Annons

Nikon D60 överexponerar i kyla?

Produkter
(logga in för att koppla)

Frankerad

Medlem
Jag har en Nikon D60 som jag för tillfället använder med Nikons nya AF-S 35mm/1.8 DX. När jag varit ute och fotat i vårsolen i Göteborg de senaste dagarna har jag märkt att kameran efter ett tag överexponerar bilderna. Ofta till den grad att jag behöver använda mellan -3.0 och -5.0 exponeringskompensation för att dom ska bli användbara. Har funderat på om detta kan bero på för snabb förflyttning mellan varmt/kallt, kondens på mätsensorn kanske? Skulle det kunna vara trolig förklaring eller kan det vara något fel med själva kameran?

Om det är någon som har en aning om vad det här kan bero på eller har erfarenhet av liknande problem vore det intressant om det kan vara ett handhavandefel eller om det är något problem med tekniken...

/Anders
 

Makten

Aktiv medlem
Kolla om överexponeringen sker även när du använder största bländare. Annars kan det vara bländarlamellernas smörjmedel som blir trögt vid låg temperatur, vilket skulle kunna göra att objektivet helt enkelt inte bländar ner så mycket som du har sagt åt det att göra.
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Frågan är vad du menar med kyla?
Somliga menar att kyla uppträder då Celsiusskalan visar under 0 grader.
Kameran är specad för att användas i 0 - 40 grader Celsius Dvs ner till 273 K.
Så vad som händer vid temp under 273 grader K är ju en bra fråga.
Men rent praktistk brukar dom ju ändå funka utan vidare i de flesta svenska väder.
Jag har själv använt min D80 i under 260 Kelvin utan problem.
Misstänks ombjetivet kan du väl låna ihop ett att prova med. Alternativt fotografera med full bländare, då komemr ju inte bländaren at röra sig.
Men nu är det väl slut på kylan snart. Men det finns väl kylskåp och frys för att testa i.
 

kmelin

Aktiv medlem
smörjmedel oavsett form används inte alls till lamellerna enligt Lasses kameraservice när jag snackade med honom angående mitt objektiv som hade olja på lamellerna. Om jag inte minns fel är det överhuvudtaget väldigt lite smörjmedel i ett objektiv. Det vill ju gärna förflytta sig särskilt om det blir varmt.

Hade nog ringt till Lasses kameraservice (Nikons egna ska enligt rykte vara mycket långsammare) och frågat efter råd. Har själv aldrig råkat ut för detta problem ens med budgetobjektiv. Däremot med ett af 20D som betedde sig så här när jag vred på kameran för att ta porträttbilder, lite extra tyngdkraft räckte, så det behövs väldigt lite.

/Kalle
 

Frankerad

Medlem
Ja, kyla kanske är fel beskrivning då temperaturen de senaste dagarna pendlat mellan 0- +10 grader (Celsius). Kanske skulle låna jobbets magnetkamera och testa lite riktig kyla, 4 Kelvin borde ju ta ut sin rätt... ;)

Får ta och testa lite om problemet finns med mina andra objektiv också eller om det påverkas av temperaturskiftningar. Annars är det nog ett samtal till lasses som gäller.
 

Frankerad

Medlem
Hittar ingen edit-knapp så det får bli en dubbelpost...

Har låtit kameran ligga ute på balkongen i några timmar nu i ungefär samma temperatur som de senaste dagarna utan problem. Nu exponerar den korrekt och allt funkar som det ska. Misstänker att problemet orsakades av en för snabb förflyttning mellan kallt och varmt. Problemet verkar löst, men tack för svaren. :)
 
ANNONS