Annons

Står inför jobbigt val...

Produkter
(logga in för att koppla)

Makarai

Ny medlem
Hej alla fotoentusiaster!

Jag står inför ett ganska jobbigt val. Grejen är att jag behöver en bra vidvinkel (helst inte för dyr) snarast och har en D-SLR. Har tänkt uppgradera till 5D när en ny modell kommer (inom ett år får vi hoppas)

Eftersom D-SLR kameror ger lite extra brännvidd behöver jag iaf komma ner till 10mm för att få 16mm på min Canon 30d.

Så frågan är vilket objektiv som ni kan rekommendera. vill alltså inte köpa en lins för D-SLR
 

ErlandH

Aktiv medlem
Eftersom D-SLR kameror ger lite extra brännvidd behöver jag iaf komma ner till 10mm för att få 16mm på min Canon 30d.

Så frågan är vilket objektiv som ni kan rekommendera. vill alltså inte köpa en lins för D-SLR
Om jag förstår dig rätt vill du ha en raktecknande vidvinkel på 10 mm för fullformatskameror från Canon?

Sorry. Glöm det. Det finns inte. 10 mm är en väldigt extrem vidvinkel på fullformat.

Köp objektiv till den kamera du har. Det finns flera olika bra vidvinkelzoomar på ungefär 10-20 mm från Canon och andra tillverkare för kameror med cropsensor. De har diskuterats i flera trådar ganska nyligen här på FS.

Skulle du i en framtid komma i en situation där du inte har någon användning av det så finns det en ganska bra beg-marknad för den typen av grejer.
 

FiCa1

Aktiv medlem
Om jag förstår dig rätt vill du ha en raktecknande vidvinkel på 10 mm för fullformatskameror från Canon?

Sorry. Glöm det. Det finns inte. 10 mm är en väldigt extrem vidvinkel på fullformat.

Köp objektiv till den kamera du har. Det finns flera olika bra vidvinkelzoomar på ungefär 10-20 mm från Canon och andra tillverkare för kameror med cropsensor. De har diskuterats i flera trådar ganska nyligen här på FS.
Sigmas 10-20 mm har jag och en kompis oxå. Vi är kanonnöjda / mvh FiCa1
 

Nichlas_S

Aktiv medlem
Ja som tidigare sagt 10mm på fullformat blir knivigt.
Där i mot på aps-c och som nämnt så sigmas 10-20mm är ett kanon objektiv då.

Skall du ha ett som passar för fullformat sen med får du nog ta och börja på en 16mm och då har vi det super kanon fina objektivet från Canon EF 16-35/2,8 L USM II dock så kostar det minst lika mycket som jag beskrev hur bra det är...

Så kanske ett Canon EF 17-40/4L USM Som är kanon bra med och kostar ~hälften av 16-35.
Båda gjorda för FF

Sen kommer ju Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG HSM II till Canon för FF men det vet jag inte hur bra det är, men priset är som ett 17-40/4L kanske kan det va va du letar efter?

Så närmast dina krav du kommer är nog Sigman här.
Men nöjdast på din FF borde du bli av canon 16-35. och där med en lätt plånbok.

Hopas det kan ge dig lite hjälp!
Lycka till i ditt sökande och val
 

Makarai

Ny medlem
Ja som tidigare sagt 10mm på fullformat blir knivigt.
Där i mot på aps-c och som nämnt så sigmas 10-20mm är ett kanon objektiv då.

Skall du ha ett som passar för fullformat sen med får du nog ta och börja på en 16mm och då har vi det super kanon fina objektivet från Canon EF 16-35/2,8 L USM II dock så kostar det minst lika mycket som jag beskrev hur bra det är...

Så kanske ett Canon EF 17-40/4L USM Som är kanon bra med och kostar ~hälften av 16-35.
Båda gjorda för FF

Sen kommer ju Sigma EX 12-24/4,5-5,6 DG HSM II till Canon för FF men det vet jag inte hur bra det är, men priset är som ett 17-40/4L kanske kan det va va du letar efter?

Så närmast dina krav du kommer är nog Sigman här.
Men nöjdast på din FF borde du bli av canon 16-35. och där med en lätt plånbok.

Hopas det kan ge dig lite hjälp!
Lycka till i ditt sökande och val
Canons 16-35 vore ju en dröm men den lättar som sagt på plånboken för mycket, dessutom tror jag inte det kommer funka i trånga lägenheter som ska fotas med min kamera i dagsläget.

Jag har kikat lite på Tamron Objektiv AF 10-24/3,5-4,5 Di-II LD Asph IF,

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-10-24mm-f-3.5-4.5-DI-II-Lens-Review.aspx

Kommer den att fungera på en full frame som 5d (mark III)
 

Nichlas_S

Aktiv medlem
Canons 16-35 vore ju en dröm men den lättar som sagt på plånboken för mycket, dessutom tror jag inte det kommer funka i trånga lägenheter som ska fotas med min kamera i dagsläget.

Jag har kikat lite på Tamron Objektiv AF 10-24/3,5-4,5 Di-II LD Asph IF,

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-10-24mm-f-3.5-4.5-DI-II-Lens-Review.aspx

Kommer den att fungera på en full frame som 5d (mark III)
Nej den funkar inte på FF
vad jag känner till så är du är rätt låst till dom tre jag beskrev där om du skall ha den på FF tyvärr.
 

wfrank

Aktiv medlem
Ska du vara extrem på FF och vill ha extremt bra pris/prestanda ska du ha Samyang 14/2.8. Nu är det inte lika roligt på APS-C eftersom det inte blir någon extrem vidvinkel, bara vidvinkel.

Annars finns Sigmas 12-24 för FF (10-20 och 8-16 är för APS-C). En ver II är på väg ut av 12-24 som jag själv väntar på. Sigmas 8-16 är förmodligen det skarpaste som finns till APS-C och (min gissning) har det säkert inspirerat det nya 12-24. Men dom är inte särskilt billiga.

En annan (mycket billig) väg att gå är att köpa ett beg Sigma 10-20 (finns två versioner). Optiskt presterar dom bra (men inte som 8-16) och sen sälja och gå på Samyang 14.

Notera bara att Samyang är manuella objektiv.
 

dHagger

Aktiv medlem
Canon har ju precis kommit med en 8-15/4L som också funkar till fullformat. Den ger visserligen en cirkelformad bild vid 8mm, men med så extrem vidvinkel är det bara att vänta sig. Även Sigmas objektiv till APS-C verkar fungera rent tekniskt på fullformats-kameror, men ger då svarta kanter/hörn.
 

fredrikb81

Aktiv medlem
Som sagt, Samyang 14mm är ett grymt prisvärt och riktigt skarpt objektiv. Det har dock några negativa sidor som man behöver vara ok med:

- Endast manuell bländarstyrning (vilket inte spelar roll så länge du fotar manuellt eller i AV-läge)
- Endast manuell fokusering (vilket inte spelar så stor roll om du inte fotar saker som rör sig nära närgränsen)
- Viss besvärlig "mustasch"-distortion (kan visserligen korrigeras i PT lens, men gör det ändå lite besvärligt att fota arkitektur/raka linjer)
- Det går inte att montera filter på objektivet (vilket är en nackdel om du fotar landskap med graduerade filter, vill använda ND-filter, polfilter etc.

Kan du leva med de nedsidorna får du ett fruktansvärt prisvärt objektiv (runt 2000 spänn begagnat).

14 mm ger viss vidvinkel på APS-C (som du kallar D-SLR) och rejält med vidvinkel på FF-sensorer.

Mvh,
Fredrik
 

and30ers

Aktiv medlem
Canons 16-35 vore ju en dröm men den lättar som sagt på plånboken för mycket, dessutom tror jag inte det kommer funka i trånga lägenheter som ska fotas med min kamera i dagsläget.

Jag har kikat lite på Tamron Objektiv AF 10-24/3,5-4,5 Di-II LD Asph IF,

http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Tamron-10-24mm-f-3.5-4.5-DI-II-Lens-Review.aspx

Kommer den att fungera på en full frame som 5d (mark III)
D-SLR betyder Digital Single-Lens Reflex Camera eller digital systemkamera på Svenska. Både EOS 30D och 5D är DSLR's men den första har mindre sensor vilket gör att upplevd brännvidd är 1,6x den som står på objektivet (oavsett om det är ett EF eller EF-S objektiv).

Canon EF 16-35 är fortfarande 16mm när du sätter den på en 30D. Den blir inte 10mm vilket är det du verkar vilja ha.

Köp en beg Sigma 10-20 för 3 lax och sälj den för 3 lax om och när du köper en 5D MkIII om ett par år. Hur svårt kan det va?
 

Danne B

Aktiv medlem
Canons 16-35 vore ju en dröm men den lättar som sagt på plånboken för mycket, dessutom tror jag inte det kommer funka i trånga lägenheter som ska fotas med min kamera i dagsläget.
Varför inte skaffa en begagnad lins till din nuvarande och spara ihop till en 16-35mm tills du skaffar fullformat?

Själv kör jag med Canons 10-22mm EF-S och den fungerar bra i trånga lägenheter. De brukar finnas ganska ofta som begagnade och borde inte vara svårsåld, när och om du vill byta upp dig.
 
ANNONS