Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp! Köpte nyss ett dyrt objektiv, borde jag returnera det?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gryningsbris

Ny medlem
Hej alla fotointresserade!

Jag köpte nyligen ett nytt, dyrt objektiv via en svensk återförsäljare. Till min förvåning levererades objektivet i en kartong utan något som helst stötskyddande material. Av denna anledning överväger jag nu att utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka objektivet. Jag är helt enkelt bekymrad över att objektivet, i värsta fall, på något sätt kan ha skadats under transporten. Förpackningen är helt fri från skador, jag har inte riktigt hunnit testa objektivet ännu.

I min värld skulle ingen seriös fotobutik skicka ett dyrt objektiv utan någon som helst skyddande bubbelplast eller liknande, men jag kanske helt enkelt har överskattat hur stötkänsliga objektiv är?

Hur tycker ni andra att jag skall hantera den uppkomna situationen? Jag vore tacksam för svar!
 

janc

Aktiv medlem
Menar du att det in e kom i en orginalkartong från tillverkaren med stötskyddande material eller att yttre emballaget inte innehöll något sådant?

Är det det första som gäller låter det väldigt märkligt - minst sagt...
 

StanM

Aktiv medlem
Om du menar att de lagt bara objektivet, utan sin originalförpackning, rakt ned i en kartong utan något som helst skydd runt objektivet och skickat det så, hade jag returnerat det, åtföljt av ett skarpt mail till butiken. Helst till butikschefen. Men jag hade varit vänlig och slagit in objektivet i bubbelplast vid returen och påtalat det i mailet.

Om de lagt objektiv med originalförpackning i en kartong utan skydd, är en retur kanske mer tveksam. Om den yttre kartongen har en synlig skada, kan det tyda på omild behandling som kan rättfärdiga en retur. Tycker jag.
 

cardazio

Aktiv medlem
Hej alla fotointresserade!

Jag köpte nyligen ett nytt, dyrt objektiv via en svensk återförsäljare. Till min förvåning levererades objektivet i en kartong utan något som helst stötskyddande material. Av denna anledning överväger jag nu att utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka objektivet. Jag är helt enkelt bekymrad över att objektivet, i värsta fall, på något sätt kan ha skadats under transporten. Förpackningen är helt fri från skador, jag har inte riktigt hunnit testa objektivet ännu.

I min värld skulle ingen seriös fotobutik skicka ett dyrt objektiv utan någon som helst skyddande bubbelplast eller liknande, men jag kanske helt enkelt har överskattat hur stötkänsliga objektiv är?

Hur tycker ni andra att jag skall hantera den uppkomna situationen? Jag vore tacksam för svar!
Objektivförpackningen borde klara en hel del. Saknades ytterkartong helt eller utfyllnadsmaterial mellan objektivkartong och ytterkartong?
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag har köpt en hel del objektiv under årens lopp och vad jag kan minnas har de alltid kommit i originalkartong som innehållit frigolit som varit formad efter objektivet och givit utmärkt skydd.

Det som möjligen kan vara undantaget är så kallade kit-objektiv. De packas ofta i enklare kartong som sedan placeras i samma låda om kamerahuset och på så sätt får tillräckligt skydd. Ibland kan det hända att återförsäljare "spräcker" kit-paketen, t ex när det kommer en ny modell på marknaden och man bara får leveranser av kit men efterfrågan är på bara hus. Det skulle kunna vara ett sådant "udda" objektiv som du köpt. Detta borde i så fall återförsäljaren ha upplyst om.

Vilket objektiv rör det sig om? Har du en bild på kartongen?
 

lonian

Aktiv medlem
Sist jag beställde ett objektiv fick jag visserligen originalkartong men när jag skulle öppna ytterkartongen, då den var starkt tejpad och skärde ett snitt med saxen visade sig att, trots att jag var försiktig saxen skärt rakt in i originalkartongen. Trist när det inte finns något form av skydd mellan originalkartongen och ytterkartong.
 

Tomasz

Aktiv medlem
Hej alla fotointresserade!

Jag köpte nyligen ett nytt, dyrt objektiv via en svensk återförsäljare. Till min förvåning levererades objektivet i en kartong utan något som helst stötskyddande material.
...
Det verkar svårt att förstå hur det levererades, jag fattar inte heller. En bild skulle underlätta, det här är ju ett fotoforum så använd gärna bilder.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Du har normalt minst 1 års garanti och 3 års skydd av konsumentskyddslagen så du hinner testa objektivet ordentligt.

Jag har sett några gånger klart info att objektiv säljs utan originalkartong, men då brukar dessa åtföljas av något lägre pris.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt vad problemet är, objektivet har ju fraktats hit till Sverige från Japan, Kina eller var det nu är tillverkat i den kartongen så varför skulle det inte klara att skickas inom Sverige med posten? Dessutom har du ju som nämnts garanti på det så det är väl bara att använda det.
 

Gryningsbris

Ny medlem
Hej!

Tack för alla svar. Jag har laddat upp en bild på Dropbox, förhoppningsvis blir det då tydligare vad jag menar.

Det jag har reagerat på är alltså att det saknades "skyddsmaterial" mellan objektivkartongen och ytterkartongen. Men detta kanske inte spelar någon roll?
 

joakim d

Aktiv medlem
Originalkartongen redan är gjord för att objektivet ska kunna transporteras så mer behövs inte och varför slösa bort ännu mer material bara för att skydda en kartong?

Vi vill ju alla att de grejer vi får med posten ska vara så skyddades möjligt men det blir ju väldigt mycket av ett I-landsproblem för det är ju trots allt objektivet och inte kartongen som är det viktiga.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag förstår inte riktigt vad problemet är, objektivet har ju fraktats hit till Sverige från Japan, Kina eller var det nu är tillverkat i den kartongen så varför skulle det inte klara att skickas inom Sverige med posten? [...].
Det är nog en viss skillnad på hur speditörer hanterar pallar och burar med objektiv från leverantör till butik mot hur posten kastar omkring på enstaka kartonger.

Men jag tror också att originalkartongen är tillräckligt skydd även för postens oömma hantering.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Originalkartongen redan är gjord för att objektivet ska kunna transporteras så mer behövs inte och varför slösa bort ännu mer material bara för att skydda en kartong?

Vi vill ju alla att de grejer vi får med posten ska vara så skyddades möjligt men det blir ju väldigt mycket av ett I-landsproblem för det är ju trots allt objektivet och inte kartongen som är det viktiga.

Du har en poäng där.
Kartong och bubbelplast utanpå kartongen är dels ett resursslöseri i sig och dels så tar också varje paket mer plats i bilar, terminaler och utlämningsställen som bidrar till att fördyra hela hanteringen och belasta miljön.
 

Umi71

Aktiv medlem
Till viss del tror jag att man paketerar för eget sinne om ni förstår vad jag menar man lägger gärna på det där extra lagret fast det inte behövs bara för att lugna hjärnspöket.
 

pysse

Aktiv medlem
svar

du svarar på din egen fråga med denna rad

Förpackningen är helt fri från skador


Hej alla fotointresserade!

Jag köpte nyligen ett nytt, dyrt objektiv via en svensk återförsäljare. Till min förvåning levererades objektivet i en kartong utan något som helst stötskyddande material. Av denna anledning överväger jag nu att utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka objektivet. Jag är helt enkelt bekymrad över att objektivet, i värsta fall, på något sätt kan ha skadats under transporten. Förpackningen är helt fri från skador, jag har inte riktigt hunnit testa objektivet ännu.

I min värld skulle ingen seriös fotobutik skicka ett dyrt objektiv utan någon som helst skyddande bubbelplast eller liknande, men jag kanske helt enkelt har överskattat hur stötkänsliga objektiv är?





Hur tycker ni andra att jag skall hantera den uppkomna situationen? Jag vore tacksam för svar!
 

AFJ

Aktiv medlem
Hej!

Tack för alla svar. Jag har laddat upp en bild på Dropbox, förhoppningsvis blir det då tydligare vad jag menar.

Det jag har reagerat på är alltså att det saknades "skyddsmaterial" mellan objektivkartongen och ytterkartongen. Men detta kanske inte spelar någon roll?
Det där ser ut som helt normal paketering. Jag gissar att det är någon form av frigolit eller skumplast inne i Sony-kartongen. Ditt objektiv kommer säkert att funka alldeles utmärkt. Ut och fota och God Jul!
 

larsborg

Aktiv medlem
Hej alla fotointresserade!

Jag köpte nyligen ett nytt, dyrt objektiv via en svensk återförsäljare. Till min förvåning levererades objektivet i en kartong utan något som helst stötskyddande material. Av denna anledning överväger jag nu att utnyttja ångerrätten och skicka tillbaka objektivet. Jag är helt enkelt bekymrad över att objektivet, i värsta fall, på något sätt kan ha skadats under transporten. Förpackningen är helt fri från skador, jag har inte riktigt hunnit testa objektivet ännu.

I min värld skulle ingen seriös fotobutik skicka ett dyrt objektiv utan någon som helst skyddande bubbelplast eller liknande, men jag kanske helt enkelt har överskattat hur stötkänsliga objektiv är?

Hur tycker ni andra att jag skall hantera den uppkomna situationen? Jag vore tacksam för svar!
Märklig tråd!
Det skrivs av trådskaparen, - " Förpackningen är helt fri från skador, jag har inte riktigt hunnit testa objektivet ännu."
Hur skall någon på FS då kunna bilda sig en uppfattning, i fallet, från början med ingen info alls?
Kolla först förpackningens skick!
Det avgör om objektivet kan eventuellt ha blivit skadat.
Om inget annat har angivits, av den svenska återförsäljaren,
ligger objektivet i en original förpackning, säkerligen väl stötsäker,
ofta även i ännu en kartong.
Ingen seriös svensk återförsäljare vill ha problem, med skadad vara i retur,
- om man vill vara kvar på marknaden!
Nästa steg, kolla objektivet noga, - inga yttre skador eller är allt i bitar (?!), ta några bilder, granska bilderna i detalj.
Om man är osäker, besök en välkänd/seriös fotoaffär, för en bedömning.
Är det tomten, nu till Julen, som har kommit med objektivet?
Då är det en absolut säker leverans, han har för mycket att göra, finns ingen tid för
returer!
 

Stene_68

Aktiv medlem
Det jag alltid kollar på nya objektiv och kompaktkameror är om något hörn är oskarpt genom att fota en plan yta. Om alla hörnen ser lika skarpa ut och autofokus fungerar bra så är det nog inget fel på objektivet.
 
ANNONS