Annons

Olagligt fotografera barn?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är för mig självklart att respektera andra människor.

Jag skulle aldrig fotografera någon som befinner sig i en situation där jag själv inte vill bli fotograferad. Det gäller folk som badar, men även uteliggare/tiggare och fattiga människor i utsatta situationer i utvecklingsländer. [...]
Det svåra med den gränsdragningen är att den är din egen. Det finns gott om folk som inte vill bli fotograferade i en helt vardaglig situation nere på stan.
 

PMD

Aktiv medlem
Det svåra med den gränsdragningen är att den är din egen. Det finns gott om folk som inte vill bli fotograferade i en helt vardaglig situation nere på stan.
Det finns också folk som blir arga för att man tittar på dem. (Och då menar jag inte stirra).

I båda dessa fall handlar det antagligen om personer som är lätt mentalt instabila. De behöver hjälp, men jag vet inte riktigt om det är en bra idé att erbjuda det direkt på plats.

I båda fallen gör man nog normalt bäst i att sluta titta/fotografera samt avlägsna sig om de börjar bråka.
 

PMD

Aktiv medlem
Och vet ni vad? Varken de eller jag kan skydda dem från det
En klok insikt. Jag tror f.ö. att pedofilskräcken är lite överdriven i vårt samhälle.
Pedofiler lär knappast agera helt öppet speciellt ofta, så de allra flesta som fotograferar barn i offentligheten har knappast onda avsikter.
 

M7_21

Aktiv medlem
Mina döttrar 10och 12 badade vid standen i byn där vi bor redan i april i år. Det var iskallt i vattnet men varmt o vackert väder, de hade åkt inlines och var svettiga. En kvinna filmade och fotograferade. Mina barn frågade varför och hon sa att hon ville lägga upp på Facebook för att visa vilken härlig dag det var och vilken fin utflykt hon hade. Tjejerna sa att de inte ville synas på Facebbok i blöta underkläder. Kvinnan "visste inte hur man raderar bilder i den här kameran" men mina barn hjälpte henne vänligt och tillsammans raderade de bilderna.

Jag hoppas så in i helvete mycket att den kvinnan inte hade två minneskort och skummare baktankar än hon gav sken av.

Jag kan bara hoppas, eller hur?

Jag vill väl bara säga med mitt inlägg att jag vet hur "dårar" föds, tror jag.
Trist händelse, vi kan väl bara hoppas på att fler och fler tar till sig informationen om vad man kan/får fotografera/filma respektive publicera. Det borde sitta i ryggraden att man frågar först om det är någon/några som är utpekade på bilden.

Hade stranden (under en sommar t.ex.) varit full med folk, är det svårt att fråga alla om ev tillstånd (helt omöjligt...).

Men som det är idag, vistas jag på en offentlig plats (alltså inte i hemmet el.likn.) får jag räkna med att bli fotograferad eller filmad, tänk bara på alla övervakningskameror som numera finns lite överallt.

Går man över Sergels Torg i Stockholm idag, så får man också räkna med att fastna på ett antal såna bilder. Vi får väl leva med det på gott och ont.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Det svåra med den gränsdragningen är att den är din egen. Det finns gott om folk som inte vill bli fotograferade i en helt vardaglig situation nere på stan.
Det är väl inget problem. Det gäller allt i livet. Vem går runt med en lagbok och hävdar sin rätt? Man får använda sunt förnuft.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det är väl inget problem. Det gäller allt i livet. Vem går runt med en lagbok och hävdar sin rätt? Man får använda sunt förnuft.
Jag tänkte bara att om du tycker att det ör okej att bli fotograferad på stan så tycker du det är okej att fotografera andra på stan.
Men nu förstår jag att du inte är då enkelspårig. Det gäller att känna in situationen och agera med förnuft.
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Och den konsensusen är kodifierad i lag.


Delvis pga att en del inte riktigt passar in i den mallen så har vi ovan nämnda lagar.
Kom igen, det finns så många saker de flesta av oss gör dagligen som inte regleras i lag. Jag tror 99 av 100 håller upp dörren till nästa person, inte ringer på dörren hos någon efter 10 på kvällen och raderar en bild om någon ber om det...

Jag förstår inte riktigt var du vill komma? Vad gör du själv om någon ber om att slippa vara med på en av dina bilder. Läser du lagen för dem eller respekterar du deras vilja? Om någon på stan indikerar att de inte vill bli fotograferade, fortsätter du ta bilder eller går du vidare till nästa uppslag?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt var du vill komma?
Den enes sunda förnuft är den andres dårskap. De "dårar" som du skrev om förut tyckte alldeles säkert att de använde sitt sunda förnuft när de klagade på att de blev fotograferade av dig.

Samhället kan inte fungera om allting ska styras av individuella "sunda förnuft".

Vad gör du själv om någon ber om att slippa vara med på en av dina bilder. Läser du lagen för dem eller respekterar du deras vilja? Om någon på stan indikerar att de inte vill bli fotograferade, fortsätter du ta bilder eller går du vidare till nästa uppslag?
Jag tycker nog att jag förklarade min inställning ganska väl i inlägg #7.
 

iSolen.se

Guest
Att fotografera är ju tillåtet i sig, tyvärr har det mer eller mindre förknippats med pedofili. Om föräldrarna är närvarande kan man ju gärna fråga före, annars blir det kanske upprörda röster. Alltså, plåta är OK. Men, publicera bilderna är något annat. Råkade en gång lägga ut en barnbild på en flicka som var ansiktsmålad vid en festival. Efter bara en kort stund ringde en förälder och bad mig ta bort bilden eftersom hon hade skyddad identitet. Annars skulle hennes "riktiga" pappa få veta var hon fanns. Därmed sagt, var lite försiktig innan du tar bilder, speciellt på barn idag. Tyvärr alltså är det det svårare nu än bara för några år sedan.
Så man ska låta bli att fota alla barn för att någon kan ha skyddad identitet?
 

iSolen.se

Guest
Kom igen, det finns så många saker de flesta av oss gör dagligen som inte regleras i lag. Jag tror 99 av 100 håller upp dörren till nästa person, inte ringer på dörren hos någon efter 10 på kvällen och raderar en bild om någon ber om det...

...
Bra svar, allt som är lagligt är inte lämpligt. Jag raderar bilder om någon ber mig, t o m om det är en polis. Bra dialog och vanligt hyfs räcker långt. Att hävda fotorätt kommer i längden leda till att gatufoto blir förbjudet som det är i flera länder redan nu.
 

M7_21

Aktiv medlem
Så man ska låta bli att fota alla barn för att någon kan ha skyddad identitet?
I mitt fall ledde det till att jag raderade den bilden på deras (rimliga) begäran. Det konstiga idag är ju att man vet inte om något barn/ungdom har en skyddad identitet eller ej. Vilket leder till att man som fotograf börjar tveka mer och mer.

Det bästa är om någon förälder är närvarande och man kan fråga dem om ett OK innan bilden tas. Annars kan man ju fråga sig hur viktig det är att ta just den bilden på det barnet.

För min egen del tar jag inga barnbilder längre. I Tyresö där jag bor, vill kommunen inte ha barnbilder till deras hemsidor öht. Det är för mycket tjafs tror jag de tycker. En slags självcensur har uppstått, tyvärr. Vilket leder till att om 10-15 år frågar kanske någon, finns det inga barn i Tyresö? Hemsidorna är upptagna av en massa annat istället.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Bra svar, allt som är lagligt är inte lämpligt. Jag raderar bilder om någon ber mig, t o m om det är en polis. Bra dialog och vanligt hyfs räcker långt. Att hävda fotorätt kommer i längden leda till att gatufoto blir förbjudet som det är i flera länder redan nu.
Nja, gatufoto är inte förbjudet i flera länder som du skriver. Även i Tyskland och Frankrike (som ofta nämns som förbudsländer) så har det mycket att göra med publicering men även att balansera individens rätt till privatliv och fotografens rätt till yttrandefrihet. Kolla upp bland annat följande Wikipedia-artiklar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Street_photography#European_Union
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Commons:Country_specific_consent_requirements
(de är dock inte helt uppdaterade tror jag)

Att hävda fotorätt är nog inte det som har lett till restriktioner i ett flertal länder. I Tyskland var det väl nån episod med en avfotad död monark om jag inte minns fel för ett ganska bra tag sedan som nu idag får konsekvenser för yttrandefriheten i det landet.
 

iSolen.se

Guest
Nja, gatufoto är inte förbjudet i flera länder som du skriver. Även i Tyskland och Frankrike (som ofta nämns som förbudsländer) så har det mycket att göra med publicering men även att balansera individens rätt till privatliv och fotografens rätt till yttrandefrihet. Kolla upp bland annat följande Wikipedia-artiklar:

https://en.wikipedia.org/wiki/Street_photography#European_Union
https://commons.m.wikimedia.org/wiki/Commons:Country_specific_consent_requirements
(de är dock inte helt uppdaterade tror jag)

Att hävda fotorätt är nog inte det som har lett till restriktioner i ett flertal länder. I Tyskland var det väl nån episod med en avfotad död monark om jag inte minns fel för ett ganska bra tag sedan som nu idag får konsekvenser för yttrandefriheten i det landet.
I praktiken är det förbjudet eftersom man inte kan lägga upp sina bilder någonstans. Dessutom agerar folk på gatan om om det vore förbjudet.

Om vi springer runt och hävdar vår rätt att fota, publicera och vara ohövliga kommer snart fotorestriktioner som ett brev på posten. (Gamla posten). Att bemöta upprörda känslor med högläsning ur lagen är ingen bra idé.
 

Frekeman

Aktiv medlem
I praktiken är det förbjudet eftersom man inte kan lägga upp sina bilder någonstans. Dessutom agerar folk på gatan om om det vore förbjudet.

Om vi springer runt och hävdar vår rätt att fota, publicera och vara ohövliga kommer snart fotorestriktioner som ett brev på posten. (Gamla posten). Att bemöta upprörda känslor med högläsning ur lagen är ingen bra idé.
I praktiken så existerar och publiceras gatufoto i både Tyskland och Frankrike. Det är inte avgjort hur förbjudet det är (yttrandefrihet vs rätt till privatliv i det offentliga).

Ohövlig kan man väl försöka undvika att vara men att hävda en rättighet kan jag tycka vara viktigt. Och folk behöver faktiskt få klart för sig hur det ligger till annars lär de sig aldrig.

I mitt utövande av gatufoto händer mycket sällan att nån säger nåt alls. Det är nog det bästa sättet att fota i det offentliga.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Även om det skulle vara ett lagbrott att publicera så har det inget alls med att fotografera. Det är två vitt skilda företeelser och det ena förbjuder inte det andra varken praktiskt eller juridiskt.

I praktiken har det aldrig varit något problem för mig att gatufotografera i Frankrike. Ingen brydde sig över huvud taget.
Varken i städer eller i mindre bergbyar.


I praktiken är det förbjudet eftersom man inte kan lägga upp sina bilder någonstans. Dessutom agerar folk på gatan om om det vore förbjudet.

Om vi springer runt och hävdar vår rätt att fota, publicera och vara ohövliga kommer snart fotorestriktioner som ett brev på posten. (Gamla posten). Att bemöta upprörda känslor med högläsning ur lagen är ingen bra idé.
 

iSolen.se

Guest
Även om det skulle vara ett lagbrott att publicera så har det inget alls med att fotografera. Det är två vitt skilda företeelser och det ena förbjuder inte det andra varken praktiskt eller juridiskt.

I praktiken har det aldrig varit något problem för mig att gatufotografera i Frankrike. Ingen brydde sig över huvud taget.
Varken i städer eller i mindre bergbyar.
De flesta som fotar lägger upp sina bilder i sociala medier eller så, det är knappast en dramatisk generalisering att säga att förbud att publicera stoppar gatufoto. Nuförtiden hamnar de flesta bilder på nätet i en eller annan form, inte så mycket på väggarna hemma.

I Frankrike har inte jag heller haft problem, däremot i Tyskland ser man ofta att folk håller upp en hand, vilket faktiskt kan vara något positivt, "fota gärna men inte mig". Tyvärr blir man ibland tillsagd, rätt eller fel, att man måste ha personens tillstånd.

Att folk täcker ansiktet har börjat förekomma här också. Jag körde timelapse i stan i veckan och kunde konstatera att en del (med utomsvensk ursprung, ytlig spaning) täcker ansiktet här också vilket jag aldrig såg för 10 år sedan.
 
ANNONS