Annons

Nikkor AF-S DX 35/1,8 G vs. Nikkor AF-S 50/1,8 G

Produkter
(logga in för att koppla)

silverpearls

Ny medlem
Hej!

Jag har en Nikon D60 och har använt kitobjektivet sen ett år tillbaka då jag köpte kameran men jag känner för en uppdatering och valet står mellan ett 50 mm och ett 35 mm objektiv.
Jag gillar att fotografera mest porträtt och macro, det jag nästan kräver ska finnas med i varje bild är skärpedjup. Älskar när ett enda motiv sticker ut och syns.

Ni här på fotosidan verkar kunna mycket om olika objektiv och så, därför undrar jag vilket objektiv som skulle vara mest värt att köpa? och framförallt, vad är skillnaden mellan dessa två? Passar de ihop med min kamera, alltså att de kan fokusera osv?

tacksam för svar! :)
 

p.cole

Aktiv medlem
jadå dom funkar båda två.
50mm kan vara lite för tight om man fotar mycket inomhus och inte kan backa så långt, personligen föredrar jag 35'an. blir väldigt "lagom" inomhus :) (kört både till nikon och kör till sony nu)
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Båda passar lika bra till din kamera, men nu när det är kort skärpedjup och att isolera motiv du är ute efter är 50 mm ett klart bättre val!

Se till att du får det nya AF-S 50/1,8 G och inte det gamla AF-D 50/1,8 som inte fungerar med din kamera. Det finns nog inte att köpa nytt, men begagnat finns det gott om dem billigt.
 

kephart

Aktiv medlem
Båda passar din kamera då det är af-s objektiv med inbyggd fokusmotor.
Jag har själv 35mm och är mycket nöjd, men för porträtt ( och makro gissar jag) är nog 50mm bättre. Skärpedjupet blir väl kortare med den också.

Fördelen med 35mm är att den blir mer allround. Man kan ha ta den på mest hela tiden utan att missa alltför mycket foton.

I vilket fall ska du ha någon sådan ljusstark glugg. Med sådana här objektiv börjar man fotografera på riktigt. Det är roligt att leka med effekten av bländaren och beundra de skarpa bilderna. Jag får dock erkänna att jag också tar en massa misslyckade bilder. Med kort skärpedjup är det lätt att missa fokus. Men det är ju väl en vanesak och något jag får träna upp. Min 35mm är bland det bästa köp jag gjort.

Ett annat alternativ att fundera på är att köpa en ljusstarkare normalzoom, men det blir dyrare och inte lika ljusstarkt. Fördelen då blir väl att man inte behöver byta objektiv lika ofta. Jag funderar på ett sigma 18-50mm 2,8f ex hsm.

De fasta är ju inte så dyra och om du köper begagnat så kan du med stor sannolikhet sälja för samma pris du köpte om du valde fel brännvidd.
 

Tokoza

Aktiv medlem
Du har Nikon AF-S 40/2.8 Macro som säkert funkar både till macro och porträtt. Men du får lite bättre bokeh vid största bländaröppning med Nikon AF-S 50/1.8
 

Peaceman

Medlem
jag har ett 35mm f1.8 och har tänkt länge att byta till ett 50mm f1.8. Jag vet inte om det är någon skillnad bildmässigt, men när du fotar porträtt med 35mm och du ska ha bara ansiktet måste du vara relativt nära och då kan modellen skena lite och tycka det är obekvämt när du är så nära.
Dock tänker jag ställa frågan, är det någon skillnad på kvalitén på bilderna?
 

perstromgren

Aktiv medlem
Du kan själv lätt bedöma om 35 eller 50mm passar dig bäst: bägge finns på din zoom! Ställ den på 50mm, så ser du hur 50mm är. På samma sätt med 35mm, förstås.

Per.
 
ANNONS