Annons

Återigen en prisfråga

Produkter
(logga in för att koppla)

Pedgren

Aktiv medlem
Jag har ett uppdrag att åka på evenemang och ta lite bilder till en hemsida. Jag är inte professionell.

Hur tycker ni jag ska se på betalningen?
Har ni några förslag?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Pedgren skrev:
Jag har ett uppdrag att åka på evenemang och ta lite bilder till en hemsida. Jag är inte professionell.

Hur tycker ni jag ska se på betalningen?
Har ni några förslag?
Ja. Fråga uppdragsgivaren vad det är värt! Var inte så rädd för att ändra priset uppåt för nästkommande uppdrag om du märker att de har större nytta av resultatet än de tänkt sig. Och vice versa. Bli inte ovän med någon pga ett pris.

Per.
 

Pedgren

Aktiv medlem
Nej det är ju just det... Det är min syrra som gett mig uppdraget. Jag sa att jag skulle kolla vad man normalt tar som yrkesfotograf.
Vad tar ni om ni t.ex ska gå på en festival och ta ett gäng bilder. Låt säga en timmes jobb utan redigering.
 

diver1

Aktiv medlem
Det beror lite på hur bilderna skall användas och vilken tid på dygnet jobbet utförs.

Minst 2 timmar debiteras/uppdrag även om du bara står med kameran för ögat i 20 minuter.

Priset börjar på strax under 1000-lappen och sträcker sig upp till 1700:-/tim exkl. moms under förutsättning att du inte har specialutrustning.

Utöver detta så finns det en del andra debiterbara kostnader som t.ex. resor, förberedelser, arkivering.

Konvertering från råfil till t.ex. JPEG kostar ytterligare 300:-/bild

Låter det för mycket? Priserna är rekommendationer och pengar är tyvärr något man måste dra in för att få verksamheten att gå runt.

Vad kostar du din arbetsgivare per timme idag med alla kostnader inräknade?
 

ladyaurora

Avslutat medlemskap
Tack Peter A, det var nyttigt för mig också att veta.

Peter E, eftersom det är din syster som frågar gissar jag att det rör sig om en ungdomssport. Du bör i alla fall ha alla kostnader betalda.
Tänk då på att du även hemkommen får använda din tid då bilder ska laddas (om det är digital) sändas till uppdragsgivaren alternativet brännas på skiva osv.

Ett "snäll-pris" kan väl vara 50kr/h plus utgifter.
 

Pedgren

Aktiv medlem
Det är min syrra som frågar men bakom henne står ett företag så jag tänker mig ett snällpris på kanske 400:-/h. Annars vet jag inte om jag tycker det är värt min tid.
 

walter-g

Aktiv medlem
Nä, varför ska man vara snäll mot sin syster ?
Jag för min del skulle bara ta betalt för material och framställning av bilder.
 

Pedgren

Aktiv medlem
Ja det är ett företag som "har råd" så... Men samtidigt försöker ju syrran vara smidig. Hjälpa mig och hjälpa sig själv. Det är ju inte heller så att jag inte kan diskutera med henne, utan det är mest så att jag vill ha riktlinjer.
 
ANNONS