Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rött slår igenom vid konvertering till sRGB

Produkter
(logga in för att koppla)

gatosi

Aktiv medlem
Hej!
Den senaste tiden har jag lagt märke till att framför allt hudtoner blir väldigt fula och röda när jag konverterar till sRGB. Min arbetsrymd är adobeRGB.
Jag har en kalibrerad skärm med autokalibrering och då har jag svårt att tänka mig att det hänger på det. Mellan LR och PS finns det ingen skillnad i färgvisningen.
Jag använder Firefox som browser.

Jag har ingen aning vad det kan bero på och kommer inte heller ihåg att det har varit lika kraftigt tidigare. Har jag dåligt minne eller kan någonting ha förändrats? Men vad i så fall?
Någon som har ett tips?
Tack på förhand!
 

aasaboe

Aktiv medlem
Är det i Photoshop? Bara för att eliminera en tänkbar orsak; du använder Convert to Profile och inte Assign Profile (tilldela profil)? Convert är det riktiga i sammanhanget.
 

gatosi

Aktiv medlem
Ja, jag jobbar i Photoshop CS 5.
Jag brukar använda kommandot "Save for webb and devices" och då ser man direkt i dialogrutan hur fult det blir.

Testade ditt förslag "Converte to profile nu" och sparade sedan i PS som jpg. Så länge jag har bilden i PS ser den ut som innan. Men laddar jag upp den på nätet blir det väldigt rött igen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3345740.htm?set=mp

Jag trodde att man hade den typen av problem bara när ens kalibrering inte stämmer. Men hur kan det bli så med en självkalibrerande Eizo-skärm som har varit i bruk i säkert ett år nu och där problemet inte uppstod tidigare?
 

stefohl

Aktiv medlem
Ja, jag jobbar i Photoshop CS 5.
Jag brukar använda kommandot "Save for webb and devices" och då ser man direkt i dialogrutan hur fult det blir.

Testade ditt förslag "Converte to profile nu" och sparade sedan i PS som jpg. Så länge jag har bilden i PS ser den ut som innan. Men laddar jag upp den på nätet blir det väldigt rött igen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3345740.htm?set=mp

Jag trodde att man hade den typen av problem bara när ens kalibrering inte stämmer. Men hur kan det bli så med en självkalibrerande Eizo-skärm som har varit i bruk i säkert ett år nu och där problemet inte uppstod tidigare?
Du har en för bra skärm. Det trodde du inte att man kunde ha, eller hur. Men när du sparar den för webb konverteras den till sRGB, men antagligen har du inte sparat med profilen. När du då öppnar den bilden i din webbläsare konverteras den inte till din skärmprofil.

En tröst är att bilden kommer se bra ut på de flesta andra skärmar, de skärmar som har ett omfång som motsvarar sRGB. Du kan också göra en profil till din skärm som gör att den matchar sRGB. Skapa ett nytt Target och ange vid Gamut Matching att du vlll använda sRGB som det färgomfång som du vill att skärmen ska ha. Då får du en skärm som är anpassad till att visa bilder på samma sätt som de flesta andras skärmar visar den.

Sedan kan du växla mellan den vanliga skärmprofilen och denna sRGB-profil.
 

gatosi

Aktiv medlem
Nej, jag trodde verkligen inte att man kunde ha en för bra skärm! :)
Betyder det i pratiken att jag ser även bilder av andra fotografer med fel färgåtergivning?
Måste jag byta skärmprofil varje gång jag tittar på bilder på nätet?

Nu tog jag fram min ipad och kollade upp bilden jag länkade till där. Stämmer faktiskt, där ser den ganska normal ut.
Det tycker ni allihopa alltså också att den gör? Det var ju ett lugnande besked.

Konstigt att jag inte har lagt märke till den problematiken tidigare. Men är aldrig slutlärd.
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Nej, jag trodde verkligen inte att man kunde ha en för bra skärm! :)
Betyder det i pratiken att jag ser även bilder av andra fotografer med fel färgåtergivning?
Måste jag byta skärmprofil varje gång jag tittar på bilder på nätet?

Nu tog jag fram min ipad och kollade upp bilden jag länkade till där. Stämmer faktiskt, där ser den ganska normal ut.
Det tycker ni allihopa alltså också att den gör? Det var ju ett lugnande besked.

Konstigt att jag inte har lagt märke till den problematiken tidigare. Men är aldrig slutlärd.
Hej.
Jag har ingen proffsskärm vad jag vet. Compaq LA2306 x. Men nog sticker det röda iväg. Nu är väl inte miljön särskilt fotovänlig heller vad gäller färger på ljuset.
 

gatosi

Aktiv medlem
Jaha, andats ut för tidigt alltså.

För några dagar sedan la jag ut en annan bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3344356.htm?set=mp

Det var samma sak då och i min förtvivlan bibehäll jag adobe RGB och konverterade inte när jag laddade upp den på FS. Den ser vettig ut, tycker jag. Vad tycker ni (färgmässigt alltså). Men egentligen ska man ju bilder på nätet i sRGB, eller? Eller ska man skita i det och bara låta adobe RGB vara?
 

stefohl

Aktiv medlem
Nej, jag trodde verkligen inte att man kunde ha en för bra skärm! :)
Betyder det i pratiken att jag ser även bilder av andra fotografer med fel färgåtergivning?
Måste jag byta skärmprofil varje gång jag tittar på bilder på nätet?
Ja, det behöver du.

Nu tog jag fram min ipad och kollade upp bilden jag länkade till där. Stämmer faktiskt, där ser den ganska normal ut.
Det tycker ni allihopa alltså också att den gör? Det var ju ett lugnande besked.

Konstigt att jag inte har lagt märke till den problematiken tidigare. Men är aldrig slutlärd.

Det beror på att din iPad har en skärm vars färgrymd motsvarar sRGB rätt väl.
 

stefohl

Aktiv medlem
Jaha, andats ut för tidigt alltså.

För några dagar sedan la jag ut en annan bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3344356.htm?set=mp

Det var samma sak då och i min förtvivlan bibehäll jag adobe RGB och konverterade inte när jag laddade upp den på FS. Den ser vettig ut, tycker jag. Vad tycker ni (färgmässigt alltså). Men egentligen ska man ju bilder på nätet i sRGB, eller? Eller ska man skita i det och bara låta adobe RGB vara?
Nej, du ska konvertera till sRGB om du vill att alla med normala skärmar ska se bilderna på ett vettigt sätt. Att din bild ser bra ut på din skärm beror på att den har ett större omfång, ett omfång som är mycket nära Adobe RGB.
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
Jaha, andats ut för tidigt alltså.

För några dagar sedan la jag ut en annan bild:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic/3344356.htm?set=mp

Det var samma sak då och i min förtvivlan bibehäll jag adobe RGB och konverterade inte när jag laddade upp den på FS. Den ser vettig ut, tycker jag. Vad tycker ni (färgmässigt alltså). Men egentligen ska man ju bilder på nätet i sRGB, eller? Eller ska man skita i det och bara låta adobe RGB vara?
Den var klart neutralare.
Kollade lite i albumet som den bilden tillhörde, där fanns också en del som det röda for iväg i. Som jag såg det är det framför allt i skuggpartier.
 

alfin

Aktiv medlem
Hej!
Den senaste tiden har jag lagt märke till att framför allt hudtoner blir väldigt fula och röda när jag konverterar till sRGB. Min arbetsrymd är adobeRGB.
Jag har en kalibrerad skärm med autokalibrering och då har jag svårt att tänka mig att det hänger på det. Mellan LR och PS finns det ingen skillnad i färgvisningen.
Jag använder Firefox som browser.

Jag har ingen aning vad det kan bero på och kommer inte heller ihåg att det har varit lika kraftigt tidigare. Har jag dåligt minne eller kan någonting ha förändrats? Men vad i så fall?
Någon som har ett tips?
Tack på förhand!
I Firefox, skriv about:config i adressfältet. Lova att vara försiktig om du får den frågan.
Skriv gfx.color i adressfältet.
Dubbelklicka på gfx.color_management.mode och skriv in siffran 1.
Starta om Firefox.

Nu har du ställt om Firefox till att färghantera all grafik och alla bilder oavsett om det finns inbäddade profiler i bilderna. Genom att göra så behöver du inte kalibrera skärmen specifikt mot sRGB och skifta mellan skärmprofilerna när du jobbar med bilder och när du surfar på webben. Dessutom tycker jag den övriga grafiken på olika webbsidor blir lite häftigare jämfört med om man ställer om skärmen till sRGB.

Blir du inte nöjd ställer du bara tillbaka till 2 igen, så blir det som du har det nu.
 

gatosi

Aktiv medlem
Det var allt avancerade tips!
Jag är ändå lite misstänksam varför så många ser lika mycket rött som jag. Jag förstår att jag kan ställa in min egen skärm så det blir bättre färgåtergivning av sRGB-bilder på just min skärm.
Men då ser det ju fortfarande likadant ut för andra på deras skärmar. Ska de bara skylla sig själva?
Att i min färgredigering utgå ifrån en framtida visning i sRGB-läge är ju inget alternativ. Då kan man ju aldrig ha en masterfil som även ska duga för utskrift.

Jag får väl gå över till att bara lägga ut svart-vita-bilder. :)
 

alfin

Aktiv medlem
Det var allt avancerade tips!
Jag är ändå lite misstänksam varför så många ser lika mycket rött som jag. Jag förstår att jag kan ställa in min egen skärm så det blir bättre färgåtergivning av sRGB-bilder på just min skärm.
Men då ser det ju fortfarande likadant ut för andra på deras skärmar. Ska de bara skylla sig själva?
Att i min färgredigering utgå ifrån en framtida visning i sRGB-läge är ju inget alternativ. Då kan man ju aldrig ha en masterfil som även ska duga för utskrift.

Jag får väl gå över till att bara lägga ut svart-vita-bilder. :)
På webben måste du konvertera dina bilder till sRGB om andra ska se dem någorlunda korrekt. Jag tycker dessutom du ska bädda in sRGB-profilen när du sparar bilden, då ökar chansen att det blir rätt hos andra. Du kan inte spara masterfiler som du visar, det blir fel för de allra flesta. Att andra ser dina bilder röda beror på att de har felinställt precis som du. Jag ser dina bilder utan överdrivet rött när jag ställer in Firefox som jag beskrev ovan eller byter skärmprofil till sRGB.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Håller med Lars. Dina bilder är inte generellt för röda. Många är tagna inomhus och i konstljus. Där får man ju sätta vitbalansen till vad man tycker passar. Här får man ju ofta låta bilden vara lite rödgul för att inte tappa atmosfären. Balanserar man så ett gråkort blir neutralt så blir hudtoner korrekta men atmosfären ryker all världens väg.

Den enda bild jag tycker är för röd är mannen i kostym med blommor.

Sitter vid en kalibrerad Macbook Pro Retina 15 just nu. Skärmen profilerad och överensstämmer i färgrymd ganska exakt 100% med sRGB.

Att flera här säger att dina bilder är röda får nog ses som en bkräftelse på att deras skärmar eller browsers visar fel.
Så vitt jag vet färghanterar fortfarande inte MS Explorer.

Faktum är att de som inte kalibrerar/profilererar sina skärmar och använder en browser som inte färghanterar kan uppleva bilden på ett helt annat sätt. Nu är det ju deras problem om de vill se världen genom ett slumpmässigt färgfilter.
 

martinot

Aktiv medlem
Och sen kan du kolla här om Firefox färghanterar
På Chrome på min jobb-PC med Windows 7 (inte testat på min Mac eller privata Win8-PC) så får jag bilden in mitten (The system supports ICC version 2 profiles only), men med Internet Explorer på samma maskin så ser bilden bra ut (The system supports these ICC version 4 and version 2 profiles).

Verkar som om det verkligen är olika färghantering i olika webläsare!

Lite synd, då jag normalt föredrar Chrome framför IE (även om jag inte är någon IE-hatare).

Skall bli intressant att testa om Chrome på OS X ger samma resultat...
 

alfin

Aktiv medlem
På Chrome på min jobb-PC med Windows 7 (inte testat på min Mac eller privata Win8-PC) så får jag bilden in mitten (The system supports ICC version 2 profiles only), men med Internet Explorer på samma maskin så ser bilden bra ut (The system supports these ICC version 4 and version 2 profiles).

Verkar som om det verkligen är olika färghantering i olika webläsare!

Lite synd, då jag normalt föredrar Chrome framför IE (även om jag inte är någon IE-hatare).

Skall bli intressant att testa om Chrome på OS X ger samma resultat...
Och ingen av de webbläsare du nämner har korrekt färghantering. IE kan läsa både v2 och v4 profiler medan Chrome bara läser v2 profiler, men ingen av dem konverterar till din skärmprofil utan till sRGB. Den där testen visar bara om v4 profiler kan läsas och det är rätt ovanligt att v4 profiler är inbäddade.

Det är bara Firefox som färghanterar korrekt, om den är rätt inställd.
 

martinot

Aktiv medlem
Och ingen av de webbläsare du nämner har korrekt färghantering. IE kan läsa både v2 och v4 profiler medan Chrome bara läser v2 profiler, men ingen av dem konverterar till din skärmprofil utan till sRGB. Den där testen visar bara om v4 profiler kan läsas och det är rätt ovanligt att v4 profiler är inbäddade.

Det är bara Firefox som färghanterar korrekt, om den är rätt inställd.
Intressant!

Kanske dags att ladda hem den gamle räven (har skippat den de sista 10 åren då jag alltid tyckt den är så mycket slöare än Chrome)...
 

mamiyaolympus

Avslutat medlemskap
På Chrome på min jobb-PC med Windows 7 (inte testat på min Mac eller privata Win8-PC) så får jag bilden in mitten (The system supports ICC version 2 profiles only), men med Internet Explorer på samma maskin så ser bilden bra ut (The system supports these ICC version 4 and version 2 profiles).

Verkar som om det verkligen är olika färghantering i olika webläsare!

Lite synd, då jag normalt föredrar Chrome framför IE (även om jag inte är någon IE-hatare).

Skall bli intressant att testa om Chrome på OS X ger samma resultat...
Ja just ja.
Läste om firefox, men jag har chrom. Kan det vara typ samma problem där och i så fall finns även där olika inställningar?
Har själv Fuji X-E1, såg att ts hade 2:an. Har kollat på några egna bilder och försökt få till samma "rödförstärkning" men inte då. nu fattar jag att det kan bero på webbläsaren.
 
ANNONS