfället, vilket kan vara skäl att välja FX före DX för tillfället. I vart fall om man vill fortsätta med Nikon. Väljer man APS-C är det kanske bättre att välja något märke som mera helhjärtat satsar på det formatet som t.ex. Pentax eller Fujifilm.

Ska du ha nytta av din höga upplösning som en modern FX sensor eller DX sensor med ännu bättre optik kan ge, vill det till att du inte blir den svaga länken genom att skaka på kameran, ska du ha ut all bildkvalitet en D7100 kan ge dig vill det nog till att du använder väldigt korta tider eller stativ, om det fortfarande ska se skarpt ut när du pixelpeepar på 100%.
 

professorb

Aktiv medlem
Med tanke på att man kan få en D7100 för 7500:- nu är det nog den bästa uppgraderingen du kan göra.

Om det är mycket porträtt kanske ett fast objektiv typ 50/1.8 eller 50/1.4 kan vara något. De klassiska 85/1.8 eller 85/1.4 kan nog upplevas som lite långa på ett DX-hus. Jag skulle tro att du blir mycket nöjd med D7100+50/1.4 och steget upp till D750+85/1.8 är nog inte värt det. Skall du ha mer upplösning än vad D7100 kan ge är du uppe i D810 och då blir det dyrt.

OM du kan tänka dig begagnat så är D800 mycket billig nu. Du kan hitta en för 12-13.000:- och har då 95% av vad en D810 kan ge. Den fungerar bra med ditt Tamron 70-200/2.8.
 

eskil23

Aktiv medlem
Verkar knappast vara något större problem. Faktum är att D750 är den enda FX-kameran som jag skulle kunna tänka mig att uppgradera till.

När det gäller Roberts ursprungsfråga så är det svårt att säga något bestämt, men jag skulle tro att vilken som helst av Nikons moderna blixtar duger fint (utom kanske SB-300). En Pocket Wizard är en rolig leksak, men jag tror att du klarar dig rätt långt med Nikons Creative Lightning System.
 

AndyK

Aktiv medlem
Har varit borta från fotovärlden ett tag och är inte helt uppdaterad när det gäller Nikons modeller.
Är det någon ersättare till D7100 på G, eller kommer denna att leva ett tag till? Funderar också på att byta upp mig, men det är inte akut så jag kan vänta om det är något nytt på ingång.
Tänker att eftersom de har cash-back på D7100 tillsammans med några andra hus som är på utgående...
 

eskil23

Aktiv medlem
Är det någon ersättare till D7100 på G, eller kommer denna att leva ett tag till? Funderar också på att byta upp mig, men det är inte akut så jag kan vänta om det är något nytt på ingång.
Tänker att eftersom de har cash-back på D7100 tillsammans med några andra hus som är på utgående...
Det ryktas att en D7200 ska komma någon gång i vår. De största skillnaderna mot D7100 lär vara inbyggd WiFi och samma vikbara skärm som D750. Fortfarande samma sensor, samma AF-system och samma bufferkapacitet.
 

AndyK

Aktiv medlem
Det ryktas att en D7200 ska komma någon gång i vår. De största skillnaderna mot D7100 lär vara inbyggd WiFi och samma vikbara skärm som D750. Fortfarande samma sensor, samma AF-system och samma bufferkapacitet.
Då kanske man ska avvakta och se om det bara är mindre uppdateringar och slå till på en D7100 till reducerat pris.
 

horvendile

Aktiv medlem
- tips på väska (gärna hård väska med skumgummi)
Med generöst tilltagen budget torde Pelicase vara en säker utväg. Den verkar vara något av en standardlösning om man inte vänder på varenda krona. Personligen är jag inte så förtjust i den skumgummiinredning som följer med, men den duger nog ändå rätt bra för de flesta fall och lär vara kostnadseffektiv.
 

KarlE

Aktiv medlem
Tänk på att det är ett rykte och inget annat, Nikon släppte häromdagen efterföljaren till D5300 som kommer att heta D5500 och där var det ganska små ändringar.

Om det nu kommer en D7200 så lär ju priserna gå ner lite på D7100 och om inte annat på begmarknaden då det alltid finns de som vill ha det senaste.

TS frågande ju i.o.f.s om skillnaden mellan en Fullformatare och en D7100, en beg D600 kan man få för 8-9000 och det är ju i samma härad som en ny D7100, sen är ju frågan den om någon kommer att se skillnaden på slutresultatet, dvs bilderna. (ja jag vet att det finns skillnader)
 
ANNONS