Annons

Drifttemperatur

Produkter
(logga in för att koppla)

stelahome

Aktiv medlem
Jag som väntat länge på Dynax 7D läste specifikationen lite noggrannare nu och ser att man anger "operating temperature" till 0-40 grader C.
Det skrämmer mig lite, jag vill kunna fotografera på vintern också. Jag har kollat Canons site och de anger samma intervall för 20D, och till och med för 1Ds anges 0-45 grader. Kan det verkligen stämma att den inte fungerar under fryspunkten?
Någon Canon-användare som har erfarenheter av att använda sin kamera i kyla? Är det så här får man väl vänta ett tag till med att byta! :D
 

DogWalker

Aktiv medlem
Det där vållade problem för mig också när jag kollade drifttempen för min Dimage A1 som är densamma 0 till +45 grader C.

Som jag förstått är det inge större problem att foto i minusgrader, men att man verkligen ser till att det inte blir kondens i kameran, från kallt till varmt. Låta kameran bli varm långsamt när den kommer inomhus, typ låta den ligga kvar i väskan en tid. Antar att fukten och kondens är den stora faran. (Tack KG Stolt)

Roine...
 

Damocles

Aktiv medlem
Jag har bara kört analogt men jag vet att många andra har kört på vintern.

Det är bara det att Canon och Minolta inte kan garantera att allt fungerar som det ska under +-0C. Även om det nu gör det. Det enda som är säkert är att batteritiden sjunker tillsammans med temperaturen.
 

stelahome

Aktiv medlem
Tack för svaren! Det låter ju lovande iofs. Men ändå, i manualen till min 9000 säger de att om man kommer under -20 C så kan LCD:n börja bli långsam.. dvs det tolkar jag som att de garanterar att några andra problem blir det inte, åtminstone inte bara på grund av kylan :)

Man får väl se, och leta mer info på nätet om det här. Man har ju några månader på sig i alla fall, verkar det :)
 

moh1

Aktiv medlem
D30 fungerar

Min första DSLR var en D30den använde jag ner till ca -15 och den fungerade var noga med att ha den innanför jackan mellan bilderna mest för att inte batteriet skulle tappa orken.

Men mitt objektiv Sigma 100-300/4,0 blir väldigt segt att zooma med i kylan antar att det även är jobbigt för kameran att ställa skärpa då ,med följd av sämre batteri kapasitet.

Kolla bilderna från D30 på
http://www.sportfoto.scorpionshops.com/Mats_bilder/sportfoto/bergslagsrallyt/index.htm

Även 10D är använd vid kallgrader bilder från nenna finner du på
http://www.sportfoto.scorpionshops.com/Mats_bilder/sportfoto/svenskarallyt2004/index.htm

MVH Mats
 

stelahome

Aktiv medlem
De bilderna var det ju inga fel på i alla fall!
Skönt att höra. Att batteritiden blir sämre antar jag att man får leva med, jag räknar med att behöva ett batteripack i alla fall.
Men jag kommer att sakna att kunna leva i ett år på två alkaliska AA :)
 
ANNONS