Annons

Min bild säljs som motiv på en ryggsäck

Produkter
(logga in för att koppla)

Bee

Aktiv medlem
Håller faktiskt med dig i det stora hela.

Däremot så kan duktiga personer få in hela månadsinkomstert på bloggar, och potentiellt mycket mer än på en sådan här indisk väska av tydligen tveksam kvalitet och upplaga.

Så helt skall du inte avfärda fallet "A" - blir ett dåligt argument för fallet "B" (som är principiellt mycket lika varandra).
Jag förstår det men i de här fallet, iallafall fall de jag såg, var väldigt små personliga bloggar som jag har svårt att tro de tjänar något på.
 

iSolen.se

Guest
Jag förstår det men i de här fallet, iallafall fall de jag såg, var väldigt små personliga bloggar som jag har svårt att tro de tjänar något på.
Jag har tidigare haft insyn i annonsfinansierade sajter...det kan bli från några hundralappar per månad till månadslöner per månad.

Dessutom, det finns alltid någon som tjänar pengar på bloggarna.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag förstår det men i de här fallet, iallafall fall de jag såg, var väldigt små personliga bloggar som jag har svårt att tro de tjänar något på.
Det kanske är fattiga indier med små marginaler och ganska begränsade upplagor av väskorna som säljs. Skulle inte vara förvånad om de tjänade en 1/10-del om året av vad Kissie (som var inblandat i det andra fallet) drar in på en vecka.

(Så tycke inte du vinner varken några logiska elle empatiska stilpoäng där.)
 

Bee

Aktiv medlem
Det kanske är fattiga indier med små marginaler och ganska begränsade upplagor av väskorna som säljs. Skulle inte vara förvånad om de tjänade en 1/10-del om året av vad Kissie (som var inblandat i det andra fallet) drar in på en vecka.

(Så tycke inte du vinner varken några logiska elle empatiska stilpoäng där.)
Nu är det ju inte så att jag söker empatiska stilpoäng. Varför tror du det? Jag gillar inte att någon snor min bild och tjänar pengar på den oavsett summan och bad om råd. Att du går det till att jag söker stilpoäng tycker jag är konstigt.
 

iSolen.se

Guest
Det kanske är fattiga indier med små marginaler och ganska begränsade upplagor av väskorna som säljs. Skulle inte vara förvånad om de tjänade en 1/10-del om året av vad Kissie (som var inblandat i det andra fallet) drar in på en vecka.

(Så tycke inte du vinner varken några logiska elle empatiska stilpoäng där.)
Det är inte bara bildstöld utan någon som tjänar pengar på stölden och samtidigt hävdar att bilden är dennes.

Noll sympatier härifrån. Det kan f ö mycket väl vara systematiskt arbete, många bildstölder, flera konton, personen kanske tom är ett företag.
 

snap01

Aktiv medlem
Har man överhuvud taget någon chans att vinna mot företag i Indien ? Vad har dom för lagar etc mot bilstöld där ? O går det ens att se vem som stal bilden i första läget? Eller ens hur många det är? Att koppla in en advokat utan att ens veta om det är möjligt att driva detta case känns lite riskabelt kan bli dyrt. Jag hade nog kollat med Staffan teste han borde veta samt han går på provision på det han drar in. Hur han gör ett fall som detta vet jag inte men varför ringer du inte o kollar med honom?
Oftast tar advokat firmor betalt per timme oavsett om dom vinner drar in något så se till att du får ett avtal med dom som inte kostar skjortan o du lär märka då om det finns någon möjlighet att vinna detta.


är det svenska företag så brukar jag skicka faktura o jag har hittills fått betalt i dom flesta fall. Jag har sett mina bilder på utländska sajter men har helt enkelt inte tid att driva det fullt upp ändå tror det skapar mer negativ energi än det skulle dra in.
 

iSolen.se

Guest
Har man överhuvud taget någon chans att vinna mot företag i Indien ? Vad har dom för lagar etc mot bilstöld där ? O går det ens att se vem som stal bilden i första läget? Eller ens hur många det är? Att koppla in en advokat utan att ens veta om det är möjligt att driva detta case känns lite riskabelt kan bli dyrt. Jag hade nog kollat med Staffan teste han borde veta samt han går på provision på det han drar in. Hur han gör ett fall som detta vet jag inte men varför ringer du inte o kollar med honom?
Oftast tar advokat firmor betalt per timme oavsett om dom vinner drar in något så se till att du får ett avtal med dom som inte kostar skjortan o du lär märka då om det finns någon möjlighet att vinna detta.


är det svenska företag så brukar jag skicka faktura o jag har hittills fått betalt i dom flesta fall. Jag har sett mina bilder på utländska sajter men har helt enkelt inte tid att driva det fullt upp ändå tror det skapar mer negativ energi än det skulle dra in.
Du nämner det själv, ta någon jurist som jobbar mot provision. Vem vet detta kanske är en del i en större härva.

Det handlar också om vad som är rätt och fel, att få upprättelse. Tror ingen tycker "det är det kul att få bilder stulna så att man kan skicka faktura"
 

Bee

Aktiv medlem
jag har kontaktat Bildombudsmannen så får vi se om han kan hjälpa mig.
Bee
 

CaolIla

Aktiv medlem
Känner igen konceptet.

FineArtAmerica kör samma upplägg fast i mycket större skala och mer seriöst.
Du laddar upp dina bilder, de printar dem på mobilskal, väskor, canvas mm och du får provision på försäljningen.
Skillnaden är att på FineArt kan du alltid se vem som laddat upp bilden och kan kontakta den personen.
På den här sidan vet du inte vem som tagit din bild och laddat upp den som sin egen.

Tyvärr gör det att det är svårare att komma åt företaget eftersom de kan hävda att de inte kan kontrollera att "artisten" verkligen äger bilden som laddats upp.
De kan såklart ta bort bilden så att det inte går att beställa med det motivet, men de lär nog inte hjälpa dig att komma i kontakt med "artisten".
 

Mashavet

Aktiv medlem
Alldeles nyss kom det kattfotot (eller ett som är väldigt lika) på Facebooksidan "Arteide".

Arteide på Facebook.

Den sidan brukar ofta vara värd ett besök för de mycket vackra foton och målningar de visar. Om de brukar ha kolla på vem som har upphovsrätt har jag ingen aning om.
 

Bee

Aktiv medlem
Alldeles nyss kom det kattfotot (eller ett som är väldigt lika) på Facebooksidan "Arteide".

Arteide på Facebook.

Den sidan brukar ofta vara värd ett besök för de mycket vackra foton och målningar de visar. Om de brukar ha kolla på vem som har upphovsrätt har jag ingen aning om.
De har inte fått ok att använda bilden som antagligen är tagen från 1x. Där får jag inte ha min logga. Så antagligen kommer den fara runt nu utan mitt namn på. Ogillas.

Vet du vas det är med namnen på bilden? Har sett det förut, att de skriver flera namn på bilder.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu är det ju inte så att jag söker empatiska stilpoäng. Varför tror du det? Jag gillar inte att någon snor min bild och tjänar pengar på den oavsett summan och bad om råd. Att du går det till att jag söker stilpoäng tycker jag är konstigt.
Grejen är denna; jag håller med dig helt om att det är fel att använda bilder olovligen, och att det är fel att vara nochanlant emot din bildstöld av "kattögonen" - precis som andra säkert skulle kunna uppfatta dig att du är nochanlant emot deras bildstöld av andra foton.

Oavsett om en bild används orätt för att tjäna pengar utan att något kommer ägaren/fotografen till handa, är lika fel oavsett om det sker på internet/bloggar, presentationer/PR eller billiga tygväskor ifrån Indien.

Bara för att bildstölden är tryckt på "tyg", publicerad elektroniskt på internet, tryckt på papper, vykort, etc, förändrar inte saken i mina ögon. Det är lika fel oavsett manterial (däremot så håller jag med om att ju mer pengar som intjänats orättfärdigt på fotot - ju högre ersättning borde tillfalla fotografen/bildägaren).
 

zootallures

Aktiv medlem
Det kanske är fattiga indier med små marginaler och ganska begränsade upplagor av väskorna som säljs. Skulle inte vara förvånad om de tjänade en 1/10-del om året av vad Kissie (som var inblandat i det andra fallet) drar in på en vecka.

(Så tycke inte du vinner varken några logiska elle empatiska stilpoäng där.)
Jag tycker din sista rad om empati osv är både onödig, felaktig och kränkande. Något åt det hållet kan jag inte finna i Bees inlägg, Hon förnekar det ju dessutom i sitt svar till dig, men det har du inte bemött vad jag kan se. Jag tycker att du skall ta bort det och be henne om ursäkt.

Vad de "fattiga indierna" ev. tjänar har väl inte med saken att göra? Detta är en principfråga. Bee har tagit bilden och äger rättigheterna till den. Punkt. Om hon vill donera den till "fattiga indier" så är det hennes ensak.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vänd dig till tillverkaren o kräv betalt. Om de i sin tur har betalt ngn annan är inte ditt problem, det är deras problem.
 
ANNONS