Annons

Bild på artist

Produkter
(logga in för att koppla)

Liemannen

Ny medlem
Hej där, har fotat en bild på Jocke Berg i Kent som finns i mitt galleri.
Det finns en fototävling som jag tror att denna skulle passa perfekt i, frågan är bara. Har jag rätt att använda denna bild till det? Det är ju trots allt en person på denna bild.

När jag fotade bilden så stod jag i foto-diket, alltså hade jag tillåtelse att vara där och fota och hade ringt om detta tillståndet innan.

Har jag rätt att använda denna bild i tävlingen?
Jag vinner en kamera om jag vinner tävlingen.

MVH
Anna
 

Grimmer

Aktiv medlem
Javisst kan du tävla med bilden. Problemet är bara ifall du samtidigt går med på att företaget använder bilden i reklamsammanhang. Isf. måste du ha ett skriftligt godkännande av Jocke.
 

borealis

Aktiv medlem
Javisst kan du tävla med bilden. Problemet är bara ifall du samtidigt går med på att företaget använder bilden i reklamsammanhang. Isf. måste du ha ett skriftligt godkännande av Jocke.
Stämmer det verkligen - visst är det den som publicerar reklamen (företaget i fråga) som måste få godkännandet? Inte fotografen.
 

ekcim

Aktiv medlem
Det finns väl 2 sidor av det i just denna del, jag tror dock att det är fotografens skyldighet att se till att tillstånd av den som finns på bild om bilden kommer användas i reklamsyfte.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Det finns väl 2 sidor av det i just denna del, jag tror dock att det är fotografens skyldighet att se till att tillstånd av den som finns på bild om bilden kommer användas i reklamsyfte.
Nej, det är det inte. Det är den som låter publicera reklamen som är skyldig att göra detta.

Att det sedan är ganska vanligt att bildköpare vill att fotografen fixar tillståndet är en annan sak.
 

ekcim

Aktiv medlem
Nej, det är det inte. Det är den som låter publicera reklamen som är skyldig att göra detta.

Att det sedan är ganska vanligt att bildköpare vill att fotografen fixar tillståndet är en annan sak.
Jo med tanke på att de är en tävling så lär det troligen finnas med nåt i det finstilta gällande just bilderna mans kickar in, och om man godkänner dessa så blir det så att publicerar företaget denna bild och artisten kräver pengar av företaget så kan företaget då kräva det av fotografen om ett "avtal" gjorts vilket troligen ligger nånstans när man laddar upp bilderna.
 

Liemannen

Ny medlem
Tack alla.
Det är en sån jättefånig grej som en bilddagbokstävling.
Så jag antar att bilden inte kommer att använda till reklamsyften, det måste dem ju isåfall fråga mig om sedan. Står inget om något sådant.
 
ANNONS