Annons

Ang. syrlighet

Produkter
(logga in för att koppla)

Kem

Aktiv medlem
Makten skrev:
Jag vill bara flika in en liten sak. Jag kan inte hålla mig borta från diskussionen, och efter att ha tänkt igenom det hela ordentligt så är jag ännu mer säker på min sak.




Den elakhet och vad det nu är ni talar om, måste ni inse uppstår när fotografens arbete håller för låg nivå för poolen. Därför är det viktigt att man först utsätter sig för en viss självkritik.

För min del så går jag inte först in och kollar vad det är för typ som tagit bilden, utan jag förutsätter att det är en fotograf som har lite på fötterna som lägger bilder för hård kritik. Ser jag då en dålig bild så antar jag helt sonika att detta verk antagligen är under fotografens maximala nivå, och därför är det "ingen fara" att vara benhård i kritiken. Detta sker från min sida ganska sällan, vilket ni som läst kommentarerna från mig säkert insett. Det blir liksom löjligt när folk slänger upp "vilken skit som helst" bara för att de känner sig tvungna att absolut nödvändigtvis fylla sin bildkvot per dag. Var är eftertanken? Det är ju det man ruttnar på, och därigenom blir "syrlig" när den tiotusende bilden på en ful solnedgång dyker upp. Skärp er!

Att en komplett nybörjare slänger upp en sådan bild (på den fula solnedgången), glad i hågen med stora förhoppningar, det är en helt annan sak. Den ska inte behöva höra kommentarer som de vi talar om. Men just därför ska nybörjaren heller inte lägga bilderna i poolen för hård kritik, OM man inte är beredd på en salva salt med hagelbrakaren. Det ska inte vara meningen att man som kommenterande först måste tassa omkring bland vederbörandes bilder för att se om den verkligen överlag är så dålig som bilden ger sken av, för att på så sätt avgöra hur snäll man ska behöva vara för att stackaren inte ska slänga kameran i plurret.

Livet är hårt. Kasta dig inte utför stup du inte kan hantera. Det gör bara ont.

Det låter sunt och visst är det som du säger, jag kan åxå känna mättnad ibland på vissa typer av bilder, men dom eller fotografen stör mig inte.

Varken du Martin eller jag är elaka i våra kommentarer på bilder, skillnaden oss emellan tror jag är att du är mera rakt på sak och ärlig utan att vara elak medans jag kanske då lägger ner tid på fler sk "nybörjare" och ger dom en liten puff på vägen i någon form, jag känner extra mycket för dom, så är det. Vissa kanske tycker att det är lite för mycket lull lull men men,,,


Det är dom rent elaka kommentarerna jag inte gillar, men det har ni nog hajat vid det här laget:)

/ Kenneth
 

Mattsen

Aktiv medlem
Pedgren skrev:
Fasen Mats... Är det någon som påstått att DET är konstruktiv kritik.

Det verkar vara det stående argumentet. Att dom som söker konstruktiv kritik inte klarar av era fantastiskt ärliga sanningar.
LÄS VAD VI SKRIVER!!!
VAD SNACKAR DU OM?? SKRIKER DU SÅ SKRIKER JAG!!!

"Era fantastiskt ärliga sanningar". Vaddå?
Och vaddå "DET"??

Jag tillhör definitivt den grupp som inte leker "bödel" under bilderna och vill gärna kunna framföra att jag gillar bilden med en liten kort kommentar, innehållslös med undantag av att den visar att jag uppskattar bilden.

LÄS VAD JAG SKRIVER!!!
 

Pedgren

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
VAD SNACKAR DU OM?? SKRIKER DU SÅ SKRIKER JAG!!!

"Era fantastiskt ärliga sanningar". Vaddå?
Och vaddå "DET"??

Jag tillhör definitivt den grupp som inte leker "bödel" under bilderna och vill gärna kunna framföra att jag gillar bilden med en liten kort kommentar, innehållslös med undantag av att den visar att jag uppskattar bilden.

LÄS VAD JAG SKRIVER!!!
Jag ber om ursäkt igen för min humörsvängning! Orutinerat och dumt. Jag har mått dåligt ända sen jag insåg att jag inte kunde radera dom.

Okej?
 

Mattsen

Aktiv medlem
Makten skrev:
Livet är hårt. Kasta dig inte utför stup du inte kan hantera. Det gör bara ont.

Så det är så du ser på vår (i varje fall tidigare) fotoglädje här på FS? Du känner inte att du tar det på lite för stort allvar kanske?

Kikade just på din profilbild och blev inte förvånad...

Det är foto vi leker med här på FS. En bild som läggs i en pool för kritik ska inte jämföras med eller värderas som ett examnesarbete i kärnfysik.
Och om man ska värdera och kritisera detta "arbete" så ska de göras av proffs och inte av glada självutnämnda amatörkritiker som alltför ofta inte har en susning av vad de snackar om i sin "konstruktiva kritik".
 

Mattsen

Aktiv medlem
Pedgren skrev:
Jag ber om ursäkt igen för min humörsvängning! Orutinerat och dumt. Jag har mått dåligt ända sen jag insåg att jag inte kunde radera dom.

Okej?
No harm done. Jag blev bara mäkta förvånad o förbannad så här påpassligt till mitt dåliga morgonhumör...
 

Peter Nessler

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Så det är så du ser på vår (i varje fall tidigare) fotoglädje här på FS? Du känner inte att du tar det på lite för stort allvar kanske?

Kikade just på din profilbild och blev inte förvånad...

Det är foto vi leker med här på FS. En bild som läggs i en pool för kritik ska inte jämföras med eller värderas som ett examnesarbete i kärnfysik.
Och om man ska värdera och kritisera detta "arbete" så ska de göras av proffs och inte av glada självutnämnda amatörkritiker som alltför ofta inte har en susning av vad de snackar om i sin "konstruktiva kritik".
Vaddå lek???
; )

Nej men seriöst, vad har denna diskussion urspårat till???

Det är väl självklart att man som fotgraf skall rannsaka sig själv innan man pytsar ut bilder i pooler??? En människa som precis tagit sitt livs första bild med sin absolut första kamera skall ju inte slänga denna i Hård Bildkritik poolen, det säger väl sig själv???

Som kommentar givare kan du aldrig gardera dig mot att du sårar en människa när du ger kritik. Det är helt upp till tolkaren av kommentaren...
Lite envägs, men så är det...

Man kan visst skriva att bilden suger o hör inte hemma i poolen, men förklarar man varför är det legitimt...
Gör man inte det, ja då förlorar ovanstående mening sitt värde o blir enbart taskig...
Och det är INTE ok...tycker jag.

Men man skall absolut inte behöva ta på sig silkesvantarna innan man knappar, då har FS förlorat all sin seriösitet anser jag.

Man måste ju komma ihåg att det är ju inte fotografen man kommenterar, utan bilden...!!!
Kan man inte skilja på detta, då bör man nog syssla med nåt annat...

Hälsningar...
//Peter
 

Mattsen

Aktiv medlem
Peter Nessler skrev:
Vaddå lek???
; )

Nej men seriöst, vad har denna diskussion urspårat till???

Det är väl självklart att man som fotgraf skall rannsaka sig själv innan man pytsar ut bilder i pooler??? En människa som precis tagit sitt livs första bild med sin absolut första kamera skall ju inte slänga denna i Hård Bildkritik poolen, det säger väl sig själv???

Som kommentar givare kan du aldrig gardera dig mot att du sårar en människa när du ger kritik. Det är helt upp till tolkaren av kommentaren...
Lite envägs, men så är det...

Man kan visst skriva att bilden suger o hör inte hemma i poolen, men förklarar man varför är det legitimt...
Gör man inte det, ja då förlorar ovanstående mening sitt värde o blir enbart taskig...
Och det är INTE ok...tycker jag.

Men man skall absolut inte behöva ta på sig silkesvantarna innan man knappar, då har FS förlorat all sin seriösitet anser jag.

Man måste ju komma ihåg att det är ju inte fotografen man kommenterar, utan bilden...!!!
Kan man inte skilja på detta, då bör man nog syssla med nåt annat...

Hälsningar...
//Peter
Nja, jag tror inte den har spårat ur. Jag om någon uppskattar kritik som gör mig till en bättre fotograf. Och det har jag också fått - tack till alla som har givit denna ovärderliga kritik!

Men jag menar att ett kort gillande OCKSÅ kan bidra till att entusimera en fotograf och via denna uppskattning få honom/henne att vidareutvecklas.

Bäst är tror jag att helt enkelt bara lämna en bild som inte lever upp till "normerna" vad beträffar valet av pool osv. Avsaknaden av kommentarer talar ofta sitt tydliga språk...
 

Peter Nessler

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Nja, jag tror inte den har spårat ur. Jag om någon uppskattar kritik som gör mig till en bättre fotograf. Och det har jag också fått - tack till alla som har givit denna ovärderliga kritik!

Men jag menar att ett kort gillande OCKSÅ kan bidra till att entusimera en fotograf och via denna uppskattning få honom/henne att vidareutvecklas.

Bäst är tror jag att helt enkelt bara lämna en bild som inte lever upp till "normerna" vad beträffar valet av pool osv. Avsaknaden av kommentarer talar ofta sitt tydliga språk...
Nej, jag menade inte dig personligen...

Klart man skall lämna positiva kommentarer också, det sporrar givetvis...

Jo, det är klart att det hade ju varit bra om det funkade, den sk "freeze out" tekniken...
Men det gör ju bevisligen inte det, eftersom dessa forumtrådar uppstår hela tiden, samt bilder i poolerna...!

//P
 

Makten

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Så det är så du ser på vår (i varje fall tidigare) fotoglädje här på FS? Du känner inte att du tar det på lite för stort allvar kanske?
Vem är det som tar det på för stort allvar egentligen? Är det inte fotografen som bryter ihop av en kommentar?

Kikade just på din profilbild och blev inte förvånad...
Jag är inte förvånad över att du inte är förvånad.

Det är foto vi leker med här på FS. En bild som läggs i en pool för kritik ska inte jämföras med eller värderas som ett examnesarbete i kärnfysik.
Precis, så varför är det så farligt med hårda kommentarer?

Och om man ska värdera och kritisera detta "arbete" så ska de göras av proffs och inte av glada självutnämnda amatörkritiker som alltför ofta inte har en susning av vad de snackar om i sin "konstruktiva kritik".
Hahaha, så det krävs proffs för att kritisera klåpare? Nästan alla bilder i "hård kritik" är ju tagna av amatörer, så då är det väl gott att andra amatörer kommenterar. Påfallande ofta läser man "yrkesfotograf" eller "frilansfotograf", men det syns inte direkt på resultatet.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Makten skrev:
Hahaha, så det krävs proffs för att kritisera klåpare? Nästan alla bilder i "hård kritik" är ju tagna av amatörer, så då är det väl gott att andra amatörer kommenterar. Påfallande ofta läser man "yrkesfotograf" eller "frilansfotograf", men det syns inte direkt på resultatet.


Gott att amatörer kommenterar amatörer?
Visst, utifrån amatörens kunskper.
Denna räcker dessvärre alltförofta inte till för att ge en kritik som både har substans och relevans.
Man ska inte ställa hårda krav på kk av en amatör, vilket det nu känns som att det gör. Bättre då att släppa kraven och låta amatören kommentera spontant och kort.
 

Makten

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Gott att amatörer kommenterar amatörer?
Visst, utifrån amatörens kunskper.
Denna räcker dessvärre alltförofta inte till för att ge en kritik som både har substans och relevans.
Man ska inte ställa hårda krav på kk av en amatör, vilket det nu känns som att det gör. Bättre då att släppa kraven och låta amatören kommentera spontant och kort.
Jag tror att du missförstod mig. Varför skulle det sitta massa "proffs" här om de inte lägger ut bilder? Är det amatörer som lägger bilder för hård kritik så kan man väl inte vänta sig att det är annat än amatörer som kommenterar.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Makten skrev:
Är det amatörer som lägger bilder för hård kritik så kan man väl inte vänta sig att det är annat än amatörer som kommenterar.
Varför det???
Jag har sett mängder med exempel på motsatsen.
Sen kan faktiskt en "amatör" ha "proffskuskaper" i att både se och beskriva ev fel och annat som kan förbättras i en bild, rent tekniskt alltså.
 

Mattsen

Aktiv medlem
Makten skrev:
Hahaha, så det krävs proffs för att kritisera klåpare? Nästan alla bilder i "hård kritik" är ju tagna av amatörer, så då är det väl gott att andra amatörer kommenterar. Påfallande ofta läser man "yrkesfotograf" eller "frilansfotograf", men det syns inte direkt på resultatet.
Tydligen så finns det "klåpare" som kommenterar "proffs" också. Det märker man om inte i denna bild.
Du som anser dig vara sååå konstruktiv i din kritik, framförallt i "hård kritik", tydilgen kan du inte låta bli bilderna i "Bildkritik" heller...
För att använda din vokabulär Martin; Vad fan ser du för konstruktivt och sakligt med din kritik till bilden jag länkar till nedan?

Det enda du gör är att såga en välkomponerad och fint ljussatt bild därför att du har en skev uppfattning vad som är porr och använder bildkritiken för att spy ut dina extrema åsikter...

Tål du inte se ett par bröst så bläddra då förbi bilden istället för såga en bild för att den inte faller dig i smaken. Lägg din dyrbara tid på att kommentera bilder du gillar istället!


Linda
 

Makten

Aktiv medlem
Mattsen skrev:
Tydligen så finns det "klåpare" som kommenterar "proffs" också. Det märker man om inte i denna bild.
Den där mannen är inte ett proffs i mina ögon. Långt ifrån.

Du som anser dig vara sååå konstruktiv i din kritik, framförallt i "hård kritik", tydilgen kan du inte låta bli bilderna i "Bildkritik" heller...
För att använda din vokabulär Martin; Vad fan ser du för konstruktivt och sakligt med din kritik till bilden jag länkar till nedan?
Det är en typisk bild där det är svårt att vara konstruktiv. Den säger bara BRÖST, och hade varit tämligen värdelös utan dem. Eller den är rätt värdelös även med dem enligt mig, eftersom det ser helt sjukt ut med såna där ballonger, men det behöver jag ju inte skriva under bilden. Det vet alla redan.
Som jag skrev tidigare så bör man kunna uttrycka de känslor man får inför en bild, vilka de än må vara. Det är det jag gör. Den här typen av bilder får mig att må illa. Just det här exemplaret var nog det värsta jag sett på FS. Extremt osmakligt och billigt.

Det enda du gör är att såga en välkomponerad och fint ljussatt bild därför att du har en skev uppfattning vad som är porr och använder bildkritiken för att spy ut dina extrema åsikter...
Den är inte fint ljussatt i mina ögon. Får jag inte tycka vad jag vill? Och vem är det som har skev uppfattning?? Prova att porrsurfa lite så ska du få se att det mesta ser ut precis sådär. Plastdockor med sinnessjukt överdrivna tuttar. Det påverkar bilden, och det är bilden jag kommenterar.

Tål du inte se ett par bröst så bläddra då förbi bilden istället för såga en bild för att den inte faller dig i smaken. Lägg din dyrbara tid på att kommentera bilder du gillar istället!
Då är vi där igen. Man ska alltså bara kommentera bilder man gillar? Ryggdunkandet fortsätter. Zzzz.
 

Photocon

Aktiv medlem
Neverending Story!

Har följt tråden med stort intresse och gjort ett par inlägg oxå. Tvekade inför om jag skulle deltaga i den igen eftersom det känns som "melodier vi glömt- hundraåringar sjunger för varandra"

Det som fick mig att ändra mig var att något mycket positivt hänt under senaste veckan: Kommentarerna på ett par av mina senaste bilder i en kritikpool har verkligen följt de stipulerade kraven på relevans, konstruktivitet, motiveringar som verkligen upplyst om varför kritiken blivit som den blivit. Det var alltså både ris och ros. Några sentenser var även lite "syrliga". Men det känns okej ändå, eftersom man motiverade sitt ställningstagande och i många fall talade om "så här skulle jag tänkt". Mycket bra. Då är det lätt att ta tuffare kritik och få sig en tankeställare av det.

Vill oxå skriva under på Mr Hertius många åsikter i detta forum. Inte alla, förvisso. Men jag tycker han har så oerhört rätt i att vi alla har olika smak.

I och med det blir all kritik subjektiv även om man försöker hålla den i en objektiv anda. Men låt oss slippa "kritikmallar" som vi måste hålla oss inom. Däremot bara en enkel regel: Motivera kritik, såväl positiv som negativ, i kommentaren. Och tillåt lite syrlighet ibland! Annars går feelingen förlorad. För gör vi inte det kan vi rimligtvis inte tillåta motsatsen heller. Logiskt, anser jag.

För kommenterar "Oj vad jättebra" är lika värdelös som "din bild är skit" utan en kommentar. Kommentaren får gärna ha en liten knorr med. Det är inte tredje världskrigets skyttegravar vi håller på att gräva ned oss i utan bara varje persons rätt att lämna kritik efter sin egen smak och tyckande. Alltså en demokratisk rättighet. Och då får vi acceptera att vissa kommentarer blir torra, andra roliga, några lite ironiska/syrliga, andra "magisteraktiga" o sv. men det överlever vi väl? BARA EN REGEL!!!!!!!! MOTIVERA KRITIKEN (upprepat igen)


Det går faktiskt att både ge och ta emot tuff kritik om den motiveras hyfsat.
 

Sedell

Aktiv medlem
Utforming av pooler

Hur man lämnar en kommentar och var man ska lägga bilderna är svårt.

Jag försöker alltid man ska va konstruktiv och anpassa sina kommentarer efter pool. Men det händer att jag skriver att bilden inte passar i denna pool. Det har hänt några gånger.

Numera tycker jag poolerna börjar likna varandra mer och mer. Kanske är det just det som är avsikten med den nya utformningen. Vill jag ha hård kritik på min bild även om den är dålig så lägger jag den i hård kritik. Jag själv har inte diskuterat så när jag laddat upp bilder, jag har bara lagt de allra bästa i hård kritik, för det är så jag tycker man ska göra och så poolerna borde vara.

Som poolerna är nu blir det endel olyckliga sågningar. Lusten att lämna en kommentar minskar också när bilgerna generellt inte lever upp till vad man förväntar sig. Detsamma händer då också med uppladdningen av bilder till pooler. Det blir färre kommentarer och mindre glädje att ladda upp en bild. Vilket kanske på sitt sätt är bra för att det vart lite väl mycket uppladningar tidigare och det är inte heller bra.

Så, hur ska man göra?

Ge konstruktiv kritik. Kanske borde FS publicera en artickel om att ge konstruktiv bildkritik. Skulle de hjälpa tro?

Ändra tillbaka poolerna till tidigare modell? Enligt mig bättre, men det är svårt att veta vad stora massan av besökare tycker. Sedan kan man fråga sig vilken inriktning fotosidan ska gå mot..
 

Kijana

Aktiv medlem
Re: Utforming av pooler

Sedell skrev:
Numera tycker jag poolerna börjar likna varandra mer och mer. Kanske är det just det som är avsikten med den nya utformningen. Vill jag ha hård kritik på min bild även om den är dålig så lägger jag den i hård kritik. Jag själv har inte diskuterat så när jag laddat upp bilder, jag har bara lagt de allra bästa i hård kritik, för det är så jag tycker man ska göra och så poolerna borde vara.

Som poolerna är nu blir det endel olyckliga sågningar. Lusten att lämna en kommentar minskar också när bilgerna generellt inte lever upp till vad man förväntar sig.
Allting är relativt. Mycket relativt. Som nybörjare innan man ser skillnaden mellan bra och dåliga bilder, ja om dåliga bilder ens existerar i andra termer än rent tekniska som oönskad skärpa och överexponerade blixtbilder, så är allting man laddar upp bra. Jag slår vad om att många nybörjare laddar upp de bästa bilderna de har, bland annat i hård kritik-poolen. Nybörjarnas bilder är kanske inte bra i de mer erfarna fotografernas ögon, men allting är som sagt relativt.
Det enda vi kan göra är att kommentera varandras bilder, oavsett om fotografen tog sin första bild i går eller sålde sitt första jobb för 30 år sen. Vi medlemmar här på FS får helt enkelt hålla isär bilder vi kommenterar och bilder vi inspireras av.


Så, hur ska man göra?

Ge konstruktiv kritik. Kanske borde FS publicera en artickel om att ge konstruktiv bildkritik. Skulle de hjälpa tro?
Det finns en artikel om hur man ger konstruktiv kritik. Skriven av Maria Mattiasson på ett konstruktivt och pedogogiskt sätt. Tyvärr uppskattas det inte av alla.
 
ANNONS