Annons

Stolen Photos!

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Re: Re: Gratismedlemmar=Parasiter??????

i c o n skrev:
Min kritik var i alla f riktad åt gratismedlemmar som inte engagerar sig, som inte skriver i forum, publicerar bilder eller kommenterar.

Dvs, sådana där mysko typer som är å går igenom hela ens galleri och alla andras gallerier och kanske gör nått något olovligt :(
Vad sägs då om att fixa så att man måste visa sig levande åtminstone en gång var 6:e månad eller nåt i den stilen. Likt systemet på Hotmail. Man blir alltså raderad efter 6 månaders inaktivitet (OBS, endast som gratismedlem).
Nu blir jag väl hängd 6 gånger om för detta.
 

forry4U

Aktiv medlem
Re: Re: Gratismedlemmar=Parasiter??????

DogWalker skrev:
Hej Göran!!!

Jag är också gratismedlem, eller snyltare som du vill kalla det. Jag har surfat runt på den här sidan ett tag nu som gratis, och dessutom tycker jag den är så pass bra att jag är villig att betala för brons eller silvermedlemskap. Så mycket pengar är det inte på ett år.

Vad jag menade var att ingen oseriös betalar medlemskap, som t.ex. Jura(bildtjuven). För övrigt var det bara en idé och det är tråkigt att du flög i taket av den. Kanske du har en bättre idé själv????

Roine
Hej, Nja..flög i taket gjorde jag väl inte, kanske skrev jag lite tufft...
Tyvärr har jag inte heller någon patentlösning på att förhindra bildstölder över internet.Ja, förutom då att lägga en medlemsavgift som avskräcker dom flesta från att ens drömma om att bli medlem, men då har ju fotosidan förlorat sitt värde.

Jag är själv Gratismedlem och kommer nog att förbli sådan då jag inte har behov av att kunna visa upp mer bilder än dom 10 som ligger i gratismedlemskapet.

Göran
 

Juhani

Avslutat medlemskap
Man behöver inte vara medlem för att kunna se bilder i dagsläget... så bildtjuvarna har egentligen inte ens något behov att bli medlemmar...

Sen vet jag inte orsaken till varför vissa medlemmar bara blivit medlemmar utan att vara aktiva..
 

MWPhoto

Aktiv medlem
Juhani skrev:
Man behöver inte vara medlem för att kunna se bilder i dagsläget... så bildtjuvarna har egentligen inte ens något behov att bli medlemmar...

Sen vet jag inte orsaken till varför vissa medlemmar bara blivit medlemmar utan att vara aktiva..
Jag tror inte man kan söka fram en viss medlems bilder utan att vara medlem. Har insett vissa begränsningar när jag har bett någon bekant att titta på mina bilder på FS. De kan då inte hitta just mina bilder.
 

forry4U

Aktiv medlem
Juhani skrev:
Man behöver inte vara medlem för att kunna se bilder i dagsläget... så bildtjuvarna har egentligen inte ens något behov att bli medlemmar...

..
Det stämmer ju och att ta en skärmdump är ju bara en knapptryckning.

Göran
 

MWPhoto

Aktiv medlem
ZoMbiE skrev:
Rätt många verkar bli det bara för att lägga in en annons om att de har nåt smaskigt att sälja.
Man borde då rimligen bli raderad vid en lång period oaktiv på sidan. Antalet medlemmar på sidan är ganska ointressant som det är nu eftersom säkert många just bara har lagt in en annons och sedan aldrig mer satt sin fot här. Vem vet.

Kanske allt detta borde diskuteras i ett annat forum.
 

videochild

Aktiv medlem
Powershooter skrev:
Jag tror inte man kan söka fram en viss medlems bilder utan att vara medlem. Har insett vissa begränsningar när jag har bett någon bekant att titta på mina bilder på FS. De kan då inte hitta just mina bilder.
Det stämmer... lustigt nog kan man, utan att vara medlem, gå in via t.ex. forumet, klicka på ditt namn för att se dina bilder.
 

DogWalker

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Gratismedlemmar??????

Powershooter skrev:
Vad sägs då om att fixa så att man måste visa sig levande åtminstone en gång var 6:e månad eller nåt i den stilen. Likt systemet på Hotmail. Man blir alltså raderad efter 6 månaders inaktivitet (OBS, endast som gratismedlem).
Nu blir jag väl hängd 6 gånger om för detta.

Inte alls någon dum idé, många medlemssajter verkar gå åt det hållet. Dels tar inaktiva medlemssidor plats på server, vilket antagligen i slutändan drabbar de aktiva.

Min definition på aktiva och oaktiva.
Oaktiv= reggar sig och kommer inte tillbaka något mer.
Aktiv= Loggar in och kollar läget, deltar om något verkar intressant i forum och/eller lägger upp nån bild som denna är nöjd och stolt över.

Det här är en bra sajt, inga pop-ups och inga reklambrev i mailen(tror jag), och det är något att bevara i det längsta.

Roine
 

DogWalker

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Gratismedlemmar??????

forry4U skrev:
Hej, Nja..flög i taket gjorde jag väl inte, kanske skrev jag lite tufft...
Tyvärr har jag inte heller någon patentlösning på att förhindra bildstölder över internet.Ja, förutom då att lägga en medlemsavgift som avskräcker dom flesta från att ens drömma om att bli medlem, men då har ju fotosidan förlorat sitt värde.

Jag är själv Gratismedlem och kommer nog att förbli sådan då jag inte har behov av att kunna visa upp mer bilder än dom 10 som ligger i gratismedlemskapet.

Göran

Min tanke är ju inte heller att avgiften skulle vara skyhög, för det vill inte jag heller betala för..troligen,,beror väl på hur duktig jag blir med kameran också..;-). Poängen i min tanke är väl att inte många gör sig besväret med att betala 25kr/år ens för att "snylta" runt och själa foton, vilket är hela tanken att man inte ska kunna göra så lätt(själa foton) efter denna ryss(eller vad han är). Gratis tillfälligt medlemsskap kan finnas kvar, men att man med det inte kommer åt de fina albumen, eller smyga runt på andras sidor.

Det här är ju heller ingen patentlösning, man kan modifiera eller förkasta hela idén. Det viktiga är väl att era bilder och mina ev. bilder har en trygg plats att visas upp på, vilket antagligen är en tanke bakom denna sajt, plus att fotografer kan umgås tillsammans.

Roine...:)
 
Senast ändrad:

KGS

Aktiv medlem
Men hur stor är skadan egentligen? Ni som fått era bilder "kidnappade" (för stulna är de ju inte) o sett att de blivit uppskattade även i Ryssland, mår ni ruskigt dåligt nu o har svårt att sova om natten, eller?

Nu när ni vet att era alster är uppskattade (även) i Ryssland kan ni regga er där o visa upp ALLA era bilder o kanske göra karriär i öst ;-)
 

madsen1

Aktiv medlem
Det är inte problemet, Bilden blev stulen och Juri (eller vad han nu heter) satte sin egen copyright på bilden.. det blev jag minst utsagt förBANNAD över..
 

appel79

Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Men hur stor är skadan egentligen? Ni som fått era bilder "kidnappade" (för stulna är de ju inte) o sett att de blivit uppskattade även i Ryssland, mår ni ruskigt dåligt nu o har svårt att sova om natten, eller?

Nu när ni vet att era alster är uppskattade (även) i Ryssland kan ni regga er där o visa upp ALLA era bilder o kanske göra karriär i öst ;-)
Dåligt kanske man inte sover, men oftast så lägger man ut bilder på FS som man är nöjd och stolt över. Skall då någon som bara tar en bild få credits för den? Att den svinet bara kan med, hoppas att jag träffar på killen i min stad, för det verkar som om han bor i Trollhättan som även jag bor i. Skall bli kul att se hans min då.

Kan även berätta en historia om en liknande händelse, där en kompis till mig fick höra av en kompis till han att han har sett bilder på honom på en viss sida för ungdomar, liknande lunarstorm. Sidan inehåller en röstfunktion, så man kan rösta på killar resp tjejer.

Kompisen går in och kollar sidan, och visst så var hans bilder på honom själv där. Tjuven hade alltså snott kompisens bilder och använt dom själv på hans sida. Han kontaktade killen som sa att det var hans, men fick ändra sig efter det att kompisen skickade orginalbilden till tjuven. Snacka om pinsamt misstag. Inte nog med det, tjuven har mage att fråga om han inte kan få behålla en bild, den bild som var framröstad bland top 10 bland killarna. Hur är en del folk funtade igentligen??
 

popboydeluxe

Aktiv medlem
appel79 skrev:
Dåligt kanske man inte sover, men oftast så lägger man ut bilder på FS som man är nöjd och stolt över. Skall då någon som bara tar en bild få credits för den? Att den svinet bara kan med, hoppas att jag träffar på killen i min stad, för det verkar som om han bor i Trollhättan som även jag bor i. Skall bli kul att se hans min då.

Kan även berätta en historia om en liknande händelse, där en kompis till mig fick höra av en kompis till han att han har sett bilder på honom på en viss sida för ungdomar, liknande lunarstorm. Sidan inehåller en röstfunktion, så man kan rösta på killar resp tjejer.

Kompisen går in och kollar sidan, och visst så var hans bilder på honom själv där. Tjuven hade alltså snott kompisens bilder och använt dom själv på hans sida. Han kontaktade killen som sa att det var hans, men fick ändra sig efter det att kompisen skickade orginalbilden till tjuven. Snacka om pinsamt misstag. Inte nog med det, tjuven har mage att fråga om han inte kan få behålla en bild, den bild som var framröstad bland top 10 bland killarna. Hur är en del folk funtade igentligen??
Jag skrev ett SMS till Jura nu.

"Kan du förklara varför i helvete snor du andras bilder och sedan påstår att de är dina?"

Få se om han svarar. Vad sägs om att gemensamt polisanmäla honom. Kom igen nu flickor o pojkar som fått bildern snodda. Vi anmäler honom.
 

Hejduglade

Aktiv medlem
Kan man inte begränsa storleken på bilderna ( typ 500x300) för icke betalande, det måste ju vara lite mindre risk att en betalande vill sätta sin tuppkam på andras bilder eller har jag fel?
 

mohei

Aktiv medlem
Det spelar väl ingen roll om gratismedlemmarnas bilder får annan storlek? Vad har det med stjälandet av foton att göra? Man behöver inte ens logga in för att söka bilder. Dessutom kan man hitta fotografer via forumen och därmed hitta deras bilder.
Jag är en sådan där gratismedlem (hu då!) just nu för att jag vill testa fotosidan. Kanske blir jag betalande medlem sedan, kanske inte.
 

balp

Medlem
Fast detta som är BSA statistik ger jag inte många korvören för. Antalet priatkopior beräknas genom att man kollar vilka priogram ett "genonsnittligt" företag (ett av medlemsföretagen innom BSA har) sedan räknarman hur nånga datorer det företaget har. Genom att sedan kolla hur många datorer som säljs och hur många program som medlemsföretagen i BSA sälger får man en kvot mellen dessa och alla de programmen kallas piratkompior.

Ju högre andel billiga program som använda i landet, ju mer freeware, shareware och öppna program ju mer pritatkopiering, Målet med sifforna är som sagt inte att försöka spegla verkligheten utan att få strängare lagstiftnign och hårdare straff. Man skall alltid försöka se vad som döljer sig bakom sifforna.

/ Balp
 

cwe

Aktiv medlem
Hej,
jag håller med KG i att diskussionen blir för hätsk mot killen. Jag fick en bild "lånad", och är inte särskilt upprörd. Jag tycker att det känns som en obehaglig stämning, jag tycker att en del personer kanske ska lugna sig lite.

Som jag ser det:
Ja - han gjorde något dumt; nej - han har inte kommit "undan" med det, han är ju avstängd nu; nej - ingen har egentligen lidit någon skada.

Jag tycker inte att vi ska trakassera en tonåring, och jag tror nog att han inser sitt misstag.

Låt oss inte bli förförda av den kollektivt sköna känslan av ha "rätten" på vår sida, att någon annan "gjort fel mot oss". Den är falsk, och det är lätt att plötsligt vara den som verkligen gjort fel.

Saken är väl utagerad nu, eller hur?
-Christian
 
ANNONS