Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Otrolig dålig fokusering på min nya sony a5100

Produkter
(logga in för att koppla)

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Efter nu fotat 1000 talskort på konserter ute, inne, mm så har jag problem!!!!!! WHY är det så svårt att få bra skärpa på korten. Har provat alla möjliga inställningar som man kan göra.

Kör oftast på manuellt, men har hänt att jag kört p-läget ett par gånger. Ex igår var jag ute i skogen och fotade olika naturbilder (mycket snö i skogen) och fick av c:a 100 kort endast 5-10 som det var riktig bra skärpa på.
Spelar inte någon roll om jag har stor eller liten bländare med rätt slutartid, blir svårt att få till korten med bra skärpa.
Även konsertkorten som jag har tagit under ett tiotal konserter har stora problem med skärpa.

Har även en nex 3n som klarar allting mycket bättre, fokuserar mycket bra på olika motiv, framför allt så blir konsertkorten klart mycket bättre med samma inställningar.

Vad är problemet? Eller är det ett vanligt förekommande problem. Köpte denna kameran då jag trodde den skulle prestera bättre kort än min Nex 3n. Kan säga videokameran är helt otroligt bra med fantastisk fin skärpa.

Har även använt ett objektiv (sigma ex 30/2.8 DN ) som även det ger mig stora problem på konserterna. Min nex 3n klarar konserter klart bättre.

När du skall ta ett kort så hör man ljudet som klickar till som säger att fokuseringen är rätt, men icke icke icke bra resultat.

Hjälp!!!!!
Johan GBG
 

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Vad kör du med för inställningar i kameran? A5100 har samma fokussystem som min A6000, och jag har inga som helst problem att få skärpa i bilderna (under de förutsättningar som är rimliga för den här typen av kamera). https://www.flickr.com/photos/aferiksson/sets/72157644363639842/
När det är soligt och klart ute brukar det inte vara några problem med skärpan. Men inomhus med bra ljus är det ochså svårt att få till skärpan. Vet inte om det är svårt för kameran att hitta fokus då det är mycket snö ute i skogen, hängde mycket drivor på träden och det var även svårt för kameran att hitta rätt fokus.

Jag använder alla möjliga inställningar, oftast manuellt blir det. Igår hade jag iso 250 med F6.3-8,0 och 1/20-1/100 (Hade ju självklart andra inställningar ochså men dessa var mest använda)
Automatisk AF (kanske skall pröva AF-S
Mätmetod multi
Vitbalans Auto
Matningsläge enkeltagning
Fokusområde Brett

Men med min Nex 3n har jag inga problem som helst med skärpan, med blixt inomhus blir det kanonfina bilder, men vill inte alltid använda blixten inomhus. Har inomhus ökat iso till 800-1600 men det vill till om det skall bli bra skärpa även då.

Johan!
 

afe

Aktiv medlem
Automatisk AF tycker jag inte brukar vara någon höjdare. Med min A6000 kör jag med helt manuell fokus ibland, men annars uteslutande i AF-C (följande AF), ansiktsigenkänning aktiverat och ibland också ögonavkänning (för porträtt). Kör du i AF-S utnyttjar du inte den snabba hybridfokuseringen i kameran, då den bara används i AF-C.
 

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Automatisk AF tycker jag inte brukar vara någon höjdare. Med min A6000 kör jag med helt manuell fokus ibland, men annars uteslutande i AF-C (följande AF), ansiktsigenkänning aktiverat och ibland också ögonavkänning (för porträtt). Kör du i AF-S utnyttjar du inte den snabba hybridfokuseringen i kameran, då den bara används i AF-C.


Tack så mycket för den intressanta informationen, hade ingen aning om att hyrbridfokuseringen endast fungerar vid AF-C eller manuellt.
Skall i morgon testa dessa inställningar och hoppas det blir kanonbra.
Tack
 

afe

Aktiv medlem
Tack så mycket för den intressanta informationen, hade ingen aning om att hyrbridfokuseringen endast fungerar vid AF-C eller manuellt.
Skall i morgon testa dessa inställningar och hoppas det blir kanonbra.
Tack
Manuellt används förstås ingen autofokus, men jag kör så ibland ändå när jag är kinkig och motivet står tämligen still.
 

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Manuellt används förstås ingen autofokus, men jag kör så ibland ändå när jag är kinkig och motivet står tämligen still.
Några frågor till om inställningarna som jag inte känner mig bekvä med!
1. AF hastigheten skall den stå på snabb?
2. AF spårningen skall den stå på hög eller normal.
3. Mätmetoden har jag på multi.
4. Mittenlås på AF av eller på?
5. Auto lång slutare på eller av ?
6. för-AF PÅ ELLER av
Vissa av inställningarna är svåra att riktigt förstå för mig, hoppas du eller någon kan hjälpa mig med dessa inställningarna. Gör någon av dessa inställningarna så att fokuseringen kan fokusera bättre?

Tack! Johan!
 

Linmajon

Aktiv medlem
Några frågor till om inställningarna som jag inte känner mig bekvä med!
1. AF hastigheten skall den stå på snabb?
2. AF spårningen skall den stå på hög eller normal.
3. Mätmetoden har jag på multi.
4. Mittenlås på AF av eller på?
5. Auto lång slutare på eller av ?
6. för-AF PÅ ELLER av
Vissa av inställningarna är svåra att riktigt förstå för mig, hoppas du eller någon kan hjälpa mig med dessa inställningarna. Gör någon av dessa inställningarna så att fokuseringen kan fokusera bättre?

Tack! Johan!
Du har inte funderat på att läsa manualen? Där står allt du behöver veta...
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Du har inte funderat på att läsa manualen? Där står allt du behöver veta...
Egentligen inte! I manualen står hur de olika lägena fungerar. Vilket som är lämpligast i en viss situation får man ta reda på annat sätt. T.ex. genom att fråga mer erfarna fotografer i ett forum... ;-)
 

Karlan77

Aktiv medlem
Några frågor till om inställningarna som jag inte känner mig bekvä med!
1. AF hastigheten skall den stå på snabb?
2. AF spårningen skall den stå på hög eller normal.
3. Mätmetoden har jag på multi.
4. Mittenlås på AF av eller på?
5. Auto lång slutare på eller av ?
6. för-AF PÅ ELLER av
Vissa av inställningarna är svåra att riktigt förstå för mig, hoppas du eller någon kan hjälpa mig med dessa inställningarna. Gör någon av dessa inställningarna så att fokuseringen kan fokusera bättre?

Tack! Johan!
Hej många av dom inställningarna du nämner är för video och har ingen betydelse för stillbild
eller fokushastighet.
prova ett annat fokusläge i stället för brett då den väljer fokus på den närmaste objektet att fokusera på inom ett stort område så den kan lägga den på ett ställe där du inte vill ha det.

//
Andreas
 

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Du har inte funderat på att läsa manualen? Där står allt du behöver veta...
Har läst hela manualen ett flertal gånger, jag har testat alla olika funktioner i olika sammanhang utan att se någon skillnad på resultaten på vissa av inställningarna. Självklart så är det ett måste att läsa instruktionsboken men det säger inte alltid hur det fungerar.

Exempel så står det (inbyggd manual i kameran) AF spårningen på eller av (inget mera) undrar ju självklart vad som menas och när man skall använda denna funktionen.

Auto lång slutare, på eller av ?

FÖR- AF på eller av och jag har absolut ingen aning om vad det betyder.

Mittenlås på AF av eller på (denna inställningen kunde jag och skulle egentligen inte med här)

AF hastigheten står det snabb normal långsam (undrar ju självklart i vilket sammanhang jag skall välja olika inställningar) tycker ju att snabbt bör alltid användas.



Men det finns många duktiga fotografer här på forumet som tycker dessa inställningarna är hur lätta som helst att förstå, samt när och hur dom skall användas. Då tänkte jag att jag kunde ställa några frågor som gör att jag kan använda dessa inställningar lite bättre.

Johan!

Tack alla ni som hjälper mig
 

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Hej många av dom inställningarna du nämner är för video och har ingen betydelse för stillbild
eller fokushastighet.
prova ett annat fokusläge i stället för brett då den väljer fokus på den närmaste objektet att fokusera på inom ett stort område så den kan lägga den på ett ställe där du inte vill ha det.

//
Andreas
Tack Anders!
 

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Hej många av dom inställningarna du nämner är för video och har ingen betydelse för stillbild
eller fokushastighet.
prova ett annat fokusläge i stället för brett då den väljer fokus på den närmaste objektet att fokusera på inom ett stort område så den kan lägga den på ett ställe där du inte vill ha det.

//
Andreas
Tack Anders!
Menar Andreas
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Focus Confirm?

Du får väl upp en lite grön ruta som visar var fokus hamnar? Om det ändå inte blir skarpt, så är ju nånting fel med kameran/objektivet
 

Lysander

Aktiv medlem
Har även använt ett objektiv (sigma ex 30/2.8 DN ) som även det ger mig stora problem på konserterna. Min nex 3n klarar konserter klart bättre.

Hjälp!!!!!
Johan GBG
Rätta mig om jag har fel men visst fungerar inte A5100 och A6000s fokussystem med Sigmas objektiv?

Alltså den autofokuserar men använder sig inte av de nya häftiga snabba autofokusen som dessa kameror har, som jag har förstått det.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Mitt tips är att undersöka dina oskarpa bilder och försöka hitta var skärpan ligger.

En vanlig effekt av autofokus är att den fokuserar på något helt annat än det son man själv vill ha skarpt. Om fokus hamnar i förgrunden är det vanligt att resten av bilden blir oskarp.

Sedan kan det faktiskt vara en mismatchning i autofocus mellan objektivet och huset. Om objektivet framfokuserar, blir bilderna oskarpa. Det är ju tyvärr jättevanligt med billiga tredje parts-objektiv.

Du kan ladda ner en måltavla för autofokus och testa att autofokus hamnar där den ska.
 

afe

Aktiv medlem
Med fokusering på sensorn kan man inte råka ut för fram- eller bakfokus. Det är bara på spegelreflexkameror det händer p.g.a. konstruktionen. Vid användning av kontrastfokusering (vilket det blir med af-s på den här kameran) är det inte helt ovanligt att kameran blir lurad av skarpa kontraster i bilden och tror att fokus sitter rätt.
 

Jonas Markstroem

Aktiv medlem
När det är soligt och klart ute brukar det inte vara några problem med skärpan. Men inomhus med bra ljus är det ochså svårt att få till skärpan. Vet inte om det är svårt för kameran att hitta fokus då det är mycket snö ute i skogen, hängde mycket drivor på träden och det var även svårt för kameran att hitta rätt fokus.

Jag använder alla möjliga inställningar, oftast manuellt blir det. Igår hade jag iso 250 med F6.3-8,0 och 1/20-1/100 (Hade ju självklart andra inställningar ochså men dessa var mest använda)
Automatisk AF (kanske skall pröva AF-S
Mätmetod multi
Vitbalans Auto
Matningsläge enkeltagning
Fokusområde Brett
!
Err, jag ser ett antal problem.

Till att börja med är Sigmas objektiv för E-fattning allmänt långsamma att fokusera, men ditt problem stannar inte där.

Igår hade jag iso 250 med F6.3-8,0 och 1/20-1/100 (Hade ju självklart andra inställningar ochså men dessa var mest använda)
ISO 250 och F6.3 samt låg slutartid och handhållet låter helgalet inomhus som utomhus. Är du inne och skjuter en konsert så måste ISO upp, bländarn upp till största (F2.8 på Sigman) och slutartiden minst 1/60 -gärna över 1/100. Är du utomhus i snön så bör ISO komma ned (jag fotade med ISO 100 idag) och slutartiden kan förmodligen kliva över 1/1000 för att få skarpare bilder...

Då exponerar du ju för hela scenen vilket blir jättesämst både om du skjuter en konsert där omgivningen är mörk eller när du är ute i snön och omgivningen är ljus! Byt till att mäta i centrum eller punkt. Du kan ha snabbare slutartid och får därför skarpare bilder...

Matningsläge enkeltagning
Ställ kameran på att ta i serie. Ju fler bilder du tar på samma motiv desto större är chansen att du får en skarp bild med dig hem. Just snabba serier är ju en av fördelarna med NEX / ILCE.


Jag tror ditt fotograferande blir bättre om du börjar med att köra autoläget istället för manuellt. Vill du köra manuellt (varför när du kör vitbalans etc. på auto eller grundinställningar?) så sätt då slutartiden där du har mindre skakningar (1/100 eller snabbare) och låt kameran hantera ISO per automatik...
 

gaisaren gbg

Aktiv medlem
Err, jag ser ett antal problem.

Till att börja med är Sigmas objektiv för E-fattning allmänt långsamma att fokusera, men ditt problem stannar inte där.



ISO 250 och F6.3 samt låg slutartid och handhållet låter helgalet inomhus som utomhus. Är du inne och skjuter en konsert så måste ISO upp, bländarn upp till största (F2.8 på Sigman) och slutartiden minst 1/60 -gärna över 1/100. Är du utomhus i snön så bör ISO komma ned (jag fotade med ISO 100 idag) och slutartiden kan förmodligen kliva över 1/1000 för att få skarpare bilder...


Då exponerar du ju för hela scenen vilket blir jättesämst både om du skjuter en konsert där omgivningen är mörk eller när du är ute i snön och omgivningen är ljus! Byt till att mäta i centrum eller punkt. Du kan ha snabbare slutartid och får därför skarpare bilder...


Ställ kameran på att ta i serie. Ju fler bilder du tar på samma motiv desto större är chansen att du får en skarp bild med dig hem. Just snabba serier är ju en av fördelarna med NEX / ILCE.


Jag tror ditt fotograferande blir bättre om du börjar med att köra autoläget istället för manuellt. Vill du köra manuellt (varför när du kör vitbalans etc. på auto eller grundinställningar?) så sätt då slutartiden där du har mindre skakningar (1/100 eller snabbare) och låt kameran hantera ISO per automatik...
Tacck för alla tips, självklart skall jag prova att ändra till era rekommendationer :)
 
ANNONS