Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkallning + fotokopior av 6x9-negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Pentax K-7

Avslutat medlemskap
Jag har lite smått börjat tröttna på att enbart fota med DSLR och då jag tidigare gillade 6x6 negativ tänkte jag nu testa 6x9 och jag har därför nyss köpt en Fuji GW690III som tar bilder i formatet 6x9 (120 eller 220-film). Jag undrar nu om ni kan tipsa om någon fotofirma där man kan framkalla och få fotokopior på dessa? Kanske Q-pix, Crimson eller någon annan firma?

Jag funderar även på att lite längre fram att återigen göra ett eget mörkrum men vad ska man köpa för förstoringsapparat som kan ta negativ i formatet 6x9? Jag har inte råd med någon ny så det är endast begagnat som gäller.

Slutligen undrar jag om det finns 220-film att köpa fortfarande? Jag finner endast 120-rullar när jag googlar.
 

Olof B

Aktiv medlem
220-film finns inte kvar längre. Jag har inte hittat någon i alla fall.
Lite synd, för hade velat ha lite fler exponeringar per rulle ibland.

Crimson framkallar 120-film. Kanske bra att skriva att det är 6x9 så dom inte klipper den konstigt. (om det inte sker manuellt.)

Nya förstoringsapparater..??? Finns det?
Utbudet av begagnade är väl tyvärr inte det största för negativstorlek över 6x6.
Du kan eventuellt behöva ha en apparat som tar 4x5". Durst Laborator 1200 vet jag klarar av 6x9 (ja ända upp till 4x5").
 

Graal

Avslutat medlemskap
Det finns gott om nya apparater att köpa, kanske inte i Sverige men utomlands. I Sverige säljer i alla fall www.photax.se nya apparater. En begagnad Durst M805 tar annars negativ upp till 6x9 cm. Det fanns någon här i fotosidans forum som hade en sån för några veckor sedan och inte visste om han skulle slänga den eller ej? Sök så hittar du tråden och kan kontakta honom. han bodde i Hyltebruk och åker du och hämtar den kanske du kan få den rätt billigft eller t,om gratis?
 

Janne H

Aktiv medlem
Jag har lite smått börjat tröttna på att enbart fota med DSLR och då jag tidigare gillade 6x6 negativ tänkte jag nu testa 6x9 och jag har därför nyss köpt en Fuji GW690III som tar bilder i formatet 6x9 (120 eller 220-film). Jag undrar nu om ni kan tipsa om någon fotofirma där man kan framkalla och få fotokopior på dessa? Kanske Q-pix, Crimson eller någon annan firma?

Jag funderar även på att lite längre fram att återigen göra ett eget mörkrum men vad ska man köpa för förstoringsapparat som kan ta negativ i formatet 6x9? Jag har inte råd med någon ny så det är endast begagnat som gäller.

Slutligen undrar jag om det finns 220-film att köpa fortfarande? Jag finner endast 120-rullar när jag googlar.
Klart att du ska ha eget mörkrum om du plåtar på film. Det är ju först då du kan lära dig att få fram de rigtigt perfekta neggen och därmed de snyggaste printarna!
Min favokamera var Fuji 6x8, med rörligt främre standar :)
6x8 tycker jag personligen var ett bättre format jfr det väl långsmala 6x9.
Mvh.
/Janne Höglund.
www.helikopterbild.se
 

Pentax K-7

Avslutat medlemskap
Tackar, har nu två olika förstoringsapparater som jag kan söka efter (Durst Laborator 1200 + Durst 609). Förr eller senare lär det väl dyka upp någon som vill sälja.
 

mb90

Avslutat medlemskap
Jag har en Meopta Magnifix som kan ta upp till 6x9 så det kan också vara en modell att titta efter. Kanske lite mer lågbudget än exempelvis Durstapparaterna, men stabil. Tyvärr har jag inte använt min så mycket eftersom jag saknar utrymme för ett mörkrum, så för närvarande står den nedplockad i väntan på bättre tider.
 

Pentax K-7

Avslutat medlemskap
Ok, ska även hålla koll efter sådana. Du vill kanske sälja din?

Fler förslag om forstoringsapparater som klarar 6x9 format är välkomna :)
 

thaung

Medlem
Förstoringsapparat för 6*9?

Durst M800 är en gammal proffsmaskin som funkar utmärkt, bra bygge som det finns en uppsjö av tillbehör till. Går att använda med både kondensor- och diffusions-huvud beroende på tillbehör. Klarar allt från 35mm (eller ännu mindre) upp till och med 6*9. Jag har en som jag använder flitigt och kan varmt rekommendera den.

Laborator-maskinerna är ENORMA eftersom dom även är gjorda för storformat, kan vara värt att tänka på. M800:an är inte liten men i jämförelse med dessa så är det ändå stor skillnad.

Mvh
Rasmus
 

Mikael

Aktiv medlem
Alla Durst som tar 6x9 formatet eller större är förmodligen ett bra val. Durst 805 med färghuvud är nog den bästa 6x9 apparaten man kan hitta, har en själv. Tyvärr inte så vanlig bland annonser nuförtiden.

Jag har även en Fujimoto 90 M-D kondensorapparat som du kan få mot avhämtning om du vill börja med en enklare apparat. Det är egentligen en hyfsat stabil och snabbjobbad apparat med bl.a. finjustering av skärpa. Har nog även det mesta annat du kan behöva för att komma igång. Har även en extra Durst 1200 liggande, men då vill jag nog ha några kronor för den.
 

Pentax K-7

Avslutat medlemskap
Alla Durst som tar 6x9 formatet eller större är förmodligen ett bra val. Durst 805 med färghuvud är nog den bästa 6x9 apparaten man kan hitta, har en själv. Tyvärr inte så vanlig bland annonser nuförtiden.

Jag har även en Fujimoto 90 M-D kondensorapparat som du kan få mot avhämtning om du vill börja med en enklare apparat. Det är egentligen en hyfsat stabil och snabbjobbad apparat med bl.a. finjustering av skärpa. Har nog även det mesta annat du kan behöva för att komma igång. Har även en extra Durst 1200 liggande, men då vill jag nog ha några kronor för den.
Jag ska till att börja med begränsa mig till att framkalla filmen själv så får vi se om jag längre fram bestämmer mig för att även göra egna förstoringar. Eftersom jag inte hållt på med mörkrumsarbete sedan slutet av 80-talet har jag absolut ingen koll på de olika modellerna.
 
ANNONS