Annons

Framtida kamera + normalobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Nikon D60 men vill inom en snar framtid skaffa mig en bättre kamera.
Finns det någon mer avancerad kamera som jag kan använda "hela livet"?
Svårt att förklara vad jag menar, jag vill ha en mer avancerad kamera efter min nybörjarkamera som jag kan utvecklas mycket med. Jag har funderat på en D700, skulle det passa?

Sen vill jag också ha ett fast objektiv och det låter som att Nikon AF-S 50/1,4 G och Nikon AF-S 35/1,4 G är väldigt bra. Finns det något mer liknande? Jag kan iaf inte bestämma vilket av dessa jag borde köpa. Men just nu lutar det åt Nikon AF-S 35/1,4 G eftersom det verkar vara mer prisvärt!

Säg vad ni skulle ha gjort!
 

Makten

Aktiv medlem
Om du tror dig kunna leva med storleken och vikten av en D700 så funkar den nog att ha bra länge. 50/1,4 AF-S är också ett mycket bra objektiv, förutsatt att du gillar just 50 mm såpass mycket att det känns okej att ha som enda objektiv.

Något AF-S 35/1,4 finns inte än, men kommer säkert så småningom. Det lär då komma att kosta skjortan och mer därtill. Det skulle inte förvåna mig om det blir uppåt femton-tjugotusen spänn.

Jag använder själv en D700 och är mycket nöjd med den, förutom storleken och vikten. Av just den anledningen tror jag att jag kommer att byta ut den när mindre kameror med likvärdiga prestanda kommer ut på marknaden. Jag är helt ointresserad av autofokus och har därför en drös manuella objektiv, som i många fall är minst lika bra som de nya. Exempelvis har jag ersatt 50/1,4 AF-S med ett 50/1,2 AI istället. Kanske inte bättre på pappret, men jag tyckte AF-S:en var tråkig. Men bra.
 

perstromgren

Aktiv medlem
Att ha en digital kamera "hela livet" tror jag inte på, om man inte är mycket gammal. Teknikutvecklingen går fort, och även om kameran håller tror jag att det är få intresserade fotografer som inte blir väldigt sugna på att köpa ett nytt kamerahus då och då. Fina objektiv, däremot, kan man nog ha bra länge. Det finns säkert gott om Nikonobjektiv från 60-talet som fortfarande används flitigt.

Men D700 kommer säkert att vara intressant ett bra tag till.

Per.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Men Nikon Nikkor AF-S DX 35/1.8 G då? Den kostar 2000 spänn. Prisvärt?
Det finns, och det är ett utmärkt objektiv, men det funkar inte optimalt på fullformatsensor (t.ex. den på D700) utan är gjort för kameror med mindre sensor (DX), som den du har i din D60. För fullformat passar istället AF 35/2,0 bättre.

Jag tror förresten inte att nån digitalkamera "håller hela livet", men visst borde man klara sig rejält länge med en D700 om man köper en sån.

Innan ett så stort uppköp som en D700 är, så tycker jag (utan att veta nånting om dina kunskaper eller erfarenhetsnivå) du ska svara på några viktiga frågor:

- Kan du hantera alla funktioner på din D60?
- Känner du dig begränsad med din D60? I så fall, vad saknar kameran och i vilka lägen räcker inte kameran till?
- Vilka objektiv har du idag?
- Budget för övrig fotoutrustning?
- Vad är roligast - vidvinkel eller tele? (Landskap eller fågelbilder?) För fågelfoto är D300s nog ett bättre val, om man inte har en verkligen stor budget eller vill släpa på enormt stor, tung och dyr utrustning. Detta på grund av den skenbara brännviddsförlängningen/cropfaktorn. Alla objektiv blir mer vidvinkliga på FX jämfört med DX.

(Sjävklart så var det två andra som han svara före mig) ;-)
 
Det finns, och det är ett utmärkt objektiv, men det funkar inte optimalt på fullformatsensor (t.ex. den på D700) utan är gjort för kameror med mindre sensor (DX), som den du har i din D60. För fullformat passar istället AF 35/2,0 bättre.

Jag tror förresten inte att nån digitalkamera "håller hela livet", men visst borde man klara sig rejält länge med en D700 om man köper en sån.

Innan ett så stort uppköp som en D700 är, så tycker jag (utan att veta nånting om dina kunskaper eller erfarenhetsnivå) du ska svara på några viktiga frågor:

- Kan du hantera alla funktioner på din D60?
- Känner du dig begränsad med din D60? I så fall, vad saknar kameran och i vilka lägen räcker inte kameran till?
- Vilka objektiv har du idag?
- Budget för övrig fotoutrustning?
- Vad är roligast - vidvinkel eller tele? (Landskap eller fågelbilder?) För fågelfoto är D300s nog ett bättre val, om man inte har en verkligen stor budget eller vill släpa på enormt stor, tung och dyr utrustning. Detta på grund av den skenbara brännviddsförlängningen/cropfaktorn. Alla objektiv blir mer vidvinkliga på FX jämfört med DX.

(Sjävklart så var det två andra som han svara före mig) ;-)
-Ja, jag kan hantera alla funktioner väldigt bra i min D60.
-Jag känner att jag inte längre kan utveckla mig med den kameran och vill därför ha en bättre kamera så att jag kan bli en bättre fotograf.
-Jag har det NIKKOR AF-S DX 18-55/3.5-5.6G VR som följde med min D60 och ett AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro.
-Jag är ju student, så min budget är ju mitt studiebidrag. Men eftersom jag planerar att köpa nytt kamerahus inom en snar framtid och inte nu så kan jag iaf börja spara pengar.
-Jag älskar att fota allt! Men mest djur så som fåglar och studiofotografering. Men som sagt, jag brukar foto allt mellan himmel och jord.
 

JazzBass

Aktiv medlem
-Ja, jag kan hantera alla funktioner väldigt bra i min D60.
-Jag känner att jag inte längre kan utveckla mig med den kameran och vill därför ha en bättre kamera så att jag kan bli en bättre fotograf.
-Jag har det NIKKOR AF-S DX 18-55/3.5-5.6G VR som följde med min D60 och ett AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro.
-Jag är ju student, så min budget är ju mitt studiebidrag. Men eftersom jag planerar att köpa nytt kamerahus inom en snar framtid och inte nu så kan jag iaf börja spara pengar.
-Jag älskar att fota allt! Men mest djur så som fåglar och studiofotografering. Men som sagt, jag brukar foto allt mellan himmel och jord.
Hej,
Med D700 så funkar inte 18-55:an nåt vidare då det är anpassat för DX-formatet, du bör alltså se på någon zoom typ 28-75 för att få samma zoomomfång som 18-55:an ger på DX-kameror.

Om du gillar att fotografera djur och fåglar är det troligen smartare (eller åtminstone avsevärt billigare) att satsa på en D300(s). Uppdaterar du till en D700 måste du ha ett längre objektiv än den 70-300 du har för att få samma bildvinklar som du får med den på D60. Ett 150-500 eller nåt i den stilen skulle nog behövas i så fall. Med andra ord, lägger du på ett 55-200 på din D60 istället för din 70-300, så får du nästan exakt samma bildvinklar som du skulle få med 70-300 på en D700.
 
Hej,
Med D700 så funkar inte 18-55:an nåt vidare då det är anpassat för DX-formatet, du bör alltså se på någon zoom typ 28-75 för att få samma zoomomfång som 18-55:an ger på DX-kameror.

Om du gillar att fotografera djur och fåglar är det troligen smartare (eller åtminstone avsevärt billigare) att satsa på en D300(s). Uppdaterar du till en D700 måste du ha ett längre objektiv än den 70-300 du har för att få samma bildvinklar som du får med den på D60. Ett 150-500 eller nåt i den stilen skulle nog behövas i så fall. Med andra ord, lägger du på ett 55-200 på din D60 istället för din 70-300, så får du nästan exakt samma bildvinklar som du skulle få med 70-300 på en D700.
Okej, då låter det som att D300 är kameran för mig! Om det inte är någon annan som ni kommer på skulle passa mig förutom D700 och D300?

Men först och främst så ska jag köpa mig ett fast objektiv?
Så, om man vill använda objektivet för porträtt är det då bäst med Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G med min D60 eller Nikon Nikkor AF-S 50/1,4 G ?

Men om jag någon gång i framtiden skaffar mig en FX så funkar inte DX ALLS på dom kamerahusen?
 

perstromgren

Aktiv medlem
-Jag känner att jag inte längre kan utveckla mig med den kameran och vill därför ha en bättre kamera så att jag kan bli en bättre fotograf.
Det är rätt oberoende av varann, tycker jag. Flera knappar och mätpunkter gör inte så mycket för utvecklandet av bättre bilder, som vi alla vill tro. Det underlättar, men inte så mycket som man kan önska. Alla kameror kan ju ställas på manuell inställning exponering och dito fokus, precis som en Leica M!

Du svarade aldrig på Magnus fråga: vad är det mera specifikt som du tycker saknas i din D60? Svaret kan underlätta väldigt mycket för valet av nytt kamerhus (eller -system).

Beträffande DX-objektiv på FX-hus så blir det bild, men med (mycket) kraftig vinjettering i de flesta fall. Din 18-55 går dock att använda från ca 25mm, om jag inte missminner mig.

Per.
 

JazzBass

Aktiv medlem
Okej, då låter det som att D300 är kameran för mig! Om det inte är någon annan som ni kommer på skulle passa mig förutom D700 och D300?

Men först och främst så ska jag köpa mig ett fast objektiv?
Så, om man vill använda objektivet för porträtt är det då bäst med Nikon AF-S DX NIKKOR 35mm f/1.8G med min D60 eller Nikon Nikkor AF-S 50/1,4 G ?

Men om jag någon gång i framtiden skaffar mig en FX så funkar inte DX ALLS på dom kamerahusen?
D90 räcker rätt långt den med. Jag bytte från en D60 till en D90, och den har massor av funktioner som D60 saknar.

Det är upp till dig om du vill använda fasta objektiv eller inte. För hel- och halvkroppsporträtt funkar 35mm, men 50 är bättre (på DX). för ansiktsporträtt rekommenderar jag nog minst 60mm brännvidd (på DX). Nikons AF 85/1,8 är ett helt fantastiskt objektiv, rekommenderar det starkt om man (som jag) tycker att versionen med f/1,4 är hutlöst dyr. Dock funkar det på D60 endast med manuell fokus. Ett 60mm makro-objektiv skulle nog vara ett bra substitut.
 
ANNONS