Annons

Johan Jehlbo vinner EyeEm Awards

Produkter
(logga in för att koppla)

LPUS

Aktiv medlem
En mycket bra bild som visar "lyckan" att umgås.
Euforin vet inga gränser. Tänk om fotosidan hade mer
sådana bilder istället för alla meningslösa pippisar.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
En mycket bra bild som visar "lyckan" att umgås.
Euforin vet inga gränser.
Bra analys, onekligen har du en poäng där, tanken slog inte bara till (hos mig).

Minspelet på den unga dam som utgör blickfånget i bilden går (nästan) inte att misstolka, men jag tror (tycker/tolkar) att hon inte känner sig helt nöjd med att låta sig bli avfotograferad, för det är ju ändå den unga damen som är huvudmålet i detta fotografi, eller ?
 

thommym

Aktiv medlem
Minspelet på den unga dam som utgör blickfånget i bilden går (nästan) inte att misstolka, men jag tror (tycker/tolkar) att hon inte känner sig helt nöjd med att låta sig bli avfotograferad, för det är ju ändå den unga damen som är huvudmålet i detta fotografi, eller ?
Jag tycker det är synd att det syns så tydligt att hon (och den äldre kvinnan) är medveten om att de blir plåtade.

I ärlighetens namn, vem av oss hade inte kunnat ta denna bild med en Instamatic? Vi har antagligen gjort det också och förkastat den.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Jag tycker det är synd att det syns så tydligt att hon (och den äldre kvinnan) är medveten om att de blir plåtade.
Det är inte alls säkert att de är medvetna om att de blir fotograferade bara för att de har blickarna mot fotografen. Johan jobbar snabbt på gatan och personligen tror jag att deras uttryck inte alls är sprungna ur fotografens påverkan.

I ärlighetens namn, vem av oss hade inte kunnat ta denna bild med en Instamatic? Vi har antagligen gjort det också och förkastat den.
Det här är ju en så typisk kommentar när det gäller konst som man inte förstår sig på. Tvivlar starkt att du är redo att ta hundratals bilder nära med blixt rakt på människor som du inte känner för att få några enstaka som är intressanta och bra.

Personligen har jag sett bättre bilder från Johan men det är ingen slump att han klarade sig så fint i denna tävling.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Man skall nog inte tävla i varken musik eller gatufotografi. Det blir ofta så att fel bild eller låt vinner.

Gatufotograferna är den värsta kategorin inom foto och konsstfoto är den andra.
Man skall helst läst om alla gamla mästare och kunna sin historia innan man får tycka något. OInom marint foto brukar vi tycka att det räcker med en pöl vatten.

Sedan måste man känna innegänget innan man kan få sina bilder godkända.
Gatufotografi verkar vara en klubb för inbördes beundran. Där man har också en massa oskrivna regler som man inte ens kan enas inom gruppen.

Tycker vinnarbilden är ganska medioker. Att sedan motivera vinstem med att det beror på att fotografen vågar stå och slå blixtar i ansiktet på okända är ett väldigt udda argument i min värld.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Gatufotograferna är den värsta kategorin inom foto och konsstfoto är den andra. Man skall helst läst om alla gamla mästare och kunna sin historia innan man får tycka något. OInom marint foto brukar vi tycka att det räcker med en pöl vatten.
Umgås du med gatufotografer så att du kan fälla det omdömet med fog eller antar du bara massa saker? Jag känner en hel del gatufotografer och de är väl som folk är mest. De flesta är trevliga, andra mindre så.

Sedan måste man känna innegänget innan man kan få sina bilder godkända.
Gatufotografi verkar vara en klubb för inbördes beundran.
Godkända av vem? Vivian Maier kände inga andra gatufotografer och tog likväl gatufoton som har "godkänts" med råge tack vara att de helt enkelt är bra. På vad baserar du seden din åsikt om att gatufoto är en klubb för inbördes beundran i nån större utsträckning än någon att kategori av foto?

Tycker vinnarbilden är ganska medioker. Att sedan motivera vinstem med att det beror på att fotografen vågar stå och slå blixtar i ansiktet på okända är ett väldigt udda argument i min värld.
Jag motiverar inte vinsten på det sätt du beskriver utan jag ifrågasätter Thommys påstående om att "vem som helst" skulle kunna ha tagit den bilden. Johans stil är att för det mesta använda blixt i sitt gatufotograferande och att han vågar det har ingen betydelse för hur man bedömer den slutliga bilden.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Du bedömer det inifrån. Jag utifrån.
Eftersom jag läser både tyska, engelska och svenska forum om bland annat gatufoto så har jag ganska bra insyn.

Ägnar mig själv ibland åt det när jag ser något sm är värt at föreviga.

Att jag skulle vara mindre vetande bara för jag inte känner några gatufotografer eller umgås i de kretsarna får stå för dig.
Det är ofta så kultureliten brukar se på världen. De som inte förstår och är okunniga och och vi som har kunskap och förstår vad som är bra och vad som är dåligt.

Det struntar jag i. Anser mig ha lika rätt till min åsikt som du har till din.
 

sb12

Aktiv medlem
I ärlighetens namn, vem av oss hade inte kunnat ta denna bild med en Instamatic? Vi har antagligen gjort det också och förkastat den.
Tycker också detta är en märklig åsikt. Är ett foto bättre om det är svårare att ta?
Typ att bilderna från månlandningen är bäst för att det är skitsvårt att ta dem?
Jag tycker att det viktiga är om bilden är intressant eller inte.
 

sb12

Aktiv medlem
Du bedömer det inifrån. Jag utifrån.
Eftersom jag läser både tyska, engelska och svenska forum om bland annat gatufoto så har jag ganska bra insyn.

Ägnar mig själv ibland åt det när jag ser något sm är värt at föreviga.

Att jag skulle vara mindre vetande bara för jag inte känner några gatufotografer eller umgås i de kretsarna får stå för dig.
Det är ofta så kultureliten brukar se på världen. De som inte förstår och är okunniga och och vi som har kunskap och förstår vad som är bra och vad som är dåligt.

Det struntar jag i. Anser mig ha lika rätt till min åsikt som du har till din.
Också en märklig åsikt. Givetvis är det svårt att förstå något man inte har kunskap om. Bildkonst är ett språk och är svårt att tolka utan ett sammanhang. Om man sen tycker att en bild är bra eller dålig är väl mindre relevant.
 

Frekeman

Aktiv medlem
Visst har du rätt att en åsikt! Det har jag väl aldrig sagt nåt om?

Du bedömer det inifrån. Jag utifrån.
Eftersom jag läser både tyska, engelska och svenska forum om bland annat gatufoto så har jag ganska bra insyn.
Min erfarenhet är att de som hänger i forum och skriver om gatufoto sällan är de som producerar bra bilder. Tror att det bästa sättet att lära sig om gatufoto är att man studerar böcker med bra gatufoton i och att vara ute och utöva gatufoto i sig. Då skaffar man sig någorlunda vettiga referensramar och förståelse för hur bilder kommer till.

Att jag skulle vara mindre vetande bara för jag inte känner några gatufotografer eller umgås i de kretsarna får stå för dig.
Det är ofta så kultureliten brukar se på världen. De som inte förstår och är okunniga och och vi som har kunskap och förstår vad som är bra och vad som är dåligt.
Jag har inte påstått att du är mindre vetande tidigare men jag tror nog faktiskt att så är fallet av följande anledningar. Du skaffar dig "ganska bra insyn" i ämnet genom att läsa fora och sen läste jag nån gång att du inte tycker om gatufoto i nån tråd. Tror att det underlättar om man gillar konstformen för att kunna skaffa sig ett grepp om den.

Gatufoto har fördelen att vara en väldigt lättillgänglig typ av fotografi. Man behöver ingen speciellt kamera och dyra specialobjektiv. Alla kan försöka och vissa lär sig väldigt snabbt och andra kämpar på i långsammare takt. De riktigt bra bilderna är emellertid svåra att producera – det hyllade gatufotografen Alex Webb menar exempelvis att 99.9% av hans bilder är misslyckade. Inte konstigt att det kan synas vara lite elitistiskt när man strävar efter nåt lyckat foto som gatufotograf.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Också en märklig åsikt. Givetvis är det svårt att förstå något man inte har kunskap om. Bildkonst är ett språk och är svårt att tolka utan ett sammanhang. Om man sen tycker att en bild är bra eller dålig är väl mindre relevant.
Vad som är bra eller dåligt är en smaksak. Var och en har rätt att ha sin egen åsikt.

Att tävla om bästa foto, konstverk eller musik är en subjektiv tävlan.
Att en jury har valt ut en vinnare gör inget till det objektivt bästa.
Vad som är bäst är det är upp till var och en bedömma.

Om en jury utser ärtsoppa till världens godaste mat har jag då fel som hatar ärtsoppa?
 

sb12

Aktiv medlem
Vad som är bra eller dåligt är en smaksak. Var och en har rätt att ha sin egen åsikt.

Att tävla om bästa foto, konstverk eller musik är en subjektiv tävlan.
Att en jury har valt ut en vinnare gör inget till det objektivt bästa.
Vad som är bäst är det är upp till var och en bedömma.

Om en jury utser ärtsoppa till världens godaste mat har jag då fel som hatar ärtsoppa?
Det jag syftade på var: ” Det är ofta så kultureliten brukar se på världen. De som inte förstår och är okunniga och och vi som har kunskap och förstår vad som är bra och vad som är dåligt.”

Det är t.ex sjukligt ointressant för en operafantast vad jag tycker om en specifik operaföreställning då jag inte kan något om opera och tycker det är både tråkigt och dåligt. Förmodligen skulle jag gilla det mer om jag tog mig tid att lära mig mer om det.
Förvärvad smak, förfining, du vet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Visst har du rätt att en åsikt! Det har jag väl aldrig sagt nåt om?


Min erfarenhet är att de som hänger i forum och skriver om gatufoto sällan är de som producerar bra bilder. Tror att det bästa sättet att lära sig om gatufoto är att man studerar böcker med bra gatufoton i och att vara ute och utöva gatufoto i sig. Då skaffar man sig någorlunda vettiga referensramar och förståelse för hur bilder kommer till.


Jag har inte påstått att du är mindre vetande tidigare men jag tror nog faktiskt att så är fallet av följande anledningar. Du skaffar dig "ganska bra insyn" i ämnet genom att läsa fora och sen läste jag nån gång att du inte tycker om gatufoto i nån tråd. Tror att det underlättar om man gillar konstformen för att kunna skaffa sig ett grepp om den.

Gatufoto har fördelen att vara en väldigt lättillgänglig typ av fotografi. Man behöver ingen speciellt kamera och dyra specialobjektiv. Alla kan försöka och vissa lär sig väldigt snabbt och andra kämpar på i långsammare takt. De riktigt bra bilderna är emellertid svåra att producera – det hyllade gatufotograferen Alex Webb menar exempelvis att 99.9% av hans bilder är misslyckade. Inte konstigt att det kan synas vara lite elitistiskt när man strävar efter nåt lyckat foto som gatufotograf.
Jag har vad jag vet aldrig påstått jag inte gillar gatufoto. Däremot har jag i något sammanhang att jag tycker mycket gatufoto är intetsägande. Det är okänt folk på en shopping gata. Den typ av bilder jag också tar ibland men som sedan bara blir liggande. De saknar det som gör en bild intressant.

Visst finns det bra gatufoto. Ofta något som är kul, oväntat, spännande eller just bara annorlunda.
Man måste verkligen inte läsa särskilt mycker vad de gamla "mästarna" sysslade med för 70-80 år sedan.
Precis som jag inte mmåste veta allt om Ansel Adams för att kunna ta bra landskapsbilder.
Om inte vad som är bra idag skiljer sig från vad det var för 70 år sedan måste det var en väldigt konservativ grupp som ägnar sig åt det.

Bilden som vann gatufoto tycker jag var intesägande. En sur tonårptjej är väl inget av
kul, oväntat, spännande eller just bara annorlunda.

Här är 2 bilder jag själv är nöjd med. Sedan bryr jag mig inte så mycket vad andra tycker. Jag tog inte bilden för deras skull utan för min egen. Om andra också tycker de är bra så är det kul.

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382910/3727570.htm

https://www.fotosidan.se/gallery/viewpiclarge/382910/3727995.htm
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det jag syftade på var: ” Det är ofta så kultureliten brukar se på världen. De som inte förstår och är okunniga och och vi som har kunskap och förstår vad som är bra och vad som är dåligt.”

Det är t.ex sjukligt ointressant för en operafantast vad jag tycker om en specifik operaföreställning då jag inte kan något om opera och tycker det är både tråkigt och dåligt. Förmodligen skulle jag gilla det mer om jag tog mig tid att lära mig mer om det.
Förvärvad smak, förfining, du vet.
Är det verkligen det. Är det mer förfining att tycka om opera än att tycka om jazz eller rock. Vissa påstå det. Opera ingår precis som balett i det en del benämner finkultur.
Jag råkade speciellt är vi bodde och jobbade nere vid Bodensjön varje år få tillsammans med några kollegor och några viktiga kunder besöka Bregenz och deras utomhus operor där scenen ligger en bit ut i sjön. Ett stort evenemang som pågår under en vecka. Ofta var vi där ett par gånger med kunder varje år. Det är lite som Neu Jahrs konzert i Wien. Det är en ynnest att få biljetter.

Själv led jag mig igenom varje föreställning. Jag gillar helt enkelt inte opera och sättet de sjunger på.

Jag varit på nyårskonserten i Wien och älskade varje minut av det.

Så frågan är om min direktörskollega herr Fürwentsches som älskade opera är mer förfinad än vad jag är som tycker rent illa om det. Själv går jag gärna på klassiska konserter men det är kanske inte lika förfinat.

Att diskutera smak brukar mest bara bli en massa svammel och förutfattade meningar.

Vi tycker om olika tandkrämer. Det är därför tandkrämshyllan är så lång. Där har vi också olika smak och det blir sällan debatt om det.

Varför skall det vara annorlunda när det gäller kultur?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag motiverar inte vinsten på det sätt du beskriver utan jag ifrågasätter Thommys påstående om att "vem som helst" skulle kunna ha tagit den bilden. Johans stil är att för det mesta använda blixt i sitt gatufotograferande och att han vågar det har ingen betydelse för hur man bedömer den slutliga bilden.
Vem som helst hade givetvis inte kunnat ta den aktuella bilden. Det krävs ett visst mått av hänsynslöshet/mod/frimodighet eller vad man vill kalla det för att gå fram till någon och ta en bild på nära håll. Ibland blir det bra, ibland blir det mindre bra.

I det här fallet tycker jag inte att fotografen har lyckats så jättebra. Det är ingen usel bild, men den är i mitt tycke lite småtråkig. Alla har vi vår egen smak.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Vem som helst hade givetvis inte kunnat ta den aktuella bilden. Det krävs ett visst mått av hänsynslöshet/mod/frimodighet eller vad man vill kalla det för att gå fram till någon och ta en bild på nära håll. Ibland blir det bra, ibland blir det mindre bra.

I det här fallet tycker jag inte att fotografen har lyckats så jättebra. Det är ingen usel bild, men den är i mitt tycke lite småtråkig. Alla har vi vår egen smak.
Och det bör vi få ha. Det givetvis inom vissa gränser. Om det är snuff movies någon gillar så kan man givetvis inte tycka det är annat än sjukt.
 
ANNONS