Annons

Går den att rädda? (Nikon D60)

Produkter
(logga in för att koppla)

LittleLi

Aktiv medlem
Igår klickade det till i min system kamera och fick meddelandet på skärmen; fel! tryck på avtryckaren.

Så jag gjorde det men inget hände, jag har tagit ur batteriet/minneskortet och stängt av och på den.
Och är det värt att skicka den på lagning?
Annars blir det att köpa en D90.
 

MattiasL

Aktiv medlem
har du testat med ett annat minneskort? Jag har varit med om att ett trasigt minneskort fått kameran att balla ur på liknande sätt.
 

ROYSAN

Aktiv medlem
Och kameror är ju idag förbrukningsmaterial liksom datorer. Din D60 är säkert ett år eller mer så, dags att slänga och köpa nytt.
Ironisk eller ej....

Däremot gör det ju lite ont att detta sker, och nog vill man ha ut några fler år. Se vad en beg D60 kostar, kanske ungefär som en rep.

Idag vägrar ju NIKON att sälja delar så man kan inte laga själv numera.

D90 tycker jag är underbar....

de
Roy
 

LittleLi

Aktiv medlem
Tack för alla svar! Jag har provat att byta minneskort och bilderna kunde jag föra över till datorn utan problem, så ni råder mig att köpa en begagnad D60 istället för att laga den?
Jag kommer nog köpa en D90 om den inte går att laga...men är det vanligt att kameror dör bara efter 1½ års bruk, i så fall känns det inte så bra...eller så är min kamera ett extremist fall.

Stolleman: Hahaha jag är väldigt sugen på en D90! Men de känns ju ändå rätt hemskt när en kamera dör mitt under en fotografering.
 

dumbo

Aktiv medlem
men är det vanligt att kameror dör bara efter 1½ års bruk, i så fall känns det inte så bra...eller så är min kamera ett extremist fall.
Normalt är det nog inte så mycket tiden som hur många knäppta bilder (och hur kameran behandlas, såklart) som avgör hur länge kameran håller.
Sedan kan man ju alltid ha otur och få en kamera som håller färre exponeringar än snittet.
Men, nej, det är inte så vanligt att en kamera går sönder efter så kort tid, om man fotar "normalt".

Nu vet vi ju inte vad som är fel på din kamera, men gissningsvis så är det något med slutaren eller spegelmekanismen. Att byta en slutare kostar, vad jag hört (jag har inte behövet byta nån själv) runt 3000kr och man får ju då fråga sig hur mycket det är värt att lägga på en D60.
Ring och prata med en serviceverkstad och kolla vad de tror kan vara fel och om de kan göra en uppskattning av vad en reparation skulle kosta.
 

MattiasL

Aktiv medlem
Ring Lasses kameraservice innan du gör något. De är extremt bra att ha att göra med och lurar aldrig på en något dumt.
 

heliflyer

Aktiv medlem
så här står det på deras hemsida.
Kostnadsförslag
Vi erbjuder dig gratis kostnadsförslag. När du lämnar in din produkt kontrollerar vår tekniker den och kontaktar dig med en ungefärlig kostnad för reparationen. Vid reparation eller skrotning på verkstaden debiteras ingen avgift. Vid retur utan åtgärd debiteras en undersökningsavgift på 200:- plus eventuell frakt. Ett kostnadsförslag brukar lämnas inom ett par dagar.

Så skicka dit kameran så får du domen 200 kan det ju vara värt att få besked även om den inte går att laga.
 

LittleLi

Aktiv medlem
så här står det på deras hemsida.
Kostnadsförslag
Vi erbjuder dig gratis kostnadsförslag. När du lämnar in din produkt kontrollerar vår tekniker den och kontaktar dig med en ungefärlig kostnad för reparationen. Vid reparation eller skrotning på verkstaden debiteras ingen avgift. Vid retur utan åtgärd debiteras en undersökningsavgift på 200:- plus eventuell frakt. Ett kostnadsförslag brukar lämnas inom ett par dagar.

Så skicka dit kameran så får du domen 200 kan det ju vara värt att få besked även om den inte går att laga.
Det låter vettigt, ska kolla upp den, vi har planerat att gå in på expert så jag kanske kan be de skicka kameran till kostnadsförslaget...det lutar nog åt slutaren eftersom jag kan ha kameran på och kolla på bilderna och ändra omkring med inställningar.
Får se hur det här slutar, blir i alla fall av med pengar...så det visar sig.
Jag som precis hade införskaffat mig en reflexskärm för porträttfotograferingar.
 

gorse

Aktiv medlem
...vanligt att kameror dör bara efter 1½ års bruk...
Jag tycker nog konsumentlagstiftningen skulle kunna användas här. Fel som uppkommer inom sex månader från köpet har du "garanti" på, även om säljaren inte skrivit någon garantisedel eller skrivit in garantier på kvittot. Det är konsumentköplagens tvingande regler som säger detta. Efter de första 6 månaderna gäller konsumentköplagen ytterligare 2,5 år, dvs. totalt 3 år. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början. Klart värt att prova.
 

larsev

Avslutat medlemskap
Hur många exponeringar har du gjort?
Om det är under 20000 får det nog anses som anses som ett ursprungligt fel.
Slutaren skall hålla längre än så.
Hmmm....... Har samma fel på min gamal D40X, vilket i princip är samma kamera som D60.
Skall kolla med Nikon om detta kan gå att reparera på deras bekostnad.
 

LittleLi

Aktiv medlem
Hur många exponeringar har du gjort?
Om det är under 20000 får det nog anses som anses som ett ursprungligt fel.
Slutaren skall hålla längre än så.
Hmmm....... Har samma fel på min gamal D40X, vilket i princip är samma kamera som D60.
Skall kolla med Nikon om detta kan gå att reparera på deras bekostnad.
Tror jag har tagit ca 52-53000 och jag åker till expert nu, pratar med de och sen får vi se vad de säger.
 

blackdoktor

Medlem
Och kameror är ju idag förbrukningsmaterial liksom datorer. Din D60 är säkert ett år eller mer så, dags att slänga och köpa nytt.
Ironisk eller ej....

Däremot gör det ju lite ont att detta sker, och nog vill man ha ut några fler år. Se vad en beg D60 kostar, kanske ungefär som en rep.

Idag vägrar ju NIKON att sälja delar så man kan inte laga själv numera.

D90 tycker jag är underbar....

de
Roy
Har själv en D60 som jag gav till min Dotter och köpte en D90 vilken skillnad mycket nöjd.
köpte den när expert Rea
 

dumbo

Aktiv medlem
Tror jag har tagit ca 52-53000 och jag åker till expert nu, pratar med de och sen får vi se vad de säger.
Med så många exponeringar så är det nog inte så otänkbart att slutaren är slut nej. Jag vet inte om Nikon har någon officiell siffra på hur många exponeringar slutaren i D60 ska klara, men kollar man på D50, D40(x), D70(s), D80 och D60 sammantaget så verkar snittet för att slutaren ger upp vara runt 50000 exponeringar:
http://www.olegkikin.com/shutterlife/

Men... 90 bilder per dag, i snitt... Vad är det du fotar eg?
 

blackdoktor

Medlem
Med så många exponeringar så är det nog inte så otänkbart att slutaren är slut nej. Jag vet inte om Nikon har någon officiell siffra på hur många exponeringar slutaren i D60 ska klara, men kollar man på D50, D40(x), D70(s), D80 och D60 sammantaget så verkar snittet för att slutaren ger upp vara runt 50000 exponeringar:
http://www.olegkikin.com/shutterlife/

Men... 90 bilder per dag, i snitt... Vad är det du fotar eg?
Mest i naturen gärna fiske som jag själv håller på med.
Glenn
 

LittleLi

Aktiv medlem
Med så många exponeringar så är det nog inte så otänkbart att slutaren är slut nej. Jag vet inte om Nikon har någon officiell siffra på hur många exponeringar slutaren i D60 ska klara, men kollar man på D50, D40(x), D70(s), D80 och D60 sammantaget så verkar snittet för att slutaren ger upp vara runt 50000 exponeringar:
http://www.olegkikin.com/shutterlife/

Men... 90 bilder per dag, i snitt... Vad är det du fotar eg?
Jag fotar hästar men min syster använder den också utan tillstånd, måste nog börja gömma min kamera om jag får en ny för hon brukar ta ca 200 bilder varje gång...så det har nog gått dubbelt så fort för kameran att dö nu när hon också har tagit flera 100 kort...och jag brukar ta ca 200-300 kort varje gång jag tar på hästtävlingar, men det blir även en hel del som jag raderar under själva tävlingen...Det blir väl att köpa en d90 och hålla koll på saker och ting.

Kan tillägga att expert tänker skicka kameran till Nikon och om jag får tillbaks en hel kamera för ett rimligt pris så blir det att inte ta lika många bilder kan jag säga och gömma den från syrran!
 
Senast ändrad:
ANNONS