Annons

Problem med motljusskyddet på min Dimage A2

Produkter
(logga in för att koppla)

MZM

Medlem
När jag fotar med motlusskyddet som kom med min konica minolta dimage a2:a så får jag ett svart hörn längst upp till höger på bilden!

Zoomar jag en bit försvinner det.
Nån mer som har samma problem? Finns det andra motljusskydd att köpa till kameran eller är det nått fel på min?
PÅ nått vänster kommer ju motlyskyddet snett så det kommer med på bilden

Hjälp!
 

KGS

Aktiv medlem
prexis! ta i lite så du känner att det verkligen klickar fast. Gammalt känt fenomen ända sen Dimage 7 tiden ;-)
 

MZM

Medlem
Tack för hjälpen!
Man fick ta i ordentligt för att den skulle "klicka" fast. Så hårt hade jag inte vågat ta i innan. Nu sitter den som den ska och det verkar funka bra nu!!
 

Aton_

Aktiv medlem
Jag har en A1 och tycker klick-läget är alldeles för hårt! Mjuknar det så småningom eller? jag använder överhuvudtaget inte motljusskyddet p g a detta :-( Känns som objektivet kan ta skada när jag drar fast skyddet.
 

DogWalker

Aktiv medlem
Hade samma problem själv med detta. Man är ju så rädd att förstöra något att man nästan inte törs ta i kameran...hehe. Men nu har det gått över tack o lov.

Följ de goda råden och skruva fast den riktigt, det blir lättare efter några gånger. Men var säker på den går i spåren så plastgängen inte tar skada.
 

KGS

Aktiv medlem
Don´t worry. Kan man hänga på storklumpen ACT-100 så är motljusskyddet inget att bekymra sej för. Och efter ett tag blir klicket mindre distinkt som sagt. Klickar det inte i så är risken att det faller av om det tar i nånstans.
 

Aton_

Aktiv medlem
Era svar lugnar mig, jag skall nu börja använda motljusskyddet. Men jag tycker ändå det är dåligt av Minolta att göra fästläget så tight. Det är ju helt onödigt.
 

janc

Aktiv medlem
Eftersom man bantat den tryckta manualen ännu mer jämfört med 7Hi får man så vitt jag kan se inte ens plats med att beskriva hur motljusskyddet ska användas längre...
 

sagan

Avslutat medlemskap
Det är ett direkt förhållande till antal pixlar, ju fler pixlar desto färre rader text har de råd med!
 

janc

Aktiv medlem
Detta med att knöka in info på en massa språk i samma bok är tyvärr inget som är unikt för den här branchen, har råkat ut för samma sak i andra sammanhang.
 
ANNONS