Annons

Person på utställning

Produkter
(logga in för att koppla)

magelm

Aktiv medlem
Hur är det nu igen... Vid en offentlig fotoutställning, måste man då ha tillstånd från personer som är med på bild???

Jag har en del bilder från fjärran länder på människor, som i och för sig är med på att bli fotograferade (jag har betalat dem), men jag har ju inte deras skriftliga tillstånd att ställa ut bilderna offentligt...

Och får man ha med en porträttbild på en "reklamaffisch" inför utställningen, utan personens tillstånd???

Mvh
Magnus
 

ErlandH

Aktiv medlem
Hur är det nu igen... Vid en offentlig fotoutställning, måste man då ha tillstånd från personer som är med på bild???
Nej, det behövs inte. Och affischen kan knappast räknas som ett brott mot lagen om bild och namn i reklam. Hur skulle du kunna marknadsföra din utställning utan att visa upp bilder?

Dessutom gäller lagen bara näringsidkare.
 

magelm

Aktiv medlem
Nej, det behövs inte. Och affischen kan knappast räknas som ett brott mot lagen om bild och namn i reklam. Hur skulle du kunna marknadsföra din utställning utan att visa upp bilder?

Dessutom gäller lagen bara näringsidkare.
Men om man har en verkamhet vid sidan om då? Och säljer lite bilder då och då, men inte har för avsikt att sälja just bilderna med personerna på...? Kan man då fortfarande ställa ut bilder med personer på, utan att de kopplas till "verksamheten"...?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Kan man då fortfarande ställa ut bilder med personer på, utan att de kopplas till "verksamheten"...?
För själva utställningen finns det inga hinder, inte ens i teorin. Det är bara när det gäller affischen som man kan diskutera om den rent teoretiskt skulle kunna anses som den typ av marknadsföring som kan falla under lagen om namn och bild i reklam. I praktiken är det dock helt problemfritt -- du är ju inte den förste som gör en affisch för en fotoutställning!
 

magelm

Aktiv medlem
För själva utställningen finns det inga hinder, inte ens i teorin. Det är bara när det gäller affischen som man kan diskutera om den rent teoretiskt skulle kunna anses som den typ av marknadsföring som kan falla under lagen om namn och bild i reklam. I praktiken är det dock helt problemfritt -- du är ju inte den förste som gör en affisch för en fotoutställning!
Det låter betryggande!
Tack för ditt svar!

Mvh
Magnus
 
ANNONS