Annons

Dataprylar för foto och film

Produkter
(logga in för att koppla)

drejjan

Aktiv medlem
Hejsan. Nu är det så att jag jobbat ihop ytterligare lite pengar efter köpet av min första systemkamera, Canon 40D (plus lite objektiv etc...) Därför tänkte jag lägga pengarna på datorn istället, som också spelar roll vid efterbehandling osv. Det jag tänker på är i första hand en skärm och en hårddisk. Då jag går på ITgymnasium med grafisk inrikting med ännu mer inriktning via egna val på foto och film bör en extern hårddisk där jag kan lagra mina bilder så att jag kan nå dem både i skolan och hemma vid stationära vara en bra idé. Jag har hittat en stor på 1,5 TB för ~1500 kr, låter som en ypperligt bra hårddisk också. Seagate, 7200 rpm, snygg. Tror faktiskt det blir den! Självklart får ni gärna ge tips här också, men den verkar given...

Det jag har frågor om är skärmen. Hur stor är bäst att ha vid de behov jag har? Så stor som möjligt, typ 24 tum eller räcker det med 19/21 tum? Om fallet är det förstnämnda, är en 32" tv värd att kolla på? Hur står de sig med färgåtergivning osv vid foto och film.

En kalibrator, är det något man bör lägga pengar på? Fick tips om det av en kompis som även han är fotointresserad och äger en 40D...

Min budget ligger på 5 000 inklusive allting, jag kanske kan köpa via pappas företag där han gör hemsidor osv, med andra ord helt datorrelaterat, där kan jag spara in lite pengar.. Tips!
 

j777

Aktiv medlem
Fundera på om du vill ha någon backup-lösning också? Speciellt om du bär omkring på den lösa hårddisken så ökar kanske risken något för att den går sönder och sedan finns förstås också risken att den blir stulen eller tappas bort.
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Fixa en nas med plats för dubbla hårdiskar (som speglar varandra) som du kan komma åt via nätet även när den står hemma och du är på valfri plats med uppkoppling. En mindre bärbar (som nedast får ström via en USB är en höjdare att kompletera med för större filöverföringar dock).

Skärmkalibreringsutrustning kan nog varje gymnasium som på något sätt aspirerar på seriösitet i ämnet låna ut åt dig en gång varannan månad så du kan hålla din skärm i lagom strama tyglar, det är dummt att varje privatperson införskaffar en för en billig penning när man kan vara många som skickar en bra proffs-grej mellan sig för mycket mindre kostnad och högre prestanda.

Skärmen: du kan ofta få en mycket bra crt för en spottstyver på begatmarknaden och även om den atr upp lite plats så är det oftast ett sätt att spara in några söta tusenlappar som man gärna kan lägga på annat.
Tex sitter jag mycket hellre med en mycket tjockare och kanske lite sämre skärm än har mitt material på en hårdisk som inte ligger speglad.
 

gedjan

Aktiv medlem
Fixa en nas med plats för dubbla hårdiskar (som speglar varandra) som du kan komma åt via nätet även när den står hemma och du är på valfri plats med uppkoppling. En mindre bärbar (som nedast får ström via en USB är en höjdare att kompletera med för större filöverföringar dock).

Skärmkalibreringsutrustning kan nog varje gymnasium som på något sätt aspirerar på seriösitet i ämnet låna ut åt dig en gång varannan månad så du kan hålla din skärm i lagom strama tyglar, det är dummt att varje privatperson införskaffar en för en billig penning när man kan vara många som skickar en bra proffs-grej mellan sig för mycket mindre kostnad och högre prestanda.

Skärmen: du kan ofta få en mycket bra crt för en spottstyver på begatmarknaden och även om den atr upp lite plats så är det oftast ett sätt att spara in några söta tusenlappar som man gärna kan lägga på annat.
Tex sitter jag mycket hellre med en mycket tjockare och kanske lite sämre skärm än har mitt material på en hårdisk som inte ligger speglad.
Lånar tråden lite...
Har bestämt mig för en NAS ikväll. D-Link DNS 323, men har svårt för att bestämma mig för vilka hårddiskar jag skall stoppa i. Vill ha diskar på 1TB som kommer att speglas med raid 1. Western Digital, Samsung, Seagate eller Hitachi?!
Någon som kan rekommendera några bra sata 2 diskar på 1TB?
Mvh Janne
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Lånar tråden lite...
Har bestämt mig för en NAS ikväll. D-Link DNS 323, men har svårt för att bestämma mig för vilka hårddiskar jag skall stoppa i. Vill ha diskar på 1TB som kommer att speglas med raid 1. Western Digital, Samsung, Seagate eller Hitachi?!
Någon som kan rekommendera några bra sata 2 diskar på 1TB?
Mvh Janne
De jag känner som kan nått om sådant rekomenderade mig WD...och jag lite på dem och köpte detsamma och de gör sitt jobb.

När du ska spegal så borde det vara logiskt att ha en snabb som primär oche n långsammare som backup då en långsammare skapar mindre värme och på så vis lever längre och när det inte är den du jobbar från spelar ju hastigheten inte så stor roll.
Livslängden är som jag har förstått det väldigt mycket beroende på temperaturen så ett välkylt chassi är nog viktigt där.
Jag kör på MvixBox och den är kanske lite dyrare än andra (och har inte den enklaste programvaran måste jag medge, nog lite mer av en proffspryl än jag trodde) men verkar mycket pålitlig.
Glömm inte överspänningskyddet, billig försäkring att ha datorparken bakom!
 

j777

Aktiv medlem
När du ska spegal så borde det vara logiskt att ha en snabb som primär oche n långsammare som backup då en långsammare skapar mindre värme och på så vis lever längre och när det inte är den du jobbar från spelar ju hastigheten inte så stor roll.
Men kör man i spegel så kommer den långsamma att sänka prestandan på hela NAS-en eftersom skrivningar inte är klara förren det är skrivet till båda diskarna. Annars bra skrivet om temperatur.

Vad gäller märke så skulle jag försöka ta diskar av olika märken eller åtminstone olika tillverkningsbatch. Detta för att minska risken att båda går sönder samtidigt eller lider av samma mjukvarubugg.
 

gedjan

Aktiv medlem
Vill gärna ha två av samma fabrikat och storlek.
Hitachi, Seagate har söktid på 4,2ms medans WD osch Samsung har 8.9ms.
WD har dock en med greenpower som drar mindre ström, kanske bra då dom kommer att stå på dygnet runt och inte bli så varma?
Tror inte man kommer märka så stor skillnad på dom, 4,2ms resp 8,9ms 16MB resp 32Mb buffert eller vad tror ni?
I detta fall är ju det tillförlitlighet man är ute efter och då kanske prestandan är mindre viktig?!
 

Fabian.Gafvelin

Aktiv medlem
Vill gärna ha två av samma fabrikat och storlek.
Hitachi, Seagate har söktid på 4,2ms medans WD osch Samsung har 8.9ms.
WD har dock en med greenpower som drar mindre ström, kanske bra då dom kommer att stå på dygnet runt och inte bli så varma?
Tror inte man kommer märka så stor skillnad på dom, 4,2ms resp 8,9ms 16MB resp 32Mb buffert eller vad tror ni?
I detta fall är ju det tillförlitlighet man är ute efter och då kanske prestandan är mindre viktig?!
Helt rätt tänkt som jag ser det, det är på hårdisken i datorn som system och program ligger på som man vill ha hastighet.
 

gedjan

Aktiv medlem
Tack Fabian, blir nog två WD green på 1TB imorgon.
Även om black har lite bättre prestanda, (snabbare söktid).
 
ANNONS