Annons

Från 550 till 70d eller 80d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Raine

Medlem
Hej!
Återigen en fråga om uppgradering.
Har sökt och letat, men inte hittat just det jag söker.

Vi har idag en 550d som vi är ganska nöjda med, eller jag är nöjd men det är mest min sambo som fotar och vill ha en ny kamera med vinklingsbar skärm. Detta pga att hon fotar i konstiga lägen, låg/högt/sida.

Idag har vi ett fast 50mm 1,8 och en 18-135mm.

Frågan är om det är värt att lägga 5500 extra för en 80d?
Eller köpa en 70d och en ny glugg?
70d 7000kr. 80d 12500kr

Vi fotar mest porträtt, makro och landskap.

När jag pratade med en försäljare sa han att skillnaden var väldigt stor mellan 70/80. Bättre pixlar(inte fler), bättre sensor, mm, mm.

Tips?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Dyr

Just nu är 80D för dyr med tanke på att redan så har 7DII sålts fär 9999 vid flera tillfällen. Sedan så har ju 80D visst fler pixlar. runt 20% fler och garanterat (om man ser för varje pixel) sämre pixlar. Totalt sett är kanske 80D något bättre (i alla fall på lägre iso). Men att ge över 12 lax för den är nog att ta i. Bättre då att vänta lite ifall man vill ha fördelen med den vikbara skärmen gentemot 7DII. Bryr man sig inte om skärmen så är det inte ett bra köp i dagsläget och 70D är inte långt efter 80D när det gäller det mesta utom fotografering vid låga iso.. Överlag så är 7DII betydligt kompetentare. Jag skulle hellre hitta ett bra erbjudande på 70D (Om den vinlkingsbara skärmen lockar) och köpa ett bra objektiv för mellanskillnaden. Ni lär ändå inte se någon skillnad i bildkvalitet. (Har själv både 7DII och 70D och den pekkänsliga tiltskärmen är verkligen kanon). Tror din säljare var riktigt sugen på att sälja bara.
 

ErlandH

Aktiv medlem
80D har klart bättre af än 70D. T ex klarar den objektiv med f/8 och kan fokusera i mycket mörkare miljöer.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja om 80D har några svagheter så får vi inte veta det förrän 90D kommer, det är lite synd att det är så när många vill ha hjälp med sina kamera köp. Har inte läst om att 70D skall ha några svårigheter med AF vid mörker tidigare.
 

Parsi

Aktiv medlem
Det man främst får mer av med 70D och 80D - fotomässigt, inte *upplevelsen av kameran* - är större buffert för seriebildstagning och mer avancerad autofokus.

Jag säger detta därför att 760D kanske är ett alternativ som skulle passa bättre? Vinklingsbar touchskärm och lite bättre bildkvalitet än både 550D och 70D. Och lättare och billigare än 70D och 80D.
 

hne

Aktiv medlem
80D har bättre sensor än 70D i form av mindre brus i skuggorna. 70D har knappt vad jag sett hittills lite men knappast signifikant bättre bildkvalitet än 550D. Däremot är autofokussystemet i 70D en stor förbättring mot 550D. 80D tar ytterligare poäng i den grenen. Jag har själv (haft) 550D och 70D och hade det funnits en fullformatare med sensor och AF motsvarande 80D hade jag köpt en på stående fot. 1DXmkII kanske kvalificerar där men... jag vill gärna rymma kamerahuset i en ryggsäck 😀
 

ErlandH

Aktiv medlem
Har inte läst om att 70D skall ha några svårigheter med AF vid mörker tidigare.
Ingen har sagt att 70D har svårigheter med AF vid mörker. Men 80D är bättre. Om förbättringarna av af är värda det högre priset beror ju på vad man tycker är viktigast.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja 80D står sig väl också längre framåt i tiden, om tre år så är 70D inte längre lika efterfrågad, men fortfarande en god kamera, inte alltid lätt att välja det rätta, och vad får man för pengarna, 70D kan ju framåt julen säljas i något paket som är prisvärt, om man orkar vänta.
 

Bengf

Aktiv medlem
70D var en ulv i fåra kläder när den kom, Dualpixel systemet löste ett mycket svårt problem med tröga Live View visningar, från att ha varit en aning bekväma med relativt små förändringar 500D- 700D serien, så klippte Canon till med 70D. Den överraskade också med att gå en jämn högiso match med dåvarande D7100 vilket är ett mycket bra betyg.
 
ANNONS