Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Påverkas du?

Produkter
(logga in för att koppla)

spat

Aktiv medlem
Är det bara jag som ser ett tydligt mönster under varje foto. I princip innehåller varje kommentar samma sak till det fotot som personerna kritiserar.

Har Olle skrivit att han tycker högerkanten borde beskäras. Då tycker "alla" andra det också.
Sen händer det också att kommentarerna spårar ur och leder till att folk blir irriterade på varandra. Jag säger inte att detta sker ofta men jag har själv varit med om att det uppstår "fighter".

Skulle man inte kunna införa något system att man inte kan läsa andras kommentarer förns det att man har kommenterat fotot själv. Självklart skulle inte det fungerar eftersom att många gillar bara att läsa och lära sig.
Då skulle det vara smart att inför att man får välja under vilken flik man vill lägga sitt foto.

- "Påverkade" kommentarer
- Icke påverkade kommentarer
.
Förslag?
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag väljer att kommentera bilder utan att först läsa övriga kommentarer. Det fungerar bra eftersom kommentarsfältet där man skriver ligger direkt under bilden.
 

AnnaKarin

Aktiv medlem
Jo ibland ser man tydligt hur det blir lite av "följa John" i kommentarerna. Fast jag tycker numera att det går bra att låta bli att scrolla ner och läsa redan givna kommentarer. Jag menar såhär att överst kommer ju bilden, sedan kommentarsrutan och därefter tidigare kommentarer. Iaf jag som kör med skärmupplösningen 1280x1024 ser oftast inte tidigare kommentarer utan att scrolla ner och det har jag lärt mig att låta bli tills jag är klar med det jag själv vill skriva.
 

Cecilia J

Avslutat medlemskap
Jag försöker att inte läsa de andras kommentarer innan jag skriver min egen. Jag har nämligen märkt att det är lätt att fastna för samma sak som de andra har gjort i bilden. Men det är ofta när jag sedan läser andras kommentarer att vi har kommenterat exakt samma sak. Så jag förstår att det lätt blir följa John när det gäller kommentarer.

/Cecilia
 

spat

Aktiv medlem
Jag försöker köra samma taktik som er. Ibland är suget för stort så då måste jag bara tjuvkika lite granna (ler) men försöker för det mesta att hålla mina ögonen borta från andras kommentarer.
 

DogWalker

Aktiv medlem
Jag påverkas inte av andras kommentarer, utan går efter eget huvud. På de få kommentarer jag gett där jag "hållt" med andra är för att jag då tyckt detssamma.
 

Arleklint

Aktiv medlem
En bidragande orsak till "Följa John"-effekter kan vara att vi på FS, och i olika grupper av medlemmar på FS, utvecklar en "FS-stil" på bilder. Att vi lär av varandra hur bilder skall vara och inte skall vara.

Jag har vart inne på detta eventuella fenomen tidigare. Jag tror det finns i viss grad.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
spat skrev:

Har Olle skrivit att han tycker högerkanten borde beskäras. Då tycker "alla" andra det också.
Sen händer det också att kommentarerna spårar ur och leder till att folk blir irriterade på varandra. Jag säger inte att detta sker ofta men jag har själv varit med om att det uppstår "fighter".
Ja, det fungerar precis som i forumen ;oP
 

Mattsen

Aktiv medlem
spat skrev:
Skulle man inte kunna införa något system att man inte kan läsa andras kommentarer förns det att man har kommenterat fotot själv.
Det här har jag påpekat o efterfrågat i ett flertal inlägg.

En "på-köpet-fördel" med att man inte kan se bef kommentarer innan man själv har skrivit en, kan vidare vara att man blir mer motiverad att skriva en kommentar. Samtidigt tycker jag oxå att det nödvändigtvis inte måste vara en lång och genomtänkt konstruktiv "kritik" utan ett kort gillande kan räcka.
 

emtre

Aktiv medlem
spat skrev:
Är det bara jag som ser ett tydligt mönster under varje foto. I princip innehåller varje kommentar samma sak till det fotot som personerna kritiserar.

Har Olle skrivit att han tycker högerkanten borde beskäras. Då tycker "alla" andra det också.

...

Eller är det kanske så att Olle har rätt, och högerkanten borde beskäras och det är därför alla upprepar det :)

Jag läser nästan alltid de kommentarer som finns under en bild innan jag kommenterar den och det främst för att jag inte vill upprepa det alla andra redan sagt. Om fem andra människor skrivit att de anser att bilden behöver beskäras i högerkant så känns det som att budskapet om den möjliga förbättringen antagligen gått fram och att om jag ska kommentera så får jag ha ett eget budskap.

Jag tror 'kvaliteten' på kommentarer beror mer på bildbetraktarens önskan att utmana sig själv att ge meningsfulla och givande kommentarer än hurvida hon/han ser tidigare skrivna kommentarer.

/Maria
 

ulltand

Aktiv medlem
Nämen vänta ett tag!

Jag surfar ofta runt bland bilder just för att läsa andras kommentarer om bilderna.
Det lär jag mig kanonmycket på - tror jag :)
 

Kristian h

Aktiv medlem
Visst finns det ett visst fotosidanspråk som inte existerar i andra forum, Bra diagonal eller solnedgångar gör sig inte på bild, lite större skärpedjup önskas (oftast av de som inte vet att man inte kan få större skärpedjup på extremmacro:) Ramen är ful eller behåll fomatet, är bilden klippt och så vidare...

Men iblan kan man bara tycka lika :)

/Kristian
 
ANNONS