Annons

Tisdagsbilden #1

Produkter
(logga in för att koppla)

jonasfj

Avslutat medlemskap
Tisdagsbilden är ett försök att uppmuntra att vi tittar på bilder och pratar om dem och framför allt går ut och fotograferar.

Reglerna är enkla:
1. Publicera en bild tagen den senaste veckan och numrera den. Efter #7 kommer #8 och så vidare.
2. Berätta gärna kortfattat om din bild. Var, när, varför? Kamera, objektiv, bländare, slutartid och ISO.
3. På torsdag, på min signal, slutar vi publicera bilder och nu börjar kommentarerna och röstningen. En röst eller en kommentar ger en pinne. Du får rösta så många gånger du vill, men inte på samma bild.
4. På söndag räknar jag rösterna och korar veckans vinnare.

Har du haft en stressig vecka så är det ok med en lite äldre bild, men andan bör vara relativt nytagna bilder.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
För den som inte vet hur man kollar EXIF, dvs bländare, slutartid och ISO osv.

I Lightroom tryck Option-i (Alt-i på PC) en eller två gånger. I Photoshop, File -> File info -> Camera data

Om du ändå inte vet hur man gör, strunta i det...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
”Trasig” är ju svårt att se på en stillbild. Själv hoppade jag till när jag inbillade mig att sekundvisaren (finns det ens en sådan) hoppade fram ett steg. Som om bilden levde.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Den här tråden kunde inte ha startat mer succeartat. Två mästerliga bidrag utöver min egen bild.

Sista chansen idag att publicera veckans blld, sen börjar vi kommentarer och röstning!
 

CaolIla

Aktiv medlem
#5 Mur

Inte muren mot Mexico, men däremot en mur runt ett hjorthägn.
Tidigt i söndags.
Nikon D800, 15mm, ISO3200, f8
 

Bilagor

afe

Aktiv medlem
#6 Isjakt

Det gick inte att låta bli att fotografera i det här ljuset och med de dramatiska molnen över Ekoln utanför Uppsala.

Kamera: Hasselblad L1D-20c
Bländare: f/4,5
Slutartid: 1/1250 sekund
ISO: 100

Efterbehandlad ganska kraftigt i Lightroom Classic CC (senaste version)
 

Bilagor

jonasfj

Avslutat medlemskap
#2 - Jag gillar verkligen droppen med reflektionerna och den mjuka bakgrunden. Fint jobb med komplementfärger

#3 - Ögonblicks bild som visar starka känslor av triumf: Måååål! Målvakten som ligger vid stolpen inspirerar fantasin att låta mig se målsituationen

#4 - Klassik stockfotografi. Fina färger. Fint jobb med skärpedjupet

#5 - Spännande hur du kombinerar ledande linjer, struktur och dova med effektfulla färger. Mycket vackert

#6 - Jag gillar din efterbearbetning. De vackra färgerna reflekteras mycket vackert i isen. När jag äntligen ser isjakten så stannar ögat länge i din bild
 
Senast ändrad:

pdahlen

Aktiv medlem
Först ett tack till Jonas för initiativet. Kanske ska man ha mer tid att lägga in bilder, en hel vecka tex? för att få in lite fler bidrag. Vill man strama upp det så kan man ju också ha ett tema, men det kanske man ska vänta med för att inte skrämma bort alla :)

#1 gillar kompositionen och den röda färgen i bilden. Även en trasig klocka går rätt två gånger per dygn.

#3 en riktig glädjebild med action. Ev upplever jag målskytten ansikte något ljust

#4 härlig bild, det händer något och med behagliga färger, gillar verkligen det korta skärpedjupet.Har inte listat ut om det är ”äkta” eller redigerat men snyggt är det. En av favoriterna denna vecka

#5 också en fin bild och här uppskattar man skärpan över hela muren, fina linjer och behaglig färg

#6 en sådan bild som jag själv tar ibland, dock kanske utan isjakt man ser dem sällan i Skåne. Det fina ljuset och färgerna som man sedan kan jobba vidare med i redigeringen, själv hade jag nog tagit bort högra nedtill, för att inte få isjakten i centrum och kanske få lite mer sug in mot ljuset.

Fina bidrag, men skulle jag hänga upp några på väggen så hade det varit #4, 5 och 6
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
#1 klockan
En lugn och harmonisk bild. Avsaknaden av människor ger mig en känsla att det är riktigt sent på natten. När de sista nattsuddarna gått hem, men ingen är redan på väg till jobbet.
Som jag skrev tidigare hoppade jag till när jag plötsligt fick för mig att sekundvisaren klickade fram en sekund.
Jag kan dock tycka att människorna saknas i bilden. Fantiserar om en person som står där och jämför sitt armbandsur med den trasiga klockan samtidigt som några andra rör sig mot sina respektive mål.

#2 blomman
Först tänkte jag att Marco är jag innerligt trött på. Men så drogs mitt öga till vattendroppen. Därinne finns ju en hel värld till att utforska. Som i filmen Horton där det finns en hel värld inne i ett dammkorn. Under filmen börjar människorna i den lilla världen kommunicera med en elefant som bär en blomma som dammkornet sitter på.
Tänk en sådan här bild i VR-miljö där man kan gå in i droppen och se allting därinne.
Fantasin triggas.

#3 min egen
kommenterar jag inte.

#4 kaffet
Första reaktionen är att bilden är fin och välgjord. En reklambild för kaffe. Men jag tvekar lite över beskärningen av personen i bakgrunden. Blir lite konstigt med bara mittregionen i bild.
Det här är en typiskt bra bild att klämma i i en PowerPoint-presentation. Bra ytor för rubrik och undertext.

#5 muren
Den här bilden är nog för storslagen för att jag ska uppfatta den i det lilla forumformatet.
Men tanken går till de bönder som en gång i tiden reste muren. Tänk vilket slit. Nu står den där den står. Undrar hur länge det varar.
Några människor i bilden skulle bidra till berättelsen. Tänk några i moderna färgglada friluftsjsckor. Tidresan från murens tillkomst till idag skulle framstå i all sin kontrast.

#6 himlen
Dramatisk var ordet! Häftigt sug och djup i bilden. Isjakten är som ett litet skräp i bilden. Hade den varit lite närmare och större hade jag börjat fantisera om hur den far fram och det karaktäristiska ljudet av skenor mot is. Men nu gör jag bara det för att jag analyserar bilden. Inte för att känslan kom spontant.

Allt ovan utifrån det lilla formatet i min iPhone.

Veckans bild för mig blir #1
Men eftersom jag upplever det som sex helt olika kategorier av bilder är det nog sex vinnare.
 

AFJ

Aktiv medlem
Kul det här! Här kommer mina amatörmässiga funderingar.

#1
En genomtänkt komposition med ett motiv som lockar till tankar. Kanske skulle bilden vinna lite på att ha med en människa någonstans i bilden. Då hade den kunnat gå från bra till utmärkt tror jag.

#2
Vid en mycket snabb blick så blir de ”jaha”, men så dras ögat till den droppen och helt plötsligt blir bilden riktigt spännande. Lagom skärpedjup, bra exponering men jag funderar på om den kunde ha vunnit på en något annorlunda beskärning? Bilden skulle säkert vinna ännu mer på att kunna ses i ett större format.

#3
Jag gillar motivet och kompositionen med målställningen och personerna men tycker att snövallen i bakgrunden stör något. Upplever också att skärpan på personen till höger inte är på topp. Funkar i det här lilla formatet men tror det skulle kanske störa mer om man såg den i större storlek? Nära en fullträff men inte riktigt där för mig.

#4
Först upplever jag bilden som lite rörig och otydligt men när jag klickar upp den så lyfter den rejält och är riktigt bra. Är oskärpan äkta eller gjord i efterbehandlingen? Hade gärna sett en version där personen i bakgrunden hade haft en enfärgad klädsel, nu blir det fyra ”objekt” jeans, tröja, hand och ring. Skapar det inte lite oro? Eller kanske är det precis tvärtom att det gör bilden mer spännande? Bra bild!

#5
En riktigt trevlig bild på muren och man bara väntar på att det skall dyka upp en tomte, räv eller annat spännande i gläntan vid murens ände. Gillar den verkligen. Kan inte se någon förbättringspotential - perfekt som den är!

#6
Ibland kan det vara befogat att dra hårt i reglagen och här tycker jag det har givit ett tilltalande resultat. Kompositionen av landskapet är perfekt med diagonalen i isen. Hade jag önskat mig något så hade det varit att isjakten varit flyttad ur bildens absoluta centrum. Cool bild.


Slutsats är att det var fina bidrag över lag. Bild #1 kanske är den som känns mest ”proffsig” men det gör den också lite ”tråkig” för mig på något obestämbart vis.

Bild 5 och 6 är nog de jag skulle kunna ha tänkt mig att printa och hänga på kylskåpet i några månader.

Ingen av bilderna når dock sådana höjder att jag skulle ramat in dem och hängt dem permanent på väggen. Det betyget spar jag till kommande veckor! 😊

Tack Jonas för att du drog igång detta. Det är ju bara så tråkigt att formatet på bilderna är så litet. Man hade gärna sett dem i större storlek!
 

gamleJ

Aktiv medlem
Jag har säkert missförstått något för ni kommenterar på samtliga bilder utom er egna. Är det tänkt så? Det går ju fint på 6 bidrag men optimist som jag är blir det nog 24 nästa vecka:). Jag gör som jag tror och kommenterar på några och så får ni skälla till om det är tokigt. Vill dock påpeka att samtliga bidrag var trevliga utom #4 och spridningen på motiv kunde väl knappast blivit större.

#5 Blir min favorit denna vecka. Alla linjer leder in i ljuset och även om jag sett det förr i otaliga bilder så är det så snyggt tillsammans med perspektivförändringen som sker mellan nära och långt borta. Nu är det endast 800pixlar jag bedömer utifrån men tror den är läcker även som stor bild. Muren är fantastisk. Du har ganska högt ISO vilket kan förstöra en del men med den sensorn som ändå ger bra med detaljer tror jag den är snygg ändå. Tror faktiskt flera fotografer hade kunnat välja att lägga till lite korn i efterhand även om bilden varit ren för att få lite murrighet.

#6 Fin. Jag tycker generellt att det dras i spektakulära himlar för mycket. Det blir extra uppenbart i små filer som vi tvingas använda här. Din bild är dock välkomponerad och de olika ytorna är vackra tillsammans. Utrustningen i kombination med fotografen borgar för att denna bild är mer tilltalande i stort format där den kommer till sin rätt och tonerna upplevs fullt ut. Hade troligen blivit favorit om vi haft tillgång till fler pixlar. Samtidigt så är det svårt att tävla mot naturens storslagenhet så lite begränsningar är nog bra i just detta sammanhanget :).

Skämt och sidor, tävlingsdelen är underordnad. Tycker det är kul att få se och diskutera bilder. En icke helt tokig aktivitet på ett fotoforum. Bra initiativ Jonas. Hoppas fler blir inspirerade att delta.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Till min bild #4 har det dykt upp lite frågor och förslag till förbättringar. Tack för det.

Till att börja med så tänker jag spontant skärmsläckarbild, PowerPoint och inte att skriva ut. Möjligen på något Café. Jag har inte gjort något i PS utan endast gjort mycket små förändringar i färgmättnad och ljushet i LR. Det är ett hastverk när jag ändå skulle dricka kaffe men tänker nog göra en betydligt mer genomtänkt variant framöver. Inte säkert det blir bättre för det dock :).

Jag testade faktiskt med en blå tröja också men personligen tycker jag det blir bättre med det vita från tröjan. Lite snyggare jeans och en annan vinkel på byxan hade jag velat ha såhär i efterhand. Det som är kul med denna typen av bilder är att finns tiden så kan timmar läggas på olika små förändringar som ändrar känslan. I första bilden fick jag kaffestrålen precis framför gylfen vilket gav en helt annan karaktär på bilden ;)
 
ANNONS