Annons

Ang. syrlighet

Produkter
(logga in för att koppla)

nonno

Aktiv medlem
Jag ska väl förtydliga mig också:
Brist-på-ansträngning = syrliga/bryska/arroganta kommentarer istället för sakligt beskrivande kritik runt bilden.
 

ulltand

Aktiv medlem
Här på FS kan man helt gratis få kritik på sina bilder.
Helt otroligt att människor man aldrig träffat tar sig tid, tittar på mina bilder och kritiserar. Utan att begära ett enda öre, inte ens ett tack begär dom.

Så häftigt!


( jag anser nog att den eller de som vill ställa krav förutom de regler som redan finns, på de som kritiserar bilderna här, ska vända sig till något kommerisiellt företag som arbetar med sådant )
 

Makten

Aktiv medlem
Jag skulle gärna vilja ha kritik på min kritik. Om nån är sugen på att kolla igenom mina kommentarer och ge en kommentar så vore jag jätteglad.

Ja, jag är helt allvarlig! Vore inte det en kul grej att börja kritisera kritik? :-D

Edit: Gärna här i tråden då förstås.
 

cw-op

Aktiv medlem
Det bekymrar mig när jag läser trådarna om kritik och om hur en del behandlar å uppfattar sina medmänniskor. Bara för att dessa ens medmänniskor råkar ha ett fotointresse och joinar in på fotosidan. De här långt i förtid tragiska surgubbarna verkar tro att detta med att hyvla av sina kolleger i parti & minut är en talang och förmåga som bara dom är begåvade med. Jag tror att de flesta härinne klarar av att vara hur dryga och odrägliga som helst i sina kommentarer - OM DOM VILL!

Exakt hur trivsamt skulle klimatet på fotosidan bli om många fler än denna fåtaliga och högröstade promille av sidans medlemmar skulle fördjupa sig i sånt ... Ursäkta men, hur lång tid, hur många år och hur många trådar ska vi ägna oss åt denna never-ending story? En del av er har verkligen gjort det här med kritiken till eran egen grej och hjärtesak medan dom andra här på siten är här pga sitt stora fotointresse.

Som lök på laxen så kan väl dom hårda grabbarna och regelivrarna fundera över om "det söta klippet" postat här o nyligen av en medlem verkligen fungerar härinne. Som annat än ett prov på en av de värsta avarterna inom (internet)-kulturen vill säga. Nämligen att -som här- nita och brännmärka en ung tjej för tid o evighet! Hoppsan nu fastnade visst skrattet i halsen va?

Innan någon funderar på att verka inom en opinionsbildande verksamhet (som ändå fotografin är och kan vara) bör denne någon kanske ta sig ett snack med sig själv om lämpligheten av att lägga ut en sån länk här. Nu kommer Björnligan med Svarte Petter i spetsen dragande med; " att det har ju gått på tv" eller nåt i den stilen!

Jag förstår ju piken -fast den var väl grov- som ett försök att förlöjliga dom som inte delar "Inkvisitionens" syn på bildkritik men - TÄÄÄNK! Man sparkar inte på dom som ligger ned så därför ska inte heller jag sparka men var tog etiken vägen? En kvalificerad gissning är att väldigt få av sidans medlemmar vill ha sidan som nån "Fotograf 2007" eller ...? JANNE
 

Anders Svensson

Aktiv medlem
Jag tror att klippet är ett bevis på något helt annat än att det är "synd om". "Den som sig i leken ger, får leken tåla" brukar man säga.

Att göra underhållning av stor besvikelse kan man få ha berättigade synpunkter på, men den som lyssnar uppmärksamt på programledarna hör sakliga kritiker, inte gnällputtar. Nasalt, gällt och tunn utstrålning var RÄTT. Kritiken motiverades, och man gav också möjligheter att rätta till.

Besvikelsen och oförmågan att ta till sig kritiken behöver man naturligtvis inte skildra. Men i så fall är det det som är det etiska problemet, inte att man är kritisk i sig.
 

nonno

Aktiv medlem
Makten skrev:
Allvarligt talat så orkar jag inte anstränga mig med att formulera kritiken med silkeshandskar för att fotografen inte ska ta illa upp. Innehållet i det man skriver är det viktiga, inte hur det framförs.
Om syftet med din konstruktiva kritik till en annan medlem verkligen är att du vill delge kunskap och förutsättningar till ett växande som fotograf, då är inte bara innehållet viktigt utan även hur det framförs. Att vara syrlig/brysk/arrogant handlar inte om en uppriktig önskan att hjälpa andra att utvecklas, utan det handlar bara om dig själv och dina behov av att ge utlopp för någonting samt ditt synsätt på andra människor.
Din definition av silkeshandskar vet jag inte, men jag menar att kommentarer skrivna sakligt, beskrivande samt respektfullt kommer man långt med.

Makten skrev:
Klart att man ska vara ödmjuk i den mån det går, men det är ett ganska stort jobb att sitta och lista ut hur man ska säga det man har att komma med på ett så ödmjukt sätt som möjligt. Är det fredsförhandlingar eller bildkritik det handlar om?
Det handlar bara om hur du bemöter och kommunicerar med en medmänniska - varken mer eller minder. Orkar du inte anstränga dig, då kanske du borde ta dig en funderare på vilket grundläggande syfte du har med din bildkritik?

För övrigt tror jag att Fotosidans administratörer missat en viktig punkt i sina instruktioner till kritikpoolerna, och det är att understryka att det krävs ett visst mått av social kompetens hos var och en som kommenterar oavsett pool. Men det är kanske sådant som är underförstått och inte ska behöva skrivas ut i klartext?!
/Nonno
 

CreativeMind

Aktiv medlem
I paralelltrådarna har det redan konstaterats att det är upp till fotografen att lägga "pecis vad som helst" i vilken pool som helst och här konstaterar vi att ingen då får vara det minsta "syrlig" eller på något sätt uppfattas som sårande eller raljerande i sin kritik...

Börjar inte det hela att bli ganska löjligt?

Men vi lever ju i landet där hjälmtvång för fotgängare inte är en orimlig tanke....
 
Senast ändrad:

cecber

Aktiv medlem
Makten skrev:
Jag skulle gärna vilja ha kritik på min kritik. Om nån är sugen på att kolla igenom mina kommentarer och ge en kommentar så vore jag jätteglad.

Ja, jag är helt allvarlig! Vore inte det en kul grej att börja kritisera kritik? :-D

Edit: Gärna här i tråden då förstås.

DET kunde jag inte motstå. Nu har jag varit inne på din sida och lästa c:a 20 av dina kommentarer. Jag tycker att du verkar vara bra på det där! Antingen var det så att det urval jag läste var till bilder som du på det stora hela gillade annars är du bra på att linda in kritiken så att de vekar som positiva omdömen : )

Du har nästan alltid något gott att inleda kommentaren med även då du kommer med förbättringsförslag. Det är bra, mer konstruktivt. Du verkar kunnig i dina kommentarer om vad skulle kunna göras bättre.

En viss syrlighet kunde jag dock se i kommentarer av bilder som du inte alls gillade, men bara i ett fall var det BARA syrligt.

Att ge kommentarer är naturligtvis lika svårt och en lika stor konst som att ta bilderna. Det är klart att det är lättare att bara spy galla eller överrösa med beröm. Men vi kan väl alla vara överrens om att det inte ger någon något.

Att ta emot kommentarer är också en konst! Det kan finnas en tendens hos vissa som får konstruktiva förslag att svara lite kantstött med något i stilen "men motivet såg ju ut så", "ljuset var sådant". Och det är väl ändå så att man med sina konstruktiva kommentarer egentligen inte menar att just DEN bidlen går att rädda, de är väl mer skrivan för att nästa bild skall bli bättre?

Det är i alla fall därför jag vill ha kommentarer. Det är faktiskt också därför jag ger kommentarer. Många glömmer nog bort hur lärorikt det är att titta på bilder, både bra och mindre bra bilder och att kommentera dessa och att försöka se vad som är bra och dåligt. Då lär man sig själv mer och mer i sitt fotande också!
 

perstromgren

Aktiv medlem
Pedgren skrev:
På den här sidan kan vi läsa om kritikens grunder och dess syfte. Det räcker nog med den första sidan om man inte har lust att läsa allt.

http://www.pedagog.lu.se/utbildning-ht06/ped211/KonstrKritik-V06.pdf

Mvh Peter
Första sidan är nog nästan det enda som *går* att läsa! Sidor som följer innehåller truismer av typen

"¼}ûß7|{;óVOÐÿ'éÑ“GÕëWB?ð{#}{{
Véýë?ÛØíºþ7ýqn{è{ïoÿ~k³c2üD/
wC?ð[Ò"

Åtminstone på min skärm.

Per.
 

Makten

Aktiv medlem
nonno skrev:
Om syftet med din konstruktiva kritik till en annan medlem verkligen är att du vill delge kunskap och förutsättningar till ett växande som fotograf, då är inte bara innehållet viktigt utan även hur det framförs.
Det är givetvis inte endast för att vara "snäll" jag skriver kommentarer. Bilderna tittar jag på för att jag gillar bilder, inte för att leka pedagog. Om jag inte gillar dem så skriver jag det. Att det sedan förhoppningsvis ger fotografen något är för mig som betraktare sekundärt efter mitt eget tittande för sakens skull. Jag tror inte att någon endaste en bara tittar på bilder i kritikpoolerna för att kunna hjälpa fotografen att bli bättre.

Kritikpoolerna handlar som jag ser det som ett utbyte av tjänster. Jag får titta på bilder, och den som tagit bilden får en ärlig kommentar.
Ni som bara tittar på bilderna för att kunna "hjälpa fotografen" måste ju ha en skruv lös.

Att vara syrlig/brysk/arrogant handlar inte om en uppriktig önskan att hjälpa andra att utvecklas, utan det handlar bara om dig själv och dina behov av att ge utlopp för någonting samt ditt synsätt på andra människor.
Nej, det handlar om att ge uttryck för de spontana känslor man får av bilden, vilket i sin tur kan få fotografen att förstå hur andra tolkar bilden. Syrligheten handlar bara om att man inte döljer det man verkligen tycker för min del.

Din definition av silkeshandskar vet jag inte, men jag menar att kommentarer skrivna sakligt, beskrivande samt respektfullt kommer man långt med.
En saklig, beskrivande och respektfull kommentar kan vara mycket "syrlig".

Det handlar bara om hur du bemöter och kommunicerar med en medmänniska - varken mer eller minder. Orkar du inte anstränga dig, då kanske du borde ta dig en funderare på vilket grundläggande syfte du har med din bildkritik?
Så du menar att jag inte anstränger mig när jag skriver det jag tycker? Jag tycker att det är överansträngning att skriva som om fotografen vore ett dagisbarn som inte kan ta raka åsikter, och då låter jag hellre bli att skriva nåt alls.

För övrigt tror jag att Fotosidans administratörer missat en viktig punkt i sina instruktioner till kritikpoolerna, och det är att understryka att det krävs ett visst mått av social kompetens hos var och en som kommenterar oavsett pool. Men det är kanske sådant som är underförstått och inte ska behöva skrivas ut i klartext?!
Det kanske borde understrykas att man också bör ha så mycket "social kompetens" att man inte bryter ihop av en kommentar?
 

Kem

Aktiv medlem
Hård kritik är det inget fel på men det finns människor här på FS som visar sig från sin absolut sämsta såkallade "kritik-sida" genom att rätt och slätt vara elaka och utan att motivera hur och varför dom skriver som dom gör över huvudtaget.Det är då DOM kommentarerna som iallafall jag pratar om här i tråden, alltså dom som bara är elaka eller syrliga, utan substans egentligen.

Kan det månne vara för att få fram budskapet att dom själva minsann är mycket bättre dom beter sig så illa? Om så är fallet är det riktigt fult!

Titta åxå vilken attityd det finns bland ett fåtal medlemmar när en ny medlem, glad amatör som har fått för sig att dom gillar att fotografera, mamma kanske var fotograf för länge sedan och dom är nyfikna och fulla av energi, dom registrerar sig, slänger efter ett tag in sin första tråd som heter -Vilken kamera skall jag köpa?

Ja, alltså de av oss som varit med ett litet eller längre tag i fotografins värld vi vet att-

1. Kameran är bara en del av fotograferingen, man bör ha förtåelse för en del grundläggande saker åxå.

2. Man kan hitta mycket information på FS om man bara söker, det finns HUR mycket som helst.

Två enkla punkter eller hur?

HÄR kommer dom då, med elefantsteg in i tråden och tar förgivet att en alldeles ny medlem minsann redan borde hajat en massa saker om både Fotosidan och fotografering i allmänhet och om denne hade gjort det, hajat alltså, så hade dom inte behövt bli så irriterade över att dom bara MÅSTE svara i ännu en nystartad tråd för femtitolfte gången och visa sin sämsta höga-häst sittande attityd.

Och tänka sig -Det finns människor som får fram samma budskap (de två punkterna tex) till denna nya medlem på ett sätt som inte bara stöter och gör folk arga och ledsna utan ger en liten puff åt rätt håll på ett trevligt och korrekt sätt.

Varför???

Det jag tycker är lite lustigt är ändå att dessa "elaka" medlemmar inte inser att det kommer att komma nya medlemmar och irritera dom med det dom anser vara korkade frågor och dåliga bilder i all oändlighet och då stjäla en massa energi av dom:)

Lyckligtvis brukar dessa människor inte vara aktiva så värst länge, synd bara att det kommer nya där åxå för all framtid och får OSS att ödsla lite energi på dom helt i onödan, haha,eller är det kanske bara onödigt att diskutera detta som någon sa?

Nä, någon kanske får ut något av det iallafall?

Vi kan ju hoppas / Kenneth
 
Senast ändrad:

Kijana

Aktiv medlem
Makten skrev:
Jag tror inte att någon endaste en bara tittar på bilder i kritikpoolerna för att kunna hjälpa fotografen att bli bättre.

Kritikpoolerna handlar som jag ser det som ett utbyte av tjänster. Jag får titta på bilder, och den som tagit bilden får en ärlig kommentar.
Ni som bara tittar på bilderna för att kunna "hjälpa fotografen" måste ju ha en skruv lös.
Det är en rätt ruggig människosyn du ger uttryck för här, Martin. Förakt, med ett annat ord. Om man som fotograf i värsta fall blottlägger en del av sitt inre med hjälp av ett fotografi så kan man av dig få en spottloska till svar och det uppmuntrande "Tack för att jag fick titta."
Ja, det här är tillspetsat, men inte desto mindre mycket sannolikt. Det finns ju sådana fotografer, och det finns tydligen också sådana bildkritiker.

Ja, jag tillhör de där kommentargivarna med en skruv lös. Om vi ska få in bättre bilder på FS så måste vi ju förstås hjälpa nybörjarna att börja se, en pedagogisk och respektfull kommentar där ger nog mest, tror jag. Fotografen kan efter några förklarande kommentarer själv börja se andras bilder och hur dessa foton är komponerade.

Helt till hundra procent handlar det inte om att hjälpa fotografer heller för min del. Några kommentarer om andras bilder gör att jag kommer till insikt om bristerna hos mina egna alster. Det tar lite tid att utvecklas, men livet är långt.

Så jag lider inte speciellt mycket av att "ha en skruv lös". Skulle jag tvivla kan jag ta och läsa en stund i min gästbok, där finns många uttryck för tacksamhet. Vad får du i din gästbok, Martin?
 
ANNONS