Annons

Uv filter till D60

Produkter
(logga in för att koppla)

Unintelligible

Aktiv medlem
Jag har en nikon d60 18-55mm objektiv. Jag funderar på att köpa ett billigt uv filter från ebay. (struntar i om det inte är bra, ska bara testa)
Men vad för storlek ska man ha? Funkar 52mm till mitt 18-55 eller hur fungerar sånt där?

Tacksam för svar / Emma
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Kolla på någon sida där de tekniska specifikationerna för din optik listas, tex Cyberphoto (har du köpt kameran och objektivet i kit kan det stå i instruktionsboken också). Det är filterdiameter som är intressant, och jag skulle tippa på att din optik har en filterdiameter någonstans kring 58mm.

Jag undrar dock, varför vill du testa? Vad har du förväntat dig för resultat?
UV-filter förändrar inte bilden alls när det gäller digitalkameror, då dessa har inbyggda UV-filter som sitter på sensorn.
För gammal hederlig film kan man få lite klarare bilder i vissa situationer, men för digitalkameror händer det som sagt inget.

Tänk också på att dåliga filter (billiga) kan försämra bilden ganska mycket (reflexer, och i vissa fall även oskärpa).


Jag vet att du skrev att du inte ville höra något om detta, men det känns dumt att du ska behöva betala för något i onödan.

/Tomas
 

Unintelligible

Aktiv medlem
100-200 kr hit och dit bryr jag mig inte så mycket om :) Jag har kollat på polarizing filter också sägs att det ska ge starkare färger. Är nog ett mer sånt jag tänkt mig..
 

Olle

Aktiv medlem
Kolla på någon sida där de tekniska specifikationerna för din optik listas, tex Cyberphoto (har du köpt kameran och objektivet i kit kan det stå i instruktionsboken också). Det är filterdiameter som är intressant, och jag skulle tippa på att din optik har en filterdiameter någonstans kring 58mm.
Annars brukar det stå längst fram på objektivet.
Om du tittar på objektivet framifrån så står, bland en massa annat, tecknet för diameter (en ring med ett snett streck igenom) samt filterdiametern i mm.

Polfilter gör blå himmel mörkare blå och tar bort reflexer i ickemetalliska ytor, som vatten, glas, växtlighet mm.

UV-filter märker du, som sagt, inte om du har på eller inte. En del använder det som skydd för objektivets frontlins.

Olle
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
100-200 kr hit och dit bryr jag mig inte så mycket om :) Jag har kollat på polarizing filter också sägs att det ska ge starkare färger. Är nog ett mer sånt jag tänkt mig..
Det stämmer. Rättare sagt så är ett polariserande filter till för att ta bort reflexer. Du kanske har testat solglasögon med polariserat glas? Reflexer i fönster och vatten försvinner, så att man kan se igenom.
Som bieffekt ökas färgmättnaden om man använder det till foto.

Filtret består av två glas. Man kan vrida på det yttre, vilket man måste för att få effekten.

Det innehåller ju två glas, så risken för reflexer är större.
 

Olle

Aktiv medlem
Filtret består av två glas. Man kan vrida på det yttre, vilket man måste för att få effekten.
Man vrider på alla lager, inklusive den mellanliggande plastfolien, samtidigt. Det är plastfolien som har den polariserande effekten. Glasen finns för skydda plastfolien.


Olle
 

Unintelligible

Aktiv medlem
Okej, jag kollade på objektivet. Såg att det stod något konstigt tecken och sen stod det 52. Läste på en annan sida också att om man har 18-55mm så ska man ha storlek 52.
Tack för alla svar, har beställt ett polarizing filter nu :)
 
ANNONS