Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta sin D60 mot en D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

jauernig

Medlem
Jag har funderingar på att byta ut min D60 mot en D80. Begagnat så är det ungefär samma pengar för huset. Det som lockar är möjligheten att köpa fler begagnade objektiv till vettiga priser. Dessutom gillar jag formatet bättre med displayen på ovansidan samt det större antalet funktionsknappar. Rent tekniskt och bildmässigt så undrar jag därför lite om skillnaderna.

D90 är aningen dyr samtidigt som det inte känns som en kamera om man kan filma med den.

Ventilera gärna brett.
 

KoDanne

Avslutat medlemskap
haren

D90 o om det är filmfunktionen som ev skulle locka så är det absolut inget man (inte jag iaf) använder så den skulle dom (Nikon) lika gärna skippat.

Med manuell fokus, o man måste kolla på displayen isf i sökaren när man filmar, så är det i stort sett oanvändbart, för den minsta tillstymmelse av sol gör att du inte ser ett skit. Man ser varken vad man filmar eller om man har skärpa på det man inte ser.

Något mer dom skulle skippat var "bildredigeringsprogrammet" va skall man med det till i en kamera???

Så om man tar bort dessa funktioner man "inte" behöver, så vipps har du en D80 :D
Ta o satsa på på en D80 du så har du en "D90" för underhalva priset.
 

taz_k

Aktiv medlem
Ser liten mening att uppdatera från D60 -> D80. Precis som mycket annan konsumentelektronik utvecklar Nikon generationer av kameror. D60 och D80 tillhör samma och delar därmed mycket av både hårdvara och mjukvara. Jag tvivlar på att det blir någon skillnad på bildkvalitén däremot är extra vred och knappar trevligt på D80.

D90 tillhör nästa generation och delar hårdvara och mjukvara med D300 och D5000. Det innebär att det är större skillnad mellan D80 och D90 än föregående inlägg ger sken av: bättre ISO-prestanda, större och klarare skärm, live-view, inbyggd rengöring av sensorn, 3D-AF och snabbare seriebildstagning... and the list goes on.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Ser liten mening att uppdatera från D60 -> D80. Precis som mycket annan konsumentelektronik utvecklar Nikon generationer av kameror.
Jag tror, precis som du, att den tekniska kvalitén på bilderna skiljer mycket lite -- om ens något. Däremot skiljer handhavande, reglage, sökare med mera. Jag är helt övertygad om att en någorlunda ambitiös fotograf kommer att ta fler bra bilder med en D80 än med en D60 och skulle absolut byta (om jag hade en D60).
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Bildkvalitén är nog ungefär densamma mellan D60 och D80, så det är det aningen bättre handhavandet (och förstås den inbyggda autofokusmotorn) du i så fall betalar för. D90 är däremot ett stort steg upp när det gäller bildkvalité, åtminstone på högre ISO.
 

Peter-L

Aktiv medlem
Ta o satsa på på en D80 du så har du en "D90" för underhalva priset.
Helt fel enligt ovan!
D90 är en mycket mer kompetent kamera än D90.
Jag tycker det största argumentet för att byta från D60 > D80 är den inbyggda fokusmotorn. Displayen på ovansidan är ju en praktikalitet, men jag gillar den.
Jag hade en D80, som jag bytte mot en D90 för ca ett halvår sedan. Främst, för att den är överlägsen på högre ISO. En D80 är helt okej upp till 400, vid 800 börjar det knaka. D90 håller helt okej upp till 1600 och vid gynnsamma lägen 3200.

Så nej, du har inte en D90 till halva priset.
Om du plåtar väsentligt i bra ljus, så är D80 en mycket bra kamera. Men vill du ha möjligheter i sämmre ljus, så är D90 självklar!!!
 

krino

Medlem
Jag har bytat upp mig från D60 till D90 och är väldigt nöjd med mitt nya hus men fortfarande rätt så fundersam om det inte egentligen mest var ett utslag av prylhysteri. More is more helt enkelt! :)

D60 tar faktiskt bra bilder och är dessutom en lättjobbad och smidig kamera. Har du inte svurit mot din kamera för att den inte kan göra det du skulle vilja att den skulle kunna göra, så kommer du nog även i fortsättningen klara dig fint. Jag hade klarat mig, bildmässigt är ju inte skillnaden extrem utan det är mest för extra funktioner som man byter upp sig (och kanske prylhets).

Det jag saknade med D60 var exempelvis live view (när man har kameran på stativ), den extra displayen (för att få snabbare överblick av vilka inställningar man har) och autobracketing. Sen öppnar ju som du påpekar D90 upp för lite udda / billiga / begagnade gluggar.

Har du pengar så kör på. Annars vore det ju tufft att se hur många bilder man kan ta med en D60 innan den ger upp? :)
 

Rickenbacker

Aktiv medlem
Att byta upp sig till en D90 är ju ett större steg, den har ju en sensor som är betydligt nyare och bättre på höga ISO. Plus lite annat småkrafs, förstås :).
 
ANNONS