Annons

Ang. syrlighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Pedgren skrev:
Jag är intresserad av hur du ser på länken jag lade in Martin.
Den funkar fortfarande inte.

Kijana skrev:
Det är en rätt ruggig människosyn du ger uttryck för här, Martin. Förakt, med ett annat ord.
Va?? Kan du vara så snäll och förklara VAR jag ger uttryck för förakt? Herregud vad konstigt en del tänker. Allt som inte sägs med nullenutt-språk är förakt, kränkningar och jag vet inte vad.

Om man som fotograf i värsta fall blottlägger en del av sitt inre med hjälp av ett fotografi så kan man av dig få en spottloska till svar och det uppmuntrande "Tack för att jag fick titta."
Kan man? Jag trodde att kritikpoolerna var till för kritik, inte för att folk ska "blottlägga en del av sitt inre". Det får man väl göra på utställningar eller egna hemsidor.

Ja, jag tillhör de där kommentargivarna med en skruv lös. Om vi ska få in bättre bilder på FS så måste vi ju förstås hjälpa nybörjarna att börja se, en pedagogisk och respektfull kommentar där ger nog mest, tror jag. Fotografen kan efter några förklarande kommentarer själv börja se andras bilder och hur dessa foton är komponerade.
Vänta nu, är poolen för "hård kritik" riktad till nybörjare? Då har jag missuppfattat det hela.

Så jag lider inte speciellt mycket av att "ha en skruv lös". Skulle jag tvivla kan jag ta och läsa en stund i min gästbok, där finns många uttryck för tacksamhet. Vad får du i din gästbok, Martin?
Du får väl läsa där själv om du är nyfiken. Jag bryr mig inte om vad som står i din. Jag kommenterar inte för att få "tacksamhet".
 

Kem

Aktiv medlem
Makten skrev:


Kan man? Jag trodde att kritikpoolerna var till för kritik, inte för att folk ska "blottlägga en del av sitt inre". Det får man väl göra på utställningar eller egna hemsidor.


Det kan ju faktiskt vara så att en fotograf, amatör eller proffs har tänkt sig en utställning och känner att dom precis är nääääästan klar med en serie bilder där dom blottlägger sitt inre litegranna och att dom nu full av energi lägger ut dom i någon kritikpool för att få lite feedback av sina "fotokollegor", både bra och inte bra info med andra ord.

Jag kan inte på något sätt se att elaka kommentarer fyller någon funktion där eller någonstans överhuvudtaget.

Stentuff kritik som är framförd på rätt sätt är ju å andra sidan ovärderlig information för denne.

En kommentar som -Ohh gud vad vackert, kan faktiskt få fotografen att få det sista modet som behövs för att blottlägga sitt inre på den tänkta utställningen.

Som sagt, syrliga, sura, nedsättande eller bara elaka kommentarer tillför ingenting annat än en skön känsla för den människan som slänger ur sig dessa. Det är jag övertygad om!

/ Kenneth
 

Makten

Aktiv medlem
Kem skrev:
Stentuff kritik som är framförd på rätt sätt är ju å andra sidan ovärderlig information för denne.
Och vem bestämmer vad som är "rätt sätt"?

En kommentar som -Ohh gud vad vackert, kan faktiskt få fotografen att få det sista modet som behövs för att blottlägga sitt inre på den tänkta utställningen.
Och då är det plötsligt okej att inte motivera sig?

Som sagt, syrliga, sura, nedsättande eller bara elaka kommentarer tillför ingenting annat än en skön känsla för den människan som slänger ur sig dessa. Det är jag övertygad om!
Att en kommentar är elak innebär inte att den är tom på information.
 

Kem

Aktiv medlem
Makten skrev:
Och vem bestämmer vad som är "rätt sätt"?

Och då är det plötsligt okej att inte motivera sig?

Att en kommentar är elak innebär inte att den är tom på information.
-Man behöver inte vara elak Martin, det är allt jag säger.

-Kanske inte, men är du inte elak så skadar det ju ingen eller hur?

-Går inte min tanke fram hos dig Martin så vet jag inte vad jag skall säga mer.

/ Kenneth
 

Kijana

Aktiv medlem
Du undrade var du ger uttryck för förakt. Mitt svar är, fortfarande, nedanstående citat.

Makten skrev:
Jag får titta på bilder, och den som tagit bilden får en ärlig kommentar.
Förakt i den meningen att du, under förutsättning att du bara lämnar en syrlig kommentar, bara tar från den fotograf som lagt upp en bild. Värdet i bilden mäts enbart efter din skala om det ger dig något, och gör det inte det så är titten i dina ögon ingenting värt.
Förakt är det när man som fotograf och medlem här ber om att få kritik på en bild, och som svar på denna ödmjuka begäran blir nedtrampad av en kritiker som under vackra ord som "ärlig" förklarar att det var "skit, och inget annat än skit". (För tydlighetens skull är det mig veterligen inget verkligt exempel, men det ligger i farans riktning.)
I ovanstående citat framgår det inte att du, Martin, ger något tillbaka till fotografen, annat än en "ärlig" kommentar om att bilden inte var något värt att se eller kritisera. Eller hur?

Fotografi är mycket. Det kan vara att ta vackra naturbilder, bilder på alla två- och fyrbenta familjemedlemmar, spännande action eller uttryck för hur den egna själen mår. Utan att leta har jag stött på en del sådana bilder här genom åren som handlat om det psykiska välbefinnandet. Men fotografer inom den sista kategorin har visst inte heller här på FS att göra om jag ska tolka Martin rätt, för dessa bilder ska visst gå direkt till utställningar utan att fotografen använder sig av Fotosidan för att vässa det fotografiska uttrycket.
 

evalisen

Aktiv medlem
Kem skrev:


Som sagt, syrliga, sura, nedsättande eller bara elaka kommentarer tillför ingenting annat än en skön känsla för den människan som slänger ur sig dessa. Det är jag övertygad om!

/ Kenneth
Det borde vara tvärtom,
den person som lämnar en "elak kommentar" skulle få en obehaglig känsla..
 

Mattsen

Aktiv medlem
Kem skrev:
Jag kommer ihåg att dessa kommentarer typ "Fin bild" "Snyggt" och "Åhhh, nu blir jag sugen på jordgubbar när du fotograferat dom på detta fina sätt" osv. Inspirerade mig OHYGGLIGT mycket när jag var nybörjare och ny medlem här 2002. Jag blev glad helt enkelt och det inspirerade mig i mitt fortsatta fotograferande:) Det tillsammans med konkreta tips och lite tuffare kommentarer var kul. Idag uppskattar jag hårdare kritik mer men som tidigare sagts i tråden, kommentarer som endast innehåller orden "varför har du lagt in denna bild här?" klarar vi oss utan tycker jag.

Intressant tråd / Kenneth
Jag håller med dig till fullo Kenneth. Alla dessa diskussioner kring vad som är bra kritik mm tror jag inte har verkat i positiv riktning utan snarare tvärtom. För det första är det en minoritet av de aktiva medlemmarna här på FS som KAN (och som bör) skriva konstruktiv kritik. Bör, därför att allt som oftast hittar man försök till konstruktiv kritik som mest liknar svammel.

Om vi släpper kraven på kk så tror jag många hittar tillbaks igen och åter börjar tycka det är roligt att lägga ut bilder.

De som absolut måste ha kk och inte tål kommentarer som "-Gillas mkt!" skulle ju kunna ha en egen pool eller som tidigare förslag en kryssruta, ett rött meddelande till den som är på väg att skriva kommentar osv.

Mattsen, som tycker det är bättre med "Fin bild" än ingen kommentar alls pga av kommentarsångest...
 

Makten

Aktiv medlem
Kem skrev:
-Man behöver inte vara elak Martin, det är allt jag säger.
Man behöver inte vara snäll heller, om man inte tycker att det är på sin plats.

-Kanske inte, men är du inte elak så skadar det ju ingen eller hur?
Det beror på om jag då måste undanhålla vad jag har att säga om bilden. Det "skadar" kanske inte, men det hjälper då heller inte.

-Går inte min tanke fram hos dig Martin så vet jag inte vad jag skall säga mer.
Det gör den, men jag håller inte med.




Kijana skrev:
Du undrade var du ger uttryck för förakt. Mitt svar är, fortfarande, nedanstående citat.



Förakt i den meningen att du, under förutsättning att du bara lämnar en syrlig kommentar, bara tar från den fotograf som lagt upp en bild. Värdet i bilden mäts enbart efter din skala om det ger dig något, och gör det inte det så är titten i dina ögon ingenting värt.
Jag är inte nån slags demon som dyker upp från ingenstans och enväldigt meddelar att bilden inte är värd något. Man måste ju kunna förstå att människor tycker olika. Jag meddelar bara min åsikt. Fotografen tycker antagligen annorlunda, precis som andra kommenterande kan göra. Det har absolut inget med förakt att göra.

Förakt är det när man som fotograf och medlem här ber om att få kritik på en bild, och som svar på denna ödmjuka begäran blir nedtrampad av en kritiker som under vackra ord som "ärlig" förklarar att det var "skit, och inget annat än skit". (För tydlighetens skull är det mig veterligen inget verkligt exempel, men det ligger i farans riktning.)
I ovanstående citat framgår det inte att du, Martin, ger något tillbaka till fotografen, annat än en "ärlig" kommentar om att bilden inte var något värt att se eller kritisera. Eller hur?
Förakt är snarare att låta bli att skriva nåt alls i så fall.

Fotografi är mycket. Det kan vara att ta vackra naturbilder, bilder på alla två- och fyrbenta familjemedlemmar, spännande action eller uttryck för hur den egna själen mår. Utan att leta har jag stött på en del sådana bilder här genom åren som handlat om det psykiska välbefinnandet. Men fotografer inom den sista kategorin har visst inte heller här på FS att göra om jag ska tolka Martin rätt, för dessa bilder ska visst gå direkt till utställningar utan att fotografen använder sig av Fotosidan för att vässa det fotografiska uttrycket.
Du tolkar mig väldigt konstigt. Vi talar här om kommentarer i poolen för hård kritik, eller hur? Jag menar precis som en del andra att om man "ger sig in i leken så får man leken tåla". Klarar man inte en eventuell elak sågning så bör man inte lägga bilden just där. Det finns plats för alla, om man väljer en lämplig nivå för sig själv. Många verkar ha väldigt svårt med det.



Det där är inte särskilt relevant här skulle jag säga, eftersom det handlar om en dialog. Jag skulle gärna föra en regelrätt diskussion under bilden, där fotografen frågar tillbaka vad som avses, eller på vad sätt den inte håller med om kritiken. Så som det ser ut nu så svarar nästan ingen på kommentarer utom såna som "åh vad fint!". Jag tolkar det fortfarande som att fotografen oftast faktiskt inte vill ha kritik, utan bekräftelse. Det blir självklart ingen dialog av det.
 

Kem

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Jag håller med dig till fullo Kenneth. Alla dessa diskussioner kring vad som är bra kritik mm tror jag inte har verkat i positiv riktning utan snarare tvärtom.
Det tror jag åxå till ganska stor del, det verkar som om vissa medlemmar tolkar detta med att ge kritik enl. Fotosidans definition som en ursäkt för att få häva ur sig elakheter och vissa slår sig samtidigt på sitt eget bröst genom detta,,,,men alltså, tanken är ju att man skall ge kritik i kritikpoolerna INTE att via sin kritik åsidosätta en av de grundläggande sakerna i livet dvs. hur man behandlar en medmänniska.
Det är ju hur galet som helst!?!

/ Kenneth
 

Makten

Aktiv medlem
Kem skrev:
Det tror jag åxå till ganska stor del, det verkar som om vissa medlemmar tolkar detta med att ge kritik enl. Fotosidans definition som en ursäkt för att få häva ur sig elakheter och vissa slår sig samtidigt på sitt eget bröst genom detta,,,,men alltså, tanken är ju att man skall ge kritik i kritikpoolerna INTE att via sin kritik åsidosätta en av de grundläggande sakerna i livet dvs. hur man behandlar en medmänniska.
Det är ju hur galet som helst!?!
Jag kan bara tala för mig själv, men jag är helt ointresserad av huruvida någon som kritiserar mina bilder bryr sig om "hur man behandlar en medmänniska". Jag känner inte den människan, och den känner inte mig. Det är BILDEN som kritiseras, inte jag.

Jag lämnar den här diskussionen åt sitt öde. Vill man bara ha snäll och trevlig kritik så ska man inte fråga mig, den saken är säker. Vill man däremot veta vad jag tycker så går det bra. Jag tror jag skiter i att kommentera bilder i fortsättningen om ingen frågar mig personligen.
 

CreativeMind

Aktiv medlem
Jag tror jag skiter i att kommentera bilder i fortsättningen om ingen frågar mig personligen.
Nej Martin - gör INTE det! Du mfl som ger rak och relevant kritik behövs för att inte åtminstone "Hård kritik" poolen skall sjunka ner i ett träsk av "ryggdunkningar" och "rosa-fluffiga-feel-good-mellanmjölks" kommentarer!!!

/johan e
 

Kem

Aktiv medlem
Makten skrev:

Vill man bara ha snäll och trevlig kritik så ska man inte fråga mig, den saken är säker.
Det är inte frågan om att bara ge/få snäll kritik, vad det handlar om är att INTE BARA vara rätt och slätt elak på ett endast elakt eller syrligt sätt i sina kommentarer.

Rak och relevant kritik som Johan nämner är ju något helt annat och det verkar vara det du Martin ger, det behövs och det går att uppskatta. Jag personligen kan dock vid sidan av detta inte se något dåligt i att mittemellan en massa bra/konstruktiva/hårda/relevanta kommentarer på en bild så snippar någon förbi och säger "snyggt".

Det jag ser som dåligt/nedvärderande och kanske för egen vinnings skull är om någon snippar förbi och lämnar en kort och endast elak kommentar typ "Vad gör denna bild i denna pool egentligen?"

Eller "det här är för dåligt"

/ Kenneth
 
Senast ändrad:

Pedgren

Aktiv medlem
Mattsen skrev:


De som absolut måste ha kk och inte tål kommentarer som "-Gillas mkt!" skulle ju kunna ha en egen pool eller som tidigare förslag en kryssruta, ett rött meddelande till den som är på väg att skriva kommentar osv.

Fasen Mats... Är det någon som påstått att DET är konstruktiv kritik.

Det verkar vara det stående argumentet. Att dom som söker konstruktiv kritik inte klarar av era fantastiskt ärliga sanningar.
LÄS VAD VI SKRIVER!!!
 

Pedgren

Aktiv medlem
Makten skrev:

Det där är inte särskilt relevant här skulle jag säga, eftersom det handlar om en dialog. Jag skulle gärna föra en regelrätt diskussion under bilden, där fotografen frågar tillbaka vad som avses, eller på vad sätt den inte håller med om kritiken. Så som det ser ut nu så svarar nästan ingen på kommentarer utom såna som "åh vad fint!". Jag tolkar det fortfarande som att fotografen oftast faktiskt inte vill ha kritik, utan bekräftelse. Det blir självklart ingen dialog av det.
Nu börjar jag tro att du behagar driva med oss?
;)
Annars är det ju totalt mörker...
 

Pedgren

Aktiv medlem
Makten skrev:

Du tolkar mig väldigt konstigt. Vi talar här om kommentarer i poolen för hård kritik, eller hur? Jag menar precis som en del andra att om man "ger sig in i leken så får man leken tåla". Klarar man inte en eventuell elak sågning så bör man inte lägga bilden just där. Det finns plats för alla, om man väljer en lämplig nivå för sig själv. Många verkar ha väldigt svårt med det.
Du hänger upp dig på att "Den som ger sig in i leken får leken tåla".
Absolut om du följer reglerna så!
Jag tycker också att det verkar som du pratar utifrån en minoritet. Det borde få dig att fundera kring attityden. Du har ju en lätt begränsad och småsint syn på din omgivning, och det kanske man inte förväntar sig.

Jag har tänkt hela tiden att jag inte ska låta mig provoceras men jag blir galen... My bad...
 
Senast ändrad:

CreativeMind

Aktiv medlem
Pedgren skrev:
Jag tycker också att det verkar som du pratar utifrån en minoritet...
Peter - var inte så säker på det ;-)

Jag tog mig tiden att läsa igenom Martins kommentarer och jag finner dem så gott som alla synnerligen relevanta och även OK i tonen - även de som "sågar". Sedan läste jag dina kommentarer Peter....

Så Peter med respekt för din pedagogiska bakgrund osv - jag tycker att du driver diskussionen för långt. Det finns pooler för alla och lägger du en bild i rätt pool så är risken att bli sårad minimal. Räcker inte det?
 

Pedgren

Aktiv medlem
CreativeMind skrev:
Peter - var inte så säker på det ;-)

Jag tog mig tiden att läsa igenom Martins kommentarer och jag finner dem så gott som alla synnerligen relevanta och även OK i tonen - även de som "sågar". Sedan läste jag dina kommentarer Peter....

Så Peter med respekt för din pedagogiska bakgrund osv - jag tycker att du driver diskussionen för långt. Det finns pooler för alla och lägger du en bild i rätt pool så är risken att bli sårad minimal. Räcker inte det?
Jag känner fortfarande att diskussionen hela tiden driver iväg från ämnet. Att det hela tiden landar i, att motsatsen till det vi tror på skulle vara rosa lull lull och bara positivt. Jag har hela tiden sagt att jag är ute efter hård kritik. Återigen, det är skillnad på kritik och kritik.
Sen känner jag mig inte helt ensam om och driva denna diskussion.

Fast... Jag ångrar några kommentarer... De måste jag be om ursäkt för. Försökte radera, men... då var det försent...
 
Senast ändrad:

Kem

Aktiv medlem
CreativeMind skrev:
Peter - var inte så säker på det ;-)

Jag tog mig tiden att läsa igenom Martins kommentarer och jag finner dem så gott som alla synnerligen relevanta och även OK i tonen - även de som "sågar". Sedan läste jag dina kommentarer Peter....
Ville bara förtydliga att denna tråd inte handlar om Martins kommentarer, han har själv bett att få sina kommentarer synade redan och Martins kommentarer har ingenting med kärnämnet vi pratar om här att göra.

/ Kenneth
 

Makten

Aktiv medlem
Jag vill bara flika in en liten sak. Jag kan inte hålla mig borta från diskussionen, och efter att ha tänkt igenom det hela ordentligt så är jag ännu mer säker på min sak.




Den elakhet och vad det nu är ni talar om, måste ni inse uppstår när fotografens arbete håller för låg nivå för poolen. Därför är det viktigt att man först utsätter sig för en viss självkritik.

För min del så går jag inte först in och kollar vad det är för typ som tagit bilden, utan jag förutsätter att det är en fotograf som har lite på fötterna som lägger bilder för hård kritik. Ser jag då en dålig bild så antar jag helt sonika att detta verk antagligen är under fotografens maximala nivå, och därför är det "ingen fara" att vara benhård i kritiken. Detta sker från min sida ganska sällan, vilket ni som läst kommentarerna från mig säkert insett. Det blir liksom löjligt när folk slänger upp "vilken skit som helst" bara för att de känner sig tvungna att absolut nödvändigtvis fylla sin bildkvot per dag. Var är eftertanken? Det är ju det man ruttnar på, och därigenom blir "syrlig" när den tiotusende bilden på en ful solnedgång dyker upp. Skärp er!

Att en komplett nybörjare slänger upp en sådan bild (på den fula solnedgången), glad i hågen med stora förhoppningar, det är en helt annan sak. Den ska inte behöva höra kommentarer som de vi talar om. Men just därför ska nybörjaren heller inte lägga bilderna i poolen för hård kritik, OM man inte är beredd på en salva salt med hagelbrakaren. Det ska inte vara meningen att man som kommenterande först måste tassa omkring bland vederbörandes bilder för att se om den verkligen överlag är så dålig som bilden ger sken av, för att på så sätt avgöra hur snäll man ska behöva vara för att stackaren inte ska slänga kameran i plurret.

Livet är hårt. Kasta dig inte utför stup du inte kan hantera. Det gör bara ont.

Och nej, jag tänker inte sluta kommentera.

Edit:

Kem skrev:
Ville bara förtydliga att denna tråd inte handlar om Martins kommentarer, han har själv bett att få sina kommentarer synade redan och Martins kommentarer har ingenting med kärnämnet vi pratar om här att göra.
Nej, jag är sällan så elak som man kanske tror av mina inlägg i den här tråden att döma. Men jag försvarar den kommenterandes möjlighet att även uttrycka avsky inför en bild likaväl som entusiasm. Alla känslor man får är lika relevanta, och bör redovisas på samma sätt. Helst med sans, men ibland går det inte.
 
ANNONS