Annons

Råd om 35mm-objektiv till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)

Melmis

Aktiv medlem
Någon här som provat olika 35 objektiv?
Canon 35
Canon 35 II
Sigma Art 35
Stor prisskillnad.
Ni som provat dem.
Kan ni berätta skillnaden rent tekniskt på dem?
Ris/ros....
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du missade Tamrons nya 35/1,4 som jag tycker är betydligt mer lockande än Sigmat, även om det är dyrare. Ligger mellan Sigma och aktuellt Canon.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Någon här som provat olika 35 objektiv?
Canon 35
Canon 35 II
Sigma Art 35
Stor prisskillnad.
Ni som provat dem.
Kan ni berätta skillnaden rent tekniskt på dem?
Ris/ros....
Jag har eller har haft alla du nämner, och några till.

Canon EF 35/1,4L - välbyggt, men inte alls skarpt på f/1,4 och inte vädertätat.
Canon EF 35/1,4L II - i det närmaste perfekt. Vädertätat och väldigt skarpt redan på f/1,4.
Canon EF 35/2 IS - prisvärt. Lite soft på f/2, men inte mycket. Bildstabilisering. Ej vädertätat.
Tamron SP 35/1,8 VC - lite bättre än canon 35:2 IS. Vädertätad och har bildstabilisering.
Sigma 35/1,4 Art - nästan lika bra som Canon EF 35/1,4L II, men inte vädertätat. Ett fynd. (Har ett till salu)

Har inte hunnit testa Tamron SP 35/1,4 ännu, men det verkar vara grymt bra.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag tycker att stabilisering är värdefull. I alla fall om man vill slippa skakningsoskärpa med handhållen kamera, särskilt i svagt ljus.
Mitt Canon 35mm f2 IS levererar fina bilder. Jag saknar inte f1,4 särskilt mycket. Det skiljer bara 1 bländarsteg mot f2 och skärpan är tillräckligt bra på full öppning.

(Skulle jag vilja ha ett 35:a med f1,4 utan IS? Jo, i vissa situationer men jag vill inte byta objektiv för stabiliseringen är nog värdefullare)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har Tamron senaste och den grymt bra, Vet inte varför Magnus drar ur på testen,
Det har utnämnts till bästa objektiv av DPR för 2019,
Det kommer nog Fotosidan rapportera om till midsommar nästa år.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Jag har EF 35/1,4L ii och eos 7d ii. Tyvärr verkar de inte alltid förstå varandra, så ibland hamnar skärpan helt galet. Det finns ett eget tråd om detta problem här på FS. Men de gångerna skärpan hamnar rätt så blir det grymt skarpt.
 

Melmis

Aktiv medlem
Tack kära ni för svar, svårt att välja "rätt" som passar just mig....
Jag ska använda objektivet på en Canon 5d VI.
Är det så att Art objektivet är likvärdigt med Canon II så känns det ju som att det låter som ett bra alternativ...
Jag ska fota bröllop med det & kan då hamna i en mörk kyrka eller ute i lite dugg.
Jag vet inte, hängsel & livrem.
Klart man vill ha allt. Bildstabilisering, vädertätat, snabb fokusering, perfekt skärpa osv...
Om ni bara får välja ett vilket väljer ni då av alla 35:eek:r. Vad fotar ni & varför passar det just till detta?
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Sigma 1.4 och Canon 5d mark IV är någonting jag ledig fått gå ihop med AF, har varit inne på service. Har köpt sigma dock utan att fått det bra AF. Däremot har jag sigma 85 1.4 som fungerar utan problem. Skulle aldrig köpa sigma igen
 

ztenlund

Aktiv medlem
Sigma 1.4 och Canon 5d mark IV är någonting jag ledig fått gå ihop med AF, har varit inne på service. Har köpt sigma dock utan att fått det bra AF. Däremot har jag sigma 85 1.4 som fungerar utan problem. Skulle aldrig köpa sigma igen
Just Sigmas 35/1,4 har väl inte världens bästa rykte vad gäller precisionen, dvs det har ett visst rykte att inte fokusera helt konsekvent för en del. Och det går ju bara att justera bort fel som är konsekventa, som du märkt. De nyare Art-objektiven, 35:an är ju det första, verkar vara bättre i det avseendet.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Eftersom du ska fota brölopp, där det måste vara helt rätt vid 1a försöket så tycker jag du skall satsa på ett Canon objektiv, så vet du att kamera och objektiv är 100% kompatibla. Vad jag vet så de problem jag har med 7d mk ii är unika just för denna combo och förekommer inte med fullformat.
 

Third eye

Aktiv medlem
Letar själv just efter fast 35:a...och just 35mm för att "det skall vara så".
Så målet har varit Sigma 35/1.4 alt Tamron 35/1.4 som bevisligen spöar sigman sånär som i pris...vilket man kan korrigera hyggligt om man handlar i landet där de har heltäckningsmattor på dass.

Men någonting som hela tiden dyker upp i periferin är Sigmas 40/1.4 som av Cyber och flera andra hyllas som en av de absolut bästa alla kategorier. Hur ser ni på 40 mot 35? Är dessa 5mm en dealbreaker och något som inte alls passar i diskutionen av fast "normal". Verkar annars vara ett outstanding glas.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Letar själv just efter fast 35:a...och just 35mm för att "det skall vara så".
Så målet har varit Sigma 35/1.4 alt Tamron 35/1.4 som bevisligen spöar sigman sånär som i pris...vilket man kan korrigera hyggligt om man handlar i landet där de har heltäckningsmattor på dass.

Men någonting som hela tiden dyker upp i periferin är Sigmas 40/1.4 som av Cyber och flera andra hyllas som en av de absolut bästa alla kategorier. Hur ser ni på 40 mot 35? Är dessa 5mm en dealbreaker och något som inte alls passar i diskutionen av fast "normal". Verkar annars vara ett outstanding glas.
Jag har testat Sigma 40/1,4 Art, och visst är den fantastiskt bra. Men den är sjukt stor och tung, och 35/1,4 Art är imponerande skarp även den.

https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-sigma-40-1-4-dg.htm
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Spegellöst

Hittade denna tabell hos DxO
Jag märker nog att EF 35mm f2 IS fungerar bättre med EOS R än med min 5D Mark III. AF blir mer träffsäker och det har betydelse för skärpan.
Fokus måste vara perfekt för att bilden ska poppa upp.
Enligt tabellen så håller detta objektiv i stort sett nästan jämna steg med de bästa.
Dessutom är stabiliseringen värdefull.
 

Bilagor

Melmis

Aktiv medlem
Svårt...

Att välja....

Men är bra sugen på Canons 35:a.
Mycket pengar, men det är väl bara att hoppas att det lönar sig!
 
ANNONS