Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan har fått ny design

Produkter
(logga in för att koppla)

AndyK

Aktiv medlem
Ramen runt bilderna funkar fortfarande inte i IE7 (fortfarande ingen ram i ovankant), vet inte hur det är i andra webbrowsers.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Förmodligen gjorde MS samma med sitt GUI i Mobile Apps. Det är ju inte direkt svårt att hitta ett par stycken som tycker det GUI:et har en del att önska.
Alla GUI har något att önska, lika så hemsidedesign. Känns bara som att "New York Times" använder det så därför gör vi det med inte är helt användarinriktat ;)
 

tozz

Avslutat medlemskap
Missuppfattar jag dig? Sidan är centrerad.
Om du förutsätter att alla kör 1920*1080 med maximerat fönster, absolut. Men även i 1280*1024 har sidan bara en väldigt liten svart border till vänster.
Standard idag är att utveckla för 1024*768, tyvärr. Fast ni har bättre koll på era besökares upplösning än vad jag har, men bli inte förvånad om någon inte ser sidan som centrerad.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Alla GUI har något att önska, lika så hemsidedesign. Känns bara som att "New York Times" använder det så därför gör vi det med inte är helt användarinriktat ;)
Precis min poäng. Det finns inget rätt eller fel. Det finns olika skolor. Vissa källor är mer relevanta än andra, men om vi skulle köra strikt på dem så hade sajten inte varit så smaklig. Däremot kanske ett under i teoretisk användbarhet. Sånt får man ha i bakhuvudet när man påstår saker om Gui.

Vi har aldrig skrivit att vi gör det för att Ny Times gör det. Det var bara ett exempel i sammanhanget.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Om du förutsätter att alla kör 1920*1080 med maximerat fönster, absolut. Men även i 1280*1024 har sidan bara en väldigt liten svart border till vänster.
Standard idag är att utveckla för 1024*768, tyvärr. Fast ni har bättre koll på era besökares upplösning än vad jag har, men bli inte förvånad om någon inte ser sidan som centrerad.
Absolut!? Sidan är centrerad oavsett och inte left-aligned som du påstår.
 

ztenlund

Aktiv medlem

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Tekniskt sett har du säkert rätt, men så här ser denna forumtråd ut i Firefox 3.6 med fönstret i storleken 1280x1024:
Ja precis jag har själv kört i 1280 upplösning medan vi byggde ihop det för att få en känsla. Jag tycker inte det är något problem med läsbarheten. Att ha långa forumtrådar är ju en speciell utmaning för en design. Alternativet skulle vara mkt färre inlägg per sida men det ger ju en massa klick.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Precis min poäng. Det finns inget rätt eller fel. Det finns olika skolor. Vissa källor är mer relevanta än andra, men om vi skulle köra strikt på dem så hade sajten inte varit så smaklig. Däremot kanske ett under i teoretisk användbarhet. Sånt får man ha i bakhuvudet när man påstår saker om Gui.

Vi har aldrig skrivit att vi gör det för att Ny Times gör det. Det var bara ett exempel i sammanhanget.
Det finns många rätt och många fel, det finns olika sätt att tillämpa dom. Det är t.ex. aldrig rätt med svårläst text på en sida, oavsett om designern tycker det är tufft.
 

tozz

Avslutat medlemskap
Absolut!? Sidan är centrerad oavsett och inte left-aligned som du påstår.
Vad ni har skrivit i eran CSS är inte intressant, användarupplevelsen är det som ska styra. Om jag ser sidan vänsterställd så är den ju vänsterställd. Det är extremt få som har 1280*x viewport, oavsett upplösning.

En enkel sak ni kan göra i forumet är att flytta det till höger (ha kategorierna till vänster), det är extremt mycket brus som stör upplevelsen med högerkolumnen, om jag är i forumet är mitt intresse för senaste kommentarer, nyheter och bloggar troligtvis extremt lågt.
 

M-Lindberg

Medlem
Layout bildkommentarer

Snyggt att linjen kring bildkommentarerna försvann, blev mycket bättre & mer lättläst! Härligt!

En tanke: Skulle det inte vara snyggare om den som kommenterar har sin "datum/tid" i fetstil hellre än "svararen"? Om det nu ska vara någon fetstil alls där...? För min del känns det som att det drar mer fokus till svaren än själva kommentaren. Bara en tanke...
 

Ludde Nordin

Ny medlem
Vet inte om någon redan påpekat detta, orkade inte läsa igenom alla inlägg...

Under "grupper" fungerar inte undermenyns länkar, man måste klicka på grupper, sen gå ner till alternativen till vänster. Försöker man använda undermenyn för att navigera kommer man bara tillbaka till startsidan för grupper. Det är förmodligen ingen stor svårighet att styra upp.
 

Gille Spie

Aktiv medlem
Repris på tidigare inlägg

Har inte sett något svar på vad jag skrev förut

Så här står det
"Tips:
Du kan också enkelt lägga till Bokmärken genom att gå till den sida du vill bokmärket skall gå till,
och där klicka Skapa bokmärke som finns uppe till höger i menyn på varje sida. På det sättet kan du tex skapa
bokmärken till egna bildsökningar."

Hittar inte "Skapa bokmärke" Hur gör jag genvägar?
Saknar dropdown så tänkte göra genväg men kanske ser jag inte skogen för alla träd
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Har inte sett något svar på vad jag skrev förut

Så här står det
"Tips:
Du kan också enkelt lägga till Bokmärken genom att gå till den sida du vill bokmärket skall gå till,
och där klicka Skapa bokmärke som finns uppe till höger i menyn på varje sida. På det sättet kan du tex skapa
bokmärken till egna bildsökningar."

Hittar inte "Skapa bokmärke" Hur gör jag genvägar?
Saknar dropdown så tänkte göra genväg men kanske ser jag inte skogen för alla träd
Det finns inte åtkomligt på alla sidor just nu, men det kommer.
 
ANNONS