Annons

Konstfoto - Vad är och vad är inte konst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jiez

Ny medlem
Jag går mitt sista år på gymnasiet, och tiden har kommit då vi ska jobba med projektarbeten. Jag har valt att göra en fotoutställning, då jag är väldigt intresserad av foto och bilder, och en av mina frågeställningar till arbetet (för jag måste ha någon sorts uppsats/arbete att lämna in också) är: Vad defineras som konst inom fotografi, alltså, hur avgör man det och vad är det som skiljer just konstfoto från ”vanligt traditionellt” foto?

Jag vet att det egentligen inte finns något konkret svar på frågan, men för att få lite mer inblick i min egen fråga så skulle det vara kul att veta vad andra tycker om saken och vad de har att säga, så jag är tacksam för svar iallafall :)

Oh, btw. Som följdfråga, kan vissa av mina egna bilder betraktas som konstnärliga? Bilder finns att se på http://www.psykodra.blogspot.com/


Mvh. Nisse
 

Grimmer

Aktiv medlem
Konstbilder är konst därför att man försöker få fram en känsla, ett budskap, ofta skilt från vad bilden egentligen föreställer. Bilden är djupare än bara motivet eller det är så vackert att man baxnar.(Känslorna på topp) Det är, tycker jag, en vettig definition på konst.

Nu är det ju så att även banala familjebilder väcker känslor men oftast bara hos vänner och bekanta. Dessutom är inte familjebilder menade att väcka känslor hos allmänheten så dessa bilder kan, enligt mig, inte räknas som konst.

Nu kommer kärnan:
Säger man att det är konst så är det konst, men allt är inte bra konst. (Därför finns det kritiker och kännare...)
 

Graal

Avslutat medlemskap
Personligen skiljer jag på konstfoto och fotokonst. Konstfoto är när man bara delvis använder fotografisk teknik i bildskapandet, alltså att man t.ex målar på ett fotografi, använder fotografi för vidareförädling via olika grafiska tryckförfaranden som inte är fotografiska, eller blandar fotografi med andra tekniker. Även bilder skapade i photoshop med fotografi som utgångspunkt ser jag som konstfoto.
Fotokonst däremot är när man enbart håller sig till rent fotografiska tekniker för att skapa en bild, dvs ljusbelysning av ljuskänsliga material.

Vilka bilder som är konst och konstnärliga är nog svårare att svara på. Om mina bilder kallas för konst eller ej bryr jag mig inte det minsta om. Jag tycker det räcker gott med fotografi.
 

Fläsk-Tarzan

Aktiv medlem
Jag tycker det är litet förmätet att kalla fotagrafier för konst. Här på FS finns det allt för många som vill klassas som konstnärer. Om man avbildar verkligheten som den ser ut är det inte konst, men om man med kameran får fram bilder som inte kan kopplas till just så som verkligheten ser ut kan det vara konst...
 
ANNONS