Annons

Skanna in negativ - Vilken sida är rättvänt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej,

Som rubriken lyder så håller jag på att scanna in negativ med min scanner men har problem med att jag inte vet vilken sida av negativet som är rätt att scanna in.

Jag har googlat på det och enligt de resultat jag fått fram så ska man kunna se en sida som är "shiny" och en sida som är "dull" men problemet är att jag ej har ett tränat öga och därmed ser båda sidorna likadana ut.

Den enda skillnaden som jag märker med negativen är att den ena sidan är kurvad uppåt mot luften och vänder man på det så blir kurvan nedåt.
 

bildsten

Aktiv medlem
Hej,

Som rubriken lyder så håller jag på att scanna in negativ med min scanner men har problem med att jag inte vet vilken sida av negativet som är rätt att scanna in.

Jag har googlat på det och enligt de resultat jag fått fram så ska man kunna se en sida som är "shiny" och en sida som är "dull" men problemet är att jag ej har ett tränat öga och därmed ser båda sidorna likadana ut.

Den enda skillnaden som jag märker med negativen är att den ena sidan är kurvad uppåt mot luften och vänder man på det så blir kurvan nedåt.
Det brukar finnas text i kanten på negativen. När texten läses rättvänd har du negativets bas mot dej och emulsionen på baksidan.
Hur det ska läggas i skannern kan vara lite olika men vanligen med emulsionen nedåt på en flatbäddskanner.
 

Carriefisher

Aktiv medlem
Det brukar finnas text i kanten på negativen. När texten läses rättvänd har du negativets bas mot dej och emulsionen på baksidan.
Hur det ska läggas i skannern kan vara lite olika men vanligen med emulsionen nedåt på en flatbäddskanner.
Så det rätta är att när jag placerat negativet i scannern så ska texten på filmremsan vara spegelvänd?
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag börjar bli trött nu, men kollade några negativ remsor, alla var platta. ...
Som jag minns det så ska man titta på /skanna /kopiera" med kurvan uppåt".
Emulsionssidan är den som exponeras och är därmed vänd mot objektivet /motivet, andra sidan är basen.
Emulsionssidan är mattare och silvret expanderar vid exponering /framkallning som ger en viss textur eller relief som syns från låg vinkel. Du ska alltså titta /skanna från den blanka sidan.
 

Rosse

Avslutat medlemskap
Så det rätta är att när jag placerat negativet i scannern så ska texten på filmremsan vara spegelvänd?
Ja, texten läses spegelvänd när du lägger den i scannern.
På min Epson v500 flatbädd är det så iallafall och logiskt sett borde det vara lika på alla flatbäddade.
/Tomas
 

VargenW

Aktiv medlem
De flesta diafilmer har en mattare och en blankare yta. Annars kan man gå efter texten. Om negativet buktar sig brukar det alltid vara den blanka sidan som buktar uppåt, alltså den "rättvända".
Men egentligen spelar det inte så stor roll eftersom du alltid kan vända bilden i ditt bildbehandlingsprogram om det blivit fel.
 

martley

Aktiv medlem
Det är väl egentligen två problem:
  1. Man vill veta om bilden är rättvänd. Om man inte vet att farbror Otto som avbildas saknade ett finger på vänster hand, eller om ett foto på en bil på en väg tagen före 1967 så har man bara hur man ska vända på negativet att gå på för att vara säker på vilken sida som ger en rättvänd bild.
  2. Man vill ha så hög skärpa som möjligt vid skanningen, dvs de små ojämnheter som emulsionsskiktet har efter exponering och framkallning kan ge minimala skärpeskillnader om man inte lägger filmen med det skiktet vänt från skannerns sensor.
Det går ju alltid att spegelvända bilden efteråt i ett bildbehandlingsprogram, antingen för att de ska bli rätt eller för att man vill vända. (Motorprogrammet Top Gear visade en gång ett avsnitt spegelvänt bara för att det skulle se ut som att den testade bilen var högerstyrd. Men registreringsplåten var i alla fall spegelvänd. När filmen Titanic spelades in tillverkades av kostnadsskäl endast en halv båtkuliss, styrbodssidan. När scener som utspelades på andra sidan båten skulle spelas in fick skådespelarna ta på sig spegelvända kläder).

Har man ingen referens så kan man inte säkert veta vilket håll som är "rätt". Det är mest logiskt att emulsionsskiktet är vänt mot objektivet i kameran, men det kan ju alltid finnas kameror där det är tvärt om.
 

CaolIla

Aktiv medlem
Vet inte om det är jag som missförstår eller om jag är trött.. men skriver inte personen tvärtom på den här bilden? https://imgur.com/a/LJqdhZV

Tolkar "Make sure the writing is face DOWN" som att negativet ska var spegelvänt när man har satt in det så man läser texten baklänges.
Om du scannar i en flatbäddsscanner så ska filmen läggas med framsidan nedåt eftersom scannern tittar på bilden underifrån. När du då tittar på filmen uppifrån skall du se texten baklänges. Scannern tittar framifrån och du tittar bakifrån.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Jag har googlat på det och enligt de resultat jag fått fram så ska man kunna se en sida som är "shiny" och en sida som är "dull" men problemet är att jag ej har ett tränat öga och därmed ser båda sidorna likadana ut.
[...].
Om du inte tittar rakt på negativet utan istället håller det lite vinklat mot en ljuskälla så borde du kunna se skillnad på matt och blank sida. Den blanka får skarpare reflexer.
 
ANNONS