Annons

Kamerareparatör

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! Jag har en analog systemkamera, en Minolta X-700 som har ett fokuseringsproblem. Den lägger fokus framför objektet som man fokuserar på. Jag gjorde ett mätningstest för att vara säker. Jag satte fokusringen på objektivet på 0.6 meter, med hjälp av ett måttband placerade jag ut en sak 0.6 meter från filmen i kameran och kollade i sökaren - suddigt, först när objektet stod vid 0.85 meter visade min kamera att det var "i fokus". Jag gissar på att felet sitter i kameran, spegeln kanske sitter fel lr något liknande. Nu undrar jag om det är någon som vet om det finns någon (gärna i skåne) som lagar lite äldre kameror och kan reda ut det här felet åt mig?
Tack!

MVH Amanda
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Har du kollat ifall det blir samma fel när du fokuserar med mattskivan / snittbildsmätaren? Om inte så är det bara att köra med den, då är det bara avståndsskalan på objektivet som är fel. Går att justera på vissa objektiv, men jag tror inte att det skulle löna sig ifall det skulle vara så. Du använder väl ändå normalt snittbildsmätaren för avståndsinställningen? Hoppas att du vet vad detta är, annars får du återkomma, ifall du inte har någon bruksanvisning.

Men blir det fel då också, så blir nästa steg att kolla med något annat objektiv och / eller annat kamerahus med samma objektivfattning för att kolla ifall felet ligger i objektivet eller i huset.
.
 
Har du kollat ifall det blir samma fel när du fokuserar med mattskivan / snittbildsmätaren? Om inte så är det bara att köra med den, då är det bara avståndsskalan på objektivet som är fel. Går att justera på vissa objektiv, men jag tror inte att det skulle löna sig ifall det skulle vara så. Du använder väl ändå normalt snittbildsmätaren för avståndsinställningen? Hoppas att du vet vad detta är, annars får du återkomma, ifall du inte har någon bruksanvisning.

Men blir det fel då också, så blir nästa steg att kolla med något annat objektiv och / eller annat kamerahus med samma objektivfattning för att kolla ifall felet ligger i objektivet eller i huset.
.
Tack för ditt svar, tyvärr så vet jag inte vad snittbildsmätaren är.
Har beställt ett till objektiv, får testa när jag får hem det.

Med vänlig hälsning,
Amanda
 
Tog kameran till Lasse på Kamera Teknik Service i Malmö i dag. Problemet fixat på ca 10 sek :D mattskivan låg fel, någons som pillat som inte vetat vad de gjort... -.- Rekommenderar Lasse varmt!
 
ANNONS