Annons

Hjälp med nystart!

Produkter
(logga in för att koppla)
Slutade med fotografering för ca 2 år sedan men verkar ha svårt att hålla mig ifrån det så skulle vilja ha lite tips som de flesta här :)

Ägde en Canon 5d mark 3 då men den va kanske lite väl avancerad för mig.

Skulle vilja ha en fullformat igen men inget krav och budgeten ligger runt 10.000.

Har alltid haft Canon men är lite sugen på att pröva nikon då det jag har läst så verkar dom hänga med lite mer i tekniken än vad Canon gjort dom senaste åren (rätta mig om jag har fel).

Tacksam för svar!
Mvh Robin
 

Måns H

Aktiv medlem
Inspirationsbok

Hej!

Du har haft alldeles tillräckligt bra kameror för att ta bra bilder och dom du lagt ut här på FS duger gott! Börja med en bra inspirationsbok, jag tänker på Göran Segeholms "Konsten att ta vinnande bilder" som egentligen handlar just om inspiration och att ta bilder som vinner betraktarens hjärta eller, lika viktigt, blir egna och eventuell familjs minnen för livet.

En annan bra grej är att lägga ut bilder här på FS (och kanske andra medier) och svara på de kommentarer man kan få. Så småningom kan man få webb-bekanta och på så sätt få en annan ingång till fotandet.
 

Erik X

Aktiv medlem
Som nåt proffs sa: man köper inte kameror, man köper optik! :)
Men till optiken måste man förstås ha ett passande kamerahus..
I love my EF100-400.. och 5D3 :p
 
Som nåt proffs sa: man köper inte kameror, man köper optik! :)
Men till optiken måste man förstås ha ett passande kamerahus..
I love my EF100-400.. och 5D3 :p
Absolut va jag jätte nöjd med mark 3:an och skulle absolut vilja ha en igen! Men nu säger budgeten nej till den värstingen så nu är även dörren öppen för en nikon bara för nyfikenheten skull och den tillverkare som ger mest för pengarna :)
 

martinot

Aktiv medlem
Vad är din budget för objektiv ungefär?

Vilken typ av fotografering ser du att du huvudsakligen tänkt att ägna dig åt?

Är det endast nytt som är intressant, eller även beg.?
 
Vad är din budget för objektiv ungefär?

Vilken typ av fotografering ser du att du huvudsakligen tänkt att ägna dig åt?

Är det endast nytt som är intressant, eller även beg.?
min budget för objektiv är ungefär samma där ca 10k, tanken om det skulle bli nytt är väl att köpa ett *paket* där kit-objektiv ingår.

de jag sysslade mest med var natur/poträtt men även lite action (motocross och rally).

det behöver inte vara nytt! en välbevarad beg kamera fungerar lika bra. :)
 

martinot

Aktiv medlem
För landskap och porträtt så fungerar ju även spegellöst oftast också som bra alternativ.

För din andra typ av sport/action-fotografering så kan nog en DSLR vara ett bättre val (om du inte vill betala enormt mycket för kamerahus).

För sport/action så kan ju ett beg. Nikon 200-500/5,6 vara intressant att kika på. Kanske du kan få det och ett 50/1,8 beg för ca. 10 papp.

Eller starta med ett 70-200/2,8, så kan du även köra det för porträtt också. Köpte ett tredjeparts(pirat)-objektiv från Tamron som är riktigt bra för pengarna (nya G2-versionen). Tror jag gav 12 papp för det nytt på kampanj. G1:an finns till hyfsat pris beg som alternativ.

Det och ett 50/1,8 kan vara start (så kan du senare skaffa en vidvinkel, antingen zoom eller fast för landskap längre fram).

Som kamerahus så skulle jag rekommendera tex. antingen en beg. D750 eller din tidigare kamera 5Dmk3. De har bägge bra AF för sport/action (även om inte samma nivå som Pro-hus), och fungerar även fint för porträttfotografering. Ligger på beg.marknaden på ungefär ditt budgeterade 10 papp.

För landskap och maximal DR i normala ljusförhållanden/dagtid så är det dock fördel D750, men även ditt gamla val 5Dmk3 kommer att fungera självklart. För porträtt och landskap så fungerar även tex. en D610 fint, med du tappar den snabba följande AF som D750/5Dmk3 har för sport/action. Fördel är dock priset (kan fås nytt för strax över din budget).

Kitobjektiv (iaf. för Canon/Nikon) skulle jag avstått för sport/action, porträtt och landskap (men det är jag det). För resa så kanske det fungerar.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Många bra råd av Martin om du går på fullformat. Du kan få en ny D750 för 14990:- på Cyberphoto just nu, annars är priset ung 18000 för en ny. Begagnapriset har tidigare legat på 10000-13000, men så länge nypriset ligger såpass lågt så borde man kunna pressa beg priset något.

Ett alternativ i APS-C är D7200, en sådan kan du säkert hitta begagnad för 5500-6500:-, den har liknade AF modul som D750 så den fungerar utmärkt till sportfoto. D7100 är ju snarlik men den ska du inte välja pga väldigt dålig buffert i serietagningar.

Med APS-C så borde 70-200/2,8 räcka, vad hade du tidigare för objektiv för motorsport? Den rekommenderade Tamron i G1 är riktigt prisvärd.

För naturfoto skulle du behöva något mer vidvinkligt också, någon allround 24-XX (har inget direkt förslag) på FF eller Nikons 16-85/3,5- (runt 3000:- begagnad) om du väljer APS, en som inte behöver vara den ljusstarkaste utan lite mindre o lättare
 
För landskap och porträtt så fungerar ju även spegellöst oftast också som bra alternativ.

För din andra typ av sport/action-fotografering så kan nog en DSLR vara ett bättre val (om du inte vill betala enormt mycket för kamerahus).

För sport/action så kan ju ett beg. Nikon 200-500/5,6 vara intressant att kika på. Kanske du kan få det och ett 50/1,8 beg för ca. 10 papp.

Eller starta med ett 70-200/2,8, så kan du även köra det för porträtt också. Köpte ett tredjeparts(pirat)-objektiv från Tamron som är riktigt bra för pengarna (nya G2-versionen). Tror jag gav 12 papp för det nytt på kampanj. G1:an finns till hyfsat pris beg som alternativ.

Det och ett 50/1,8 kan vara start (så kan du senare skaffa en vidvinkel, antingen zoom eller fast för landskap längre fram).

Som kamerahus så skulle jag rekommendera tex. antingen en beg. D750 eller din tidigare kamera 5Dmk3. De har bägge bra AF för sport/action (även om inte samma nivå som Pro-hus), och fungerar även fint för porträttfotografering. Ligger på beg.marknaden på ungefär ditt budgeterade 10 papp.

För landskap och maximal DR i normala ljusförhållanden/dagtid så är det dock fördel D750, men även ditt gamla val 5Dmk3 kommer att fungera självklart. För porträtt och landskap så fungerar även tex. en D610 fint, med du tappar den snabba följande AF som D750/5Dmk3 har för sport/action. Fördel är dock priset (kan fås nytt för strax över din budget).

Kitobjektiv (iaf. för Canon/Nikon) skulle jag avstått för sport/action, porträtt och landskap (men det är jag det). För resa så kanske det fungerar.
Tack för jättebra info! Har kikat lite på d750 faktiskt!
 
Många bra råd av Martin om du går på fullformat. Du kan få en ny D750 för 14990:- på Cyberphoto just nu, annars är priset ung 18000 för en ny. Begagnapriset har tidigare legat på 10000-13000, men så länge nypriset ligger såpass lågt så borde man kunna pressa beg priset något.

Ett alternativ i APS-C är D7200, en sådan kan du säkert hitta begagnad för 5500-6500:-, den har liknade AF modul som D750 så den fungerar utmärkt till sportfoto. D7100 är ju snarlik men den ska du inte välja pga väldigt dålig buffert i serietagningar.

Med APS-C så borde 70-200/2,8 räcka, vad hade du tidigare för objektiv för motorsport? Den rekommenderade Tamron i G1 är riktigt prisvärd.

För naturfoto skulle du behöva något mer vidvinkligt också, någon allround 24-XX (har inget direkt förslag) på FF eller Nikons 16-85/3,5- (runt 3000:- begagnad) om du väljer APS, en som inte behöver vara den ljusstarkaste utan lite mindre o lättare
Ja det var jätte bra tips och väl utvecklat! Detsamma gäller dig :)

Till action fotografering köpte jag ett Canon 70-200 4.0 utan stabilisator när jag började med min canon 550d. Hann inte uppgradera innan jag slutade.

Mvh Robin
 
ANNONS