Annons

Datorproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Kolingen

Avslutat medlemskap
Hej !
Finns det någon där ute som känner igen detta problemet ?
Min dator hänger sig så fort den är overksam, altså så länge den har att göra är allt ok men så fort man inte gör något låser den sig totalt och går bara att starta om via strömbrytaren.
har formaterat och installerat om så programfel är det inte ej heller virus. Jag har även plockat bort minnen och satt i dem ett efter ett för att kolla om något är sönder men den gör lika på alla tre minnena. Tagit bort extra HDD och CD utan resultat. vad fanken kan det vara ???
Jag vill kuna gå på toa utan att datorn hänger sig. Risken att Windows krachar är ju stor då jag får bryta strömmen hela tiden.

HJÄLP :))
 

_TotteN_

Avslutat medlemskap
Om du kan gå in i BIOS:en kan det vara någon form av strömsparläge som slåss igång efter en stund. Stäng av allt sådant och testa igen. Ibland är Windows och strömsparfunktioner inte överens...

/Totte
 

gameburg

Aktiv medlem
Stäng av alla energisparfunktioner under kontrollpanelen ("power options").
Skärmsläckaren brukar man kunna köra, men det är värre med att ställa datorn i "standbye-läge", då brukar även min dator låsa sig ibland!
lycka till!

mvh
Patrik
 

Kolingen

Avslutat medlemskap
Tyvärr är det inte det som är felet, jag har inga energispar funktioner igång inte ens en skärmsläckare. kan kanske behöva kolla i bios men är väl inte så hemma där inne :))
Detta problemet har bara dykt upp plötslig.
Marlene
 

DogWalker

Aktiv medlem
Låter konstigt om det inte funkar efter ominstalltion och dessutom virusfri.

Har du nyligen installerat något nytt program? Kan i så fall vara orsak.

Har du testat att starta datorn utan att starta några program, och låtit den stå vilande en stund för att se om den hänger sig då också?? Ifall den går problemfritt, starta ett program i taget för att se när den hänger sig.



Jag har win2000 och där finns något som heter systeminformation. Start-program-tillbehör-systemverktyg-systeminformation.
I fönstret systeminformation kan man kolla om det finns konflikter och dylikt. Så om du kan kolla igenom detta gör det.

Roine..
 

Brejdol

Aktiv medlem
Prova felsäkert läge, tror man trycker F8 under startup. Då startas Windows med minimalt antal drivrutiner. Tyvärr låter det ju som om det är ett hårdvarufel, t.ex. en krets på moderkortet som falerat, du har ju felsökt minnen och ominstallerat windows. Det kan ju naturligtvis vara så att din hårddisk har pajat också!

Prova att gå in i BIOS och låta datorn stå, kraschar den då är det rätt säkert fel på moderkortet (eftersom datorn då bara använder cpu, minne, ROM:et och bussarna på moderkortet.

Du kan även prova att ta bort ALLA hårddiskar, och starta från en startdiskett, bara för att utesluta dom. Jag utgår från att du kollat att all kylning fungerar, annars är ju det rätt vanligt med överhettning.

Det är sååå mycket som kan paja! :)

/R - som ääälskar att felsöka :)
 

Kolingen

Avslutat medlemskap
Hej
Den fick stå på i BIOS i ca 1 timme utan att hänga sig. Däremot i felsäkert läge utan stöd för nätverk hängde den sig nästan genast :-(

Jag tror inte det är något med programmen eftersom den hängde sig under ominstallationen då jag glömde bort den en stund. Då formaterade jag om igen och började om bara för att den skulle vara helt ren. Kör XP PRO. har även haft diskett stationen urkopplad. Den funkar om jag låter en skiva spela eller kör mp3or från datorn menden tål inte att göra ingenting. Jobbar man med en tung bild så tar ju musiken lite väl mycket kraft. Fattar inte !!!

Kan någon komma på vad det är är jag evigt tacksam !! Jo den kan ju vara sälskapssjuk förståss :)
 

Kolingen

Avslutat medlemskap
Ja det verkar väl ganska troligt att det är HDD'n. Det gör inte så mycket i så fall den jag kör programmen på är bara en 20ga så jag hade ändå planer på en större.
Få¨r se om ekonomin tillåter en ny.
Jag hör av mig om problemet löser sig. Vågar inte installera på min andra HDD den är full av viktiga saker. Tack för alla ideer och förslag.

Marlene
 
Hej Marlene! .Du har ialla fall inte ett mjukvaruproblem eftersom du formaterat och installerat om dator. Av det du beskriver så får jag känslan av att det är grafikkortet som spökar. Det du beskriver är ett vanligt symtom för detta.
Prova att sätta i ett annat och avaktivera det som sitter i (Om du har ett inbyggt grafikkort vill säga)
/Roland
 

Kolingen

Avslutat medlemskap
Hej
Grafikkortet.. ja det låter väl vettigt det har jag ju inte kunnat koppla ur och se hur datorn fungerar. Skall höra om jag kan låna ett och testa med innan jag köper ett nytt. jag har ett externt kort så att byta är ju ingen svårighet.
Jag hoppas att jag kan lösa det vill inte lägga massa pengar på datorn just nu då jag sparar förtvivlat till en ny kamera. Jag återkommer.
Tack / Marlene
 

dli

Ny medlem
Hej!

Jag hade liknande oförklarliga problem på min dator tidigare. Formaterade och testade allt och inget hjälpte (bytte t.o.m. HD). Ända tills jag bytte powersupply! Det var antagligen så att mit gamla klena (150W) powersupply inte orkade med när det blev lite varmt. Det skulle kunna förklara att datorn fungerar när du bara kör bios (ingen hårddisk som drar ström osv). Har nu ett nytt tyst powersupply på 350W, och samma dator funkar klockrent.


/Daniel
 

Mattsen

Aktiv medlem
Börja med att installera den senaste service packen innan du lägger tid o pengar på annat (om du nu inte redan har testat detta förstås)
 

mazz

Aktiv medlem
Efter installationen och INNAN inkoppling till internet, så har du väl sett till att du har petat in ett antivirus.

Om inte... rekomenderar jag följande:
Formatera installera om datorn med win, installera inte nått annat förens du har ett uppdaterat antivirus program i! därefter som ovan nämde installera alla uppdateringar.

Jag hade problem med en burk, så fort jag kopplade upp den mot nätet smet en mask in och skapade probelm för mig. ända till jag installerade ett antivirus och en brandvägg innan internet sladden trycktes i så slapp jag det probelmet.
Du kan faktiskt ha råkat ut för en liten mask...

Lycka till.
 

Simon007

Medlem
jag hade samma problem, lösningen jag använde var att tanka ner senaste virusdefinitioner till en cd. Sen formatera, installera om windows + antivirus OCH virusuppdateringen. Till slut gå på internet och uppdatera allt annat.

Lycka till
Simon

Oj då, jag insåg att Mats hade redan skrivit i princip samma sak, sorry
 
Senast ändrad:

rudhan

Aktiv medlem
Jag sätter en peng på BIOS'et i alla fall, XP sköter ju så gärna energisparfunktioner och sådant på egen hand så det blir mest knas om BIOS'et försöker också. Stäng av alla sådana funktioner i BIOS eller sätt dom till 'auto', om det går. Det stämmer ju med att det händer när datorn tänker vila sig. Kolla gärna med leverantören av datorn att den fungerar med XP, det kanske finns en uppdatering av BIOS. Det kan även finnas ett tilläggsprogram som ska installeras.
 

Simon007

Medlem
Ja det är klart, det kan vara BIOS. man skulle kunna uppdatera den om ovanstående inte hjälper. (Alltså innan ominstallationen av alla program)

Vet du vad det är för moderkort och vilken biosversion du har?
 

Laponia

Aktiv medlem
Har haft samma probelm och löste det som Daniel Lilliehöök med att byta ut nätagget. Funkar nu utan problem.
 

Kolingen

Avslutat medlemskap
Hej faktum är att jag inte tror på att det är programvaran som spökar. Datorn är ca 2 år gammal är alltid körd med samma XP verion ominstallerad då och då men samma skiva varje gång. Virus och andra program är uteslutet då jag ju formaterat om och datorn hängde sig innan jag ens varit ute på nätet. Visst Bios kan det ju vara som försöker energispara men det är konstigt att det plötslig skär sig men samma OP som den altid haft. vad det är för moderkort minns jag inte men det sitter en Pentium III'a på 1 ghz och minnena är PC133, så at den skulle vara för gammal för XP tror jag inte då den ju hade det då jag köpte den. Nätagregatet tyckewr jag låter intressant för jag hade lite problem med strömmen för några månader sedan skuvade då isär det och blåste rent från damm, hade glömt det. Åtekommer.
M
 

Kolingen

Avslutat medlemskap
Nu har jag gett upp min dator :-(
jag har bytt Nätagregat, lånat annat grafikkort och installerat om på annan lånad HDD. Den uppför sig fortfarande exakt likadant som med de gamla grejerna......det enda jag nu inte testat att ta bort eller byta ut är Skärm, mus, processor tangentbord och självaste moderkortet....
Tack skall ni ha för alla ideer jag har i alla fall lärt mig massor under denna resa :))

Marlene
 
ANNONS