Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vågar jag välja en Nikon Z-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Enligt hans profil har han även ett antal äldre AF objektiv. Eftersom Z6/7 saknar fokusmotor blir det manuell fokus och förmodligen manuell bländare också.

Jag upplever dock att dom äldre i vilket fall inte levererar på Z7/D8** upplösning. Har flera objektiv som jag var jättenöjd med på D700, men som blev en begränsning på min D800. Jag kunde givetvis få lika bra resultat på D800 som jag fick på D700 med dom, men med nyare blev det så mycket bättre på D800.
Man kan ju resonera så att Nikon kommer gradvis överge F fattningen och därmed möjlighet att få autofokus med annat än AF-S/AF-I/AF-P objektiv då det saknas en adapter med inbyggd AF motor. Ur den synvinkeln kan det vara lika bra att sälja alla AF objektiv som inte kommer ge AF med Z fattningen nu medan det fortfarande finns flera aktuella köpare då priset för dessa lär falla betydande över tid. Ur den synvinkeln, frånsett ev lompatibilitetsproblem med vissa nyare 3:e partsobjektiv, kan att gå över till Z idag ändå vara att överväga.
 

CaolIla

Aktiv medlem
Jag hade D800 + D850, bytte ut min D800 mot en Z6. Tycker mycket om både Z6 och D850, men de är bra på lite olika saker. Tittar man på ditt användningsområde känns det som att D850 ligger lite närmare till hands med sin högre upplösning (inkl ej AA-filter) och fina ISO 64. (Edit: en Z7 skulle förstås ha just de fördelarna.)

Där jag tycker att Z6 överglänser är i första hand fotografering av människor i hyfsad belysning.

När jag skaffade min D850 behövde jag också lösa fjärrstyrning av blixtar. Jag gjorde så att jag köpte ett relativt billigt tredjepartssystem för radiostyrning av blixtar. Det funkar... tillräckligt bra.
Tack. Intressant inlägg. 👍🏻
 

Falumas

Aktiv medlem
Man kan ju resonera så att Nikon kommer gradvis överge F fattningen och därmed möjlighet att få autofokus med annat än AF-S/AF-I/AF-P objektiv då det saknas en adapter med inbyggd AF motor. Ur den synvinkeln kan det vara lika bra att sälja alla AF objektiv som inte kommer ge AF med Z fattningen nu medan det fortfarande finns flera aktuella köpare då priset för dessa lär falla betydande över tid. Ur den synvinkeln, frånsett ev lompatibilitetsproblem med vissa nyare 3:e partsobjektiv, kan att gå över till Z idag ändå vara att överväga.
Dom säljer jag tillsammans med min D700 om jag nu får för mig att sälja den någon gång. Nu har yngste sonen börjat visa lite intresse för fotografering så han har den och alla gamla objektiv.
Är annars riktigt bra på att hitta på anledningar till att ha kvar saker, min Canon 20D har inte fladdrat med spegeln på länge.
 

Bokeh

Aktiv medlem
En annan sak du bör ha i åtanke är andrahandsvärdet i framtiden på en DSLR, personligen skulle jag inte plöja ner några pengar i ett sådant system.
 

ztenlund

Aktiv medlem
En annan sak du bör ha i åtanke är andrahandsvärdet i framtiden på en DSLR, personligen skulle jag inte plöja ner några pengar i ett sådant system.
Personligen skulle jag inte inbilla mig att man kan göra någon slags bra affär genom att köpa kameraprylar. Det är en kostnad och nästan alla kameror tappar med tiden kraftigt i värde, vare sig det sitter en spegel i eller inte. I det här fallet innebar köp av en spegellös dessutom extra kostnader för vissa objektiv som sannolikt behövde ersättas.
 

unoengborg

Aktiv medlem
En annan sak du bör ha i åtanke är andrahandsvärdet i framtiden på en DSLR, personligen skulle jag inte plöja ner några pengar i ett sådant system.
Å andra sidan utvecklas spegellösa fortfarande i rasande takt, så en ny spegellös blir fort föråldrad och värdelös den också så det spelar nog ingen roll vilket man väljer i det avseendet.

Köper man Nikon Z finns det ju dessutom att det blir troligt att man fortfarande måste lägga pengar i det gamla F systemet eftersom utbudet av ny Z optik är väldigt litet och man får kanske köra en del gamla F gluggar med adapter.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag tror inte heller det ekonomiska spelar så stor roll. Enda fördelen är väl dom Z-objektiv man köper som kanske har en fördel där. Om 5år kanske ett Z 70-200 är mer värt än ett F 70-200. Men än så länge så är utbudet skralt på tele-sidan, där kommer man vara tvungen att investera i F-objektiv i vilket fall.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tar man det lite lugnt så kommer snart generation 2. Canon lär komma ut med en Canon R MKII redan i vår.
Skulle inte förvåna mig om Nikon gör något liknande. Att få allt korrekt med ny teknologi är inte lätt.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tar man det lite lugnt så kommer snart generation 2. Canon lär komma ut med en Canon R MKII redan i vår.
Skulle inte förvåna mig om Nikon gör något liknande. Att få allt korrekt med ny teknologi är inte lätt.
Ja tittar man på Sony så är det väl först nu i generation 3 som det börjar bli bra. De första generationerna har väl haft ganska stora pristapp, eftersom det skiljer i prestanda ganska mycket mellan modellerna, större än vad DSLR uppvisar i modellskift
 

Falumas

Aktiv medlem
Det ryktas om att Canons OS-kamera kommer bli en spegellös som kommer ut i vår. Tror dock inte Nikon kommer göra det, deras OS-kamera är högst troligen D6.
 

Falumas

Aktiv medlem
Ja tittar man på Sony så är det väl först nu i generation 3 som det börjar bli bra. De första generationerna har väl haft ganska stora pristapp, eftersom det skiljer i prestanda ganska mycket mellan modellerna, större än vad DSLR uppvisar i modellskift
Problemet Sony haft är att sensorerna inte varit tillräckligt snabba förän nu. Deras tidigare modeller var mycket workarounds på det temat.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Canons OS-kamera heter 1D X och presenterades för någon vecka sedan.
Den nästa spegellösa kamera som kommer från Canon är enligt ryktena en ersättare till 5Ds R . Det är ganska logiskt.
De flesta spegellösa är bra på att sätta fokus i bra ljus.
Vad de inte är så bra på är snabbfokus i dåligt ljus.
 

Falumas

Aktiv medlem
De flesta spegellösa är bra på att sätta fokus i bra ljus.
Vad de inte är så bra på är snabbfokus i dåligt ljus.
Därom tvistar dom lärde just nu. Där dslr helt säkert har en fördel är om ir-fokuslampa används, då dom spegellösas pdaf-sensorer sitter bakom ir-filtret.

Om du har rätt hade det dock varit riktigt bra tillfälle att släppa en spegellös os-kamera nu. OS TV- sänds vilket brukar orsaka att det ses till att ljuset är starkt.
 
ANNONS