Annons

Spegelreflex eller spegellöst

Produkter
(logga in för att koppla)

DRmartina

Aktiv medlem
Hej! Ny på sidan och bara en ynka hobbyist när det kommer till foto men väl så entusiastisk. Fotade mycket med analoga Canon tidigare men säkert tio år sedan nu. Hade sedan olika digitala point-and-shoot kameror från Panasonic, Sony, Canon etc. Fick tillbaka tid och sug för foto för dryga året sedan och investerade i Fuji system, har f n X-T2 med diverse objektiv (35mm, 56mm, 18-55mm) men är tyvärr inte nöjd med köpet. Så innan jag säljer och investerar i nytt system vill jag ha råd så det inte blir fel igen. Fotar mest porträtt, barn, street. Barn är det jag finner absolut svårast att fota och det är även där min Fuji har levererat sämst.

Anledningen till att jag köpte X-T2 var att jag vill ha en systemkamera som var lite nättare än min gamla Canon så jag inte använder storleken som en ursäkt att lämna kameran hemma. Älskar Fuji designen med lättåtkomliga externa rattar och storleken är super (om än nästan för liten då jag stör mig på att lillfingret inte får fäste). Vad jag inte gillar är dess dåliga prestanda i låg belysning (kan i princip inte fota inomhus utan att gå upp i mycket höga ISO-tal, bländaren vidöppen vilket såklart leder till att autofokusen bommar alltför ofta och rörliga objekt (som aktiva treåringar) är bara att glömma. I dagsljus utomhus levererar den oftare men även då har autofokusen en tendens att bomma oftare än vad jag tycker är acceptabelt. Har provat massor med olika inställningar och läst i princip alla blogginlägg och sett tusen YOUTUBE-filmer så även om jag gärna tar emot råd beträffande kamerainställningar så är jag främst intresserad av köpråd/jämförelser med andra tillverkare.

Så nu funderar jag på att gå tillbaka till spegelreflex SLR trots storleken alternativt hoppa på Sony-tåget med deras nya A7iii. Tänker att om jag ändå ska offra storleken så vill jag gärna ha fullformat så är främst intresserad av de alternativen från Canon och Nikon. Drömkameran är nog 5D mark IV men vet att den nog är mer kamera än jag egentligen behöver. Så tyck till! Vilken kamera rekommenderar ni...
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Nu har du ju riktigt ljusstarka objektiv som t ex 56/1,2 vilket motsvarar 84/1,8 på FF. Om bruset blir för högt då så blir f/1,4 på FF du bör satsa på. Jag kör själv Canon och tycker om deras fattning som är helt elektronisk men skall man upp i FF och få en modern sensor till hyfsat pris så ligger Nikon bättre till. Man måste upp i Canon 5D IV för att få en modern sensor.

Mitt förslag är att köpa beg även hos återförsäljare. Nikon D800/800E kostar idag beg 8000-9000kr vilket är mycket kamera för pengarna. Många kommer säkert nämna D750 men jag anser att det är mycket pengar för vad som egentligen är en D610 med AF modul från D800 och möjligen bättre processor. Till detta kanske Sigma Art objektiv i f/1,4 serien för fasta och en Nikon/Tamron 24-70/2,8. Tamrons 24-70/2,8 VC kostar idag bara runt 5000kr beg.

Hos Canon om man skall få vass autofokus i FF får det bli en beg 5D III för 11000-13000kr. Brusmässigt är den bra men det är svårare att ljusa upp skuggor i efterbehandlingen om man vill undvika brus.

Sony A7 III verkar riktigt vass men skall du få vass AF och f/2,8 i en normalzoom blir det Sonys egna för 20000kr+. Sigma börjar göra Art objektiv till den men dessa finns ju ännu inte beg och adapterade objektiv för Canon fattning till Sony ger varierande AF prestanda.
 

smislo

Aktiv medlem
Hej! Ny på sidan och bara en ynka hobbyist när det kommer till foto men väl så entusiastisk. Fotade mycket med analoga Canon tidigare men säkert tio år sedan nu. Hade sedan olika digitala point-and-shoot kameror från Panasonic, Sony, Canon etc. Fick tillbaka tid och sug för foto för dryga året sedan och investerade i Fuji system, har f n X-T2 med diverse objektiv (35mm, 56mm, 18-55mm) men är tyvärr inte nöjd med köpet. Så innan jag säljer och investerar i nytt system vill jag ha råd så det inte blir fel igen. Fotar mest porträtt, barn, street. Barn är det jag finner absolut svårast att fota och det är även där min Fuji har levererat sämst.

Anledningen till att jag köpte X-T2 var att jag vill ha en systemkamera som var lite nättare än min gamla Canon så jag inte använder storleken som en ursäkt att lämna kameran hemma. Älskar Fuji designen med lättåtkomliga externa rattar och storleken är super (om än nästan för liten då jag stör mig på att lillfingret inte får fäste). Vad jag inte gillar är dess dåliga prestanda i låg belysning (kan i princip inte fota inomhus utan att gå upp i mycket höga ISO-tal, bländaren vidöppen vilket såklart leder till att autofokusen bommar alltför ofta och rörliga objekt (som aktiva treåringar) är bara att glömma. I dagsljus utomhus levererar den oftare men även då har autofokusen en tendens att bomma oftare än vad jag tycker är acceptabelt. Har provat massor med olika inställningar och läst i princip alla blogginlägg och sett tusen YOUTUBE-filmer så även om jag gärna tar emot råd beträffande kamerainställningar så är jag främst intresserad av köpråd/jämförelser med andra tillverkare.

Så nu funderar jag på att gå tillbaka till spegelreflex SLR trots storleken alternativt hoppa på Sony-tåget med deras nya A7iii. Tänker att om jag ändå ska offra storleken så vill jag gärna ha fullformat så är främst intresserad av de alternativen från Canon och Nikon. Drömkameran är nog 5D mark IV men vet att den nog är mer kamera än jag egentligen behöver. Så tyck till! Vilken kamera rekommenderar ni...
Titta här, har samma funderingar:

https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=171467
 

hornavan

Aktiv medlem
Får jag föreslå något helt annat än ny utrustning.

Du säger att du är en ”ynka hobbyist”, därför dristar jag mig att tro att du har en hel del att lära dig om foto.
Det finns en utbredd uppfattning att man kan köpa sig till bra bilder.
Sanningen är att träning och åter träning är den bästa uppgraderingen av alla.

I verkligheten ligger det ofta mycket och hårt (men roligt) arbete bakom fina fotografier.
Av egen och andras erfarenhet (jag har varit fotograf och fotolärare ett halvt sekel),
så vet jag att det krävs mycket träning innan bilderna sitter där dom skall.

Speciellt med helt ny utrustning behövs det mycket träning för att få det resultat som önskas.
Har själv aldrig provat Fujin du har, men vet att många duktiga fotografer har skapat helt
fantastiska bilder med just den kameran.
.
Det finns kameror med marginellt bättre/snabbare autofokus och lågljusegenskaper, men bara marginellt.
Det skiljer bara hundradelar och kanske ett ISO-steg till de allra bästa och dyraste kamerorna.

Du kommer säkert att få en massa råd att köpa dyra och tunga fullformatskameror, men jag tvivlar på att dina bilder kommer bli bättre.
Själv har jag entums, micro 4/3 och fullformat (Sony A7R2). Det krävs nagelfaring i hög förstoring eller stora bilder för att upptäcka de små skillnader som finns.
Däremot är det enkelt att se skillnad på en duktig fotograf och en nybörjare, oavsett utrustning.

Ett tips när det gäller barnfotografering i hemmet.
Strö ut godis eller annat lockmedel där det är som bäst ljus hemma hos dig, oftast i närheten av fönster. Sätt dig själv bekvämt tillbakalutad med ryggen mot ljuset och prova olika fokusinställningar.
Det kanske visar sig att manuellt förinställd skärpa ger bäst resultat-:)
 

Ventures

Aktiv medlem
Ett tips när det gäller barnfotografering i hemmet.
Strö ut godis eller annat lockmedel där det är som bäst ljus hemma hos dig,
Ha ha. Den metoden har jag aldrig provat. Skulle ha behövt tipset tidigare. Undrar om det funkar på en tolvåring?

Diskussionstråden om spegel eller inte är väl en av de längsta här på Fotosidan.
Det mesta och lite till är nog redan besvarat där.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Jag tror det är väldigt viktigt att säga direkt nu att du lär inte få speciellt mycket bättre prestanda i dåligt ljus o bättre AF för att du byter system om du inte köper någon utav toppmodellerna från Canon, Nikon eller Sony. Du har redan sjukt ljusstarka objektiv och XT-2’n har inte så fruktansvärd prestanada i lågt ljus helt ärligt. Du bör nog fundera på hur du använder kameran eller investera i blixt eller någon form utav belysning istället.

Du borde inte uppleva så stora problem. Min Sony a6000 som är sämre i dåligt ljus än en XT-2 leverarar fina bilder upp till ISO1600-3200 om man fixar lite i redigering.
 

cango

Avslutat medlemskap
F
Ett tips när det gäller barnfotografering i hemmet.
Strö ut godis eller annat lockmedel där det är som bäst ljus hemma hos dig, oftast i närheten av fönster. Sätt dig själv bekvämt tillbakalutad med ryggen mot ljuset och prova olika fokusinställningar.
Det kanske visar sig att manuellt förinställd skärpa ger bäst resultat-:)
Låter som åtelfoto i gömsle! Klockrent tips (godiset) :)
 

DRmartina

Aktiv medlem
Nu har du ju riktigt ljusstarka objektiv som t ex 56/1,2 vilket motsvarar 84/1,8 på FF. Om bruset blir för högt då så blir f/1,4 på FF du bör satsa på. Jag kör själv Canon och tycker om deras fattning som är helt elektronisk men skall man upp i FF och få en modern sensor till hyfsat pris så ligger Nikon bättre till. Man måste upp i Canon 5D IV för att få en modern sensor.

Mitt förslag är att köpa beg även hos återförsäljare. Nikon D800/800E kostar idag beg 8000-9000kr vilket är mycket kamera för pengarna. Många kommer säkert nämna D750 men jag anser att det är mycket pengar för vad som egentligen är en D610 med AF modul från D800 och möjligen bättre processor. Till detta kanske Sigma Art objektiv i f/1,4 serien för fasta och en Nikon/Tamron 24-70/2,8. Tamrons 24-70/2,8 VC kostar idag bara runt 5000kr beg.

Hos Canon om man skall få vass autofokus i FF får det bli en beg 5D III för 11000-13000kr. Brusmässigt är den bra men det är svårare att ljusa upp skuggor i efterbehandlingen om man vill undvika brus.

Sony A7 III verkar riktigt vass men skall du få vass AF och f/2,8 i en normalzoom blir det Sonys egna för 20000kr+. Sigma börjar göra Art objektiv till den men dessa finns ju ännu inte beg och adapterade objektiv för Canon fattning till Sony ger varierande AF prestanda.

Ja begagnat är nog mycket klokt, även om jag oroar mig lite att jag kan för lite om kameror för att kunna bedömma om de är i bra skick (undantaget om de har synliga skavanker såklart). Ska kolla runt på köp/sälj sidan.
 

DRmartina

Aktiv medlem
Fast denna TS har redan f/1,2 objektiv på APS-C och tycker att bruset är för högt och att AF med kamera och objektiv är för långsamma att fokusera. D u söker TS vad jag förstått det fasta objektiv och inget prat om tele. Då blir det FF med f/1,4 eller bättre och en f/2,8 normalzoom.
Exakt, jag är inte särskilt intresserad av teleobjektiv. Fotar helst med fasta gärna i 35-55 mm området för min APS-C, antar att det blir 50-85 mm för FF. Ja 56mmf1,2 är ett underbart objektiv men trots att den har så lågt bländartal räcker inte ljuset till hemma även om jag står vid fönstret.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Exakt, jag är inte särskilt intresserad av teleobjektiv. Fotar helst med fasta gärna i 35-55 mm området för min APS-C, antar att det blir 50-85 mm för FF. Ja 56mmf1,2 är ett underbart objektiv men trots att den har så lågt bländartal räcker inte ljuset till hemma även om jag står vid fönstret.
Det är i o f s märkligt. Även i molnigt väder vid ISO 100 ger f/1,2 ca 1/20000 sek (enl gamla f/16 regel i sol och f/5,6 i skugga ISO 100 1/125 sek). Har du använt f/1,2 eller kört i P läge med AutoISO?
 

Linmajon

Aktiv medlem
Får jag föreslå något helt annat än ny utrustning.

Du säger att du är en ”ynka hobbyist”, därför dristar jag mig att tro att du har en hel del att lära dig om foto.
Det finns en utbredd uppfattning att man kan köpa sig till bra bilder.
Sanningen är att träning och åter träning är den bästa uppgraderingen av alla.

I verkligheten ligger det ofta mycket och hårt (men roligt) arbete bakom fina fotografier.
Av egen och andras erfarenhet (jag har varit fotograf och fotolärare ett halvt sekel),
så vet jag att det krävs mycket träning innan bilderna sitter där dom skall.

Speciellt med helt ny utrustning behövs det mycket träning för att få det resultat som önskas.
Har själv aldrig provat Fujin du har, men vet att många duktiga fotografer har skapat helt
fantastiska bilder med just den kameran.
.
Det finns kameror med marginellt bättre/snabbare autofokus och lågljusegenskaper, men bara marginellt.
Det skiljer bara hundradelar och kanske ett ISO-steg till de allra bästa och dyraste kamerorna.

Du kommer säkert att få en massa råd att köpa dyra och tunga fullformatskameror, men jag tvivlar på att dina bilder kommer bli bättre.
Själv har jag entums, micro 4/3 och fullformat (Sony A7R2). Det krävs nagelfaring i hög förstoring eller stora bilder för att upptäcka de små skillnader som finns.
Däremot är det enkelt att se skillnad på en duktig fotograf och en nybörjare, oavsett utrustning.
Väldigt klokt skrivet om du frågar mig. Jag brukar säga att man inte behöver uppgradera om man behöver fråga vad man ska köpa för prylar. Har man verkligen slagit i taket med sina grejor (vilket man nästan aldrig gör nuförtiden) så vet man exakt vad man är ute efter.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Exakt, jag är inte särskilt intresserad av teleobjektiv. Fotar helst med fasta gärna i 35-55 mm området för min APS-C, antar att det blir 50-85 mm för FF. Ja 56mmf1,2 är ett underbart objektiv men trots att den har så lågt bländartal räcker inte ljuset till hemma även om jag står vid fönstret.
Ursäkta, men hur fan går det till? Misstänker att det är under dagen då eftersom annars är det ju skitsamma om du står vid ett fönster. Vad har du för inställningar?

Skulle jag stå vid ett fönster med ett 1.8 objektiv skulle jag lätt kunna ha ISO 100 och kanske 1/500 slutare vid dagsljus. Beror ju självklaet lite men något åt det hållet
 

afe

Aktiv medlem
Exakt, jag är inte särskilt intresserad av teleobjektiv. Fotar helst med fasta gärna i 35-55 mm området för min APS-C, antar att det blir 50-85 mm för FF. Ja 56mmf1,2 är ett underbart objektiv men trots att den har så lågt bländartal räcker inte ljuset till hemma även om jag står vid fönstret.
Det hjälper inte så mycket att du som fotograf står vid fönstret om motivet är längre in i rummet och inte kan dra nytta av det ljuset. Annars är just ljus från fönster (eller dörröppningar) mycket bra för porträtt :)

Ska jag vara helt ärlig tror jag du skulle tjäna på en fotokurs på nätet (eller IRL) som kostar betydligt mindre än ett kamerabyta. Den utrustning du har är bra även om det såklart finns dyrare prylar som presterar något bättre i dåligt ljus.
 

DRmartina

Aktiv medlem
Får jag föreslå något helt annat än ny utrustning.

Du säger att du är en ”ynka hobbyist”, därför dristar jag mig att tro att du har en hel del att lära dig om foto.
Det finns en utbredd uppfattning att man kan köpa sig till bra bilder.
Sanningen är att träning och åter träning är den bästa uppgraderingen av alla.

I verkligheten ligger det ofta mycket och hårt (men roligt) arbete bakom fina fotografier.
Av egen och andras erfarenhet (jag har varit fotograf och fotolärare ett halvt sekel),
så vet jag att det krävs mycket träning innan bilderna sitter där dom skall.

Speciellt med helt ny utrustning behövs det mycket träning för att få det resultat som önskas.
Har själv aldrig provat Fujin du har, men vet att många duktiga fotografer har skapat helt
fantastiska bilder med just den kameran.
.
Det finns kameror med marginellt bättre/snabbare autofokus och lågljusegenskaper, men bara marginellt.
Det skiljer bara hundradelar och kanske ett ISO-steg till de allra bästa och dyraste kamerorna.

Du kommer säkert att få en massa råd att köpa dyra och tunga fullformatskameror, men jag tvivlar på att dina bilder kommer bli bättre.
Själv har jag entums, micro 4/3 och fullformat (Sony A7R2). Det krävs nagelfaring i hög förstoring eller stora bilder för att upptäcka de små skillnader som finns.
Däremot är det enkelt att se skillnad på en duktig fotograf och en nybörjare, oavsett utrustning.

Ett tips när det gäller barnfotografering i hemmet.
Strö ut godis eller annat lockmedel där det är som bäst ljus hemma hos dig, oftast i närheten av fönster. Sätt dig själv bekvämt tillbakalutad med ryggen mot ljuset och prova olika fokusinställningar.
Det kanske visar sig att manuellt förinställd skärpa ger bäst resultat-:)
Det har du alldeles rätt i! Jag har MASSOR kvar att lära. Jag är extremt ödmjuk inför min egen okunskap och bristande teknik. Men jag har fotat med systemkameror förut och aldrig upplevt så här mycket problem med skärpan. Har stundtals funderat på om det är något fel på mitt kamerahus men känns mer troligt att det är fel på fotografen ;)

Underbart tips för barnfotografering! Ska absolut prova det med treåringen. Hittills blir det absolut bäst skärpa när jag fokuserar manuellt för autofokusen bommar minst hälften av bilderna inomhus trots närhet till fönster. Förstår att när jag använder låga bländartal blir skärpedjupet kort och det blir lätt att missa skärpan både manuellt och med autofokus när ungen rör sig som en Duracellkanin på speed. Det skulle säkert bli bättre om jag använde blixt eller annan extern ljussättning men finner det ändå märkligt att dagsljus vid stora fönster inte räcker till med så ljusa objektiv på kameran. Även utomhus i bra ljus tycker jag autofokusen bommar titt som tätt när jag fotar både rörliga och stillastående objekt. Inga problem utomhus när jag fotar helmanuellt.

Tack för råden blev faktiskt inspirerad att fortsätta öva med Fujin innan jag lägger ut en förmögenhet på ett nytt system om bristerna ändå är hos mig. Av ren nyfikenhet, kan jag fråga hur du upplever din Sony A7r2?
 

ErlandH

Aktiv medlem
56mmf1,2 är ett underbart objektiv men trots att den har så lågt bländartal räcker inte ljuset till hemma även om jag står vid fönstret.
Tyvärr blir det ju inte mycket bättre än så (möjligen ett, ettoetthalvt bländardteg) så rent materialmäsdigt är det svårt att ge dig råd. Hur i hela världen klarade du dig på den analoga tiden?
 
ANNONS