Annons

Kapaskiva/cellpannå faller ner - upphängningstips

Produkter
(logga in för att koppla)

SIRIM

Aktiv medlem
Hej!
Har monterat en bild på kapaskiva och hängt upp med självhäftande tavelöglor liknande de här (dock annat märke): http://www.clasohlson.com/se/Tavelögla/Pr212545000
Enligt butikspersonalen (Matton tror jag att det var) är klistret på dem inte särskilt bra, så följde deras råd och spraylimmade också. Väntade ett par dygn innan jag hängde upp tavlan. Sen hängde den i några dagar innan den föll ner då fästena lossnade. Satte fast dem igen och tejpade med maskeringstejp (naivt så här i efterhand att tro att det skulle funka). Den föll ner igen efter några dagar. Satte fast dem igen och den här gången satte jag även silvertejp rätt över det hela. Fästena lossnade igen efter nån vecka el två. Det ena har på något sätt lyckats "rymma" från under silvertejpen, och det andra har själva öglan lossnat på. Enligt förpackningen har fästena en maxvikt på 1200g per fäste. Bilden är ca 130x80, har tyvärr ingen våg, men tvivlar på att vikten är problemet.

Någon som har tips på hur jag kan hänga upp skivan? Börjar bli rejält trött på att den faller i backen, eftersom den nu blivit deformerad i kanten av sitt senaste fria fall. Tyvärr är det betongväggar, så upphängningen får ske med de krokar som redan finns.

Tacksam för hjälp!
 

pdahlen

Aktiv medlem
Man skulle kunna prova att fästa metalltråd najgarn eller liknade i en pappskiva på 2x2dm gärna med några hålförstärkningar där tråden går i genom . Därefter spraylimma fast 2 av dessa på baksidan, då får man en stor anliggningsyta som fäster mellan kapa och fästanordningen
 

CaolIla

Aktiv medlem
En lite tjockare Kapa kan du också hänga upp med tråd lindad runt en nål som du sticker i "på skrå" tvärt emot dragriktningen.
 

PMD

Aktiv medlem
Tavelöglorna kanske sitter kvar bättre om man limmar fast dem med cyanoakrylat?
 

PMD

Aktiv medlem
Det vet jag inte, men som alltid med starkt lim och lösningsmedel så bör man nog prova på en provbit först.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag har monterat mina bilder på kartong och sedan har jag på baksidan tejpat fast en bit kartong med hål för kroken. Storlek naturligtvis anpassad efter tyngden på bilden.Tejpen kommer från Biltema och är 5cm bred. Tejpen river delvis upp ytan på kartongen om man drar isär bitarna och det borde räcka för att kunna lita på att det inte åker isär. Jag passade på att göra två hål så att bilden aldrig hänger snett. Det kräver noggrannhet men är väldigt bekvämt när det väl är gjort.

Bilderna, ca 30 st., har hängt i 2-3 år nu.
 
ANNONS