Annons

Backuplösning av fotografier

Produkter
(logga in för att koppla)

Dead_Silent

Aktiv medlem
Men om jag vill kan jag ju låta en USB-disk hänga på datorn hela tiden. Då blir den ju lika "sationär" som en NAS men till ett lägre pris, tystare, enklare setup etc. Vad har då NAS:en för fördel?

Dessutom tycker jag inte man behöver vara "extremt pedantisk" för att klara av att rotera 2 stycken USB-diskar. Hur ofta man vill rotera är ju upp till var och en. Säg att man gör det en gång i halvåret, ja då har man i alla fall merparten av sitt bildarkiv räddat om det blir inbrott eller brand.
Jag funderar på att skaffa en nas och fördelarna, som jag ser det, är att nasen kan göra mer än bara back-up. Den kan streama ljud, bild och film trådlöst till datorer, tv-spel osv. Det skulle vara rätt skönt att ha alla familjebilder trådlöst tillgängliga så att alla i familjen lätt kommer åt dem. Musik- och filmbibliotek likaså.

Back-up-funktionen är liksom bara en av många trick en nas kan göra.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Hm, jag har också funderat på att skaffa en Readynas Duo. På vilka sätt tycker du att den är dålig? Alltså, varför är flexibiliteten dålig och hur skulle du vilja kunna konfigurera en nas?
Jag valde readynas duo just för att den verkade mer proffesionell än de andra "mailstream" naserna som har facebookfunkioner etc. Det var lite av ett impulsköp då den var billig men såhär i efterhand skulle jag istället lagt pengarna på en rejäl hembyggd server med antingen någon open source lösning eller windows home server.

Fördelen med en NAS jämfört med en usb disk är såklart att alla datorer kan backupa till den. Exempelvis min sambo utan dataintresse med laptop. Jag har lagt in en schemalagd backup med syncback som körs två gånger varje vecka. I viss mån gäller det också mig själv då man ibland struntade i att ta backup till usb disken, "Det är för jobbigt". =) Nasen står alltid där och är redo att ta emot data.

Nackdelar med readynas duo
Tänk på att jag inte haft den så länge och det kan finnas workarounds på mina problem som jag ännu inte hittat.

*Ljudnivån - Den är i grund och botten rätt tyst. Tyvärr verkar den sakna en fungerande funktion för att stänga av sig efter en viss tid av inaktivitet och sedan starta när någon anropar den. Det går att schemalägga klockslag men inte att den vaknar på anrop. Det går också att välja att stänga av hårddiskarna vid inaktivitet men fläkten går ändå så ljunivån påverkas inte, dessutom verkar detta skapa problem då diskarna ibland varvar ned när backupen körs.

*Utbyggbarhet - Den rymmer bara två diskar. En hemmgjord server kan rymma hur mkt som helst.

*Konfigurerbarhet hårddiskmässigt - Den är lite begränsad i hur shares delas upp på de två diskarna. Tror bara man kan köra x-raid och raid 0 men kan ha fel. Det vore nice att själv kunna ange var varje share skulle ligga och köra mjukvaruraid1 på filer man vill ha kort downtime på. Exempelvis en 2TB disk + 1TB disk där 1TB används till dokument som finns på båda diskarna och den sista terabyten på 2TB disken används till musik och film som streamas till närverket utan redundans. Detta skulle kunna köras från en annan dator i nätverket med vanlig syncprogramvara om det bara gick att konfigurera hur hårddiskarna används. Lite som fullösningen som fanns i windows home server.

*Instabil - Den har hängt sig ibland då det trådlösa nätverket tillfälligt har tappat kontakten med datorn nasen arbetar mot. Går ej att få kontakt med den utan att starta om.

*Långsam. Tänker en framtid där alla bilder ligger på nasen för att kunna arbeta mot alla datorer. Ser inte att det kan fungera. Dessutom långsamt GUI.

*Bristfällig dokumentation - Readynas duo kommer med totalt bristfällig dokumentation och dessutom med ett värdelöst översatt GUI på svenska. För att ta ett exempel: När vi köpte den fungerade den på alla datorer utom på min stationära bildbehandlingsburk. Varför? Jo, en share på nasen kan inte ha samma namn som användarnamnet på datorn, iallafall inte om man har olika lösenord. Och om man har samma lösenord kan det funka men då måste man manuellt ändra en registernyckel i windows. Detta kan kanske verka självklart för någon som jobbat med linux/unix/*ix/samba förut men för mig som är van windows sätt att tänka var detta något jag aldrig skulle kunna kommit på själv utan internetforums hjälp. Problemet är välkänt och det borde stå stora varningar om detta när man konfigurerar nasen. Det finns liksom inget som direkt håller en i handen under installationen och det krävs nog lite grundläggande kunskap i nätverk för att få den här modellen att fungera i alla miljöer.


Mitt tips är att man noga tänker över sitt val av nas och hur man tänkt använda den. Man får rätt mkt server för pengarna en nas kostar och det kanske är en bättre lösning. Speciellt om man har lite grejer som ligger och skräpar hemma och som kan användas i bygget.

Jag tror det bästa för mig vore en server med 3 hotswapdiskar med redundans som används som arbetsdisk. 2 används samtidigt, den 3:e är på annan plats. Roteras ständigt. Sedan tar man backup på denna server med jämna mellanrum till en USB disk som också förvaras på annan plats. Då borde man vara skyddad mot det mesta.
 

iSolen.se

Guest
Jag funderar på att skaffa en nas och fördelarna, som jag ser det, är att nasen kan göra mer än bara back-up. Den kan streama ljud, bild och film trådlöst till datorer, tv-spel osv. Det skulle vara rätt skönt att ha alla familjebilder trådlöst tillgängliga så att alla i familjen lätt kommer åt dem. Musik- och filmbibliotek likaså.

Back-up-funktionen är liksom bara en av många trick en nas kan göra.
Allt det där kan du göra från en vanlig dator. En gammal (tyst) laptop/dator med en stor (USB)disk blir både billigare och mångsidigare.
 

Frolicc

Aktiv medlem
Allt det där kan du göra från en vanlig dator. En gammal (tyst) laptop/dator med en stor (USB)disk blir både billigare och mångsidigare.
Fast om man kopplar upp en gammal dator till nätverket blir den väl en NAS helt plötsligt? =) Mer eller mindre lämpad för ändamålet beroende på val av operativsystem.
 

L40

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att förstå vad man som en-användare vinner med en NAS gentemot en vanlig USB-disk ur ett backup-perspektiv?

Tvärtom tycker jag NAS har den stora nackdelen att backupen hamnar på samma fysiska plats som datorn. Blir det brand eller inbrott är backupen sannolikt borta.

Med en enkel USB-disk är det betydligt lättare att förvara backupen på annan plats.

Däremot kan det ju finnas andra anledningar till en NAS lösning.

Eller är det någon fördel med NAS som jag missar?
Med en NAS får du exempelvis följande, som är svårare att uppnå med "lösa" USB-diskar:
  • RAID, dvs feltålig mot diskfel
  • Större kapacitet
  • Automatisk backup blir enklare att ordna
  • Always online
 

PMD

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa en nas och fördelarna, som jag ser det, är att nasen kan göra mer än bara back-up. Den kan streama ljud, bild och film trådlöst till datorer, tv-spel osv. Det skulle vara rätt skönt att ha alla familjebilder trådlöst tillgängliga så att alla i familjen lätt kommer åt dem. Musik- och filmbibliotek likaså.

Back-up-funktionen är liksom bara en av många trick en nas kan göra.
Om du använder NAS:en som central lagring för att få de funktioner du räknar upp ovan så blir backupproblemet (och lösningen) något som bör vara utanför NAS:en. Du vill ju ha backup på det du lagrar på NAS:en.
 

PMD

Aktiv medlem
I en diskussion för ett tag sen dök HP PROLIANT N36L MICROSERVER upp. Den verkar vara bättre byggd än de flesta konsument-NAS:ar, men blir nog lite dyrare eftersom den levereras med rätt lite disk så man måste köpa till mer.

Den levereras utan operativsystem så förslaget var att installera FreeNAS på den.

Har någon provat? Den är lite lockande, och jag behöver konsolidera min datalagring.
 

iSolen.se

Guest
Fast om man kopplar upp en gammal dator till nätverket blir den väl en NAS helt plötsligt? =) Mer eller mindre lämpad för ändamålet beroende på val av operativsystem.
Den blir nog liiiite mer än NAS, du får ju ett helt operativsystem och kan ha 100 gånger bättre koll på innehållet och kan installera nya applikationer alltefter de kommer.
 

iSolen.se

Guest
Med en NAS får du exempelvis följande, som är svårare att uppnå med "lösa" USB-diskar:
  • RAID, dvs feltålig mot diskfel
  • Större kapacitet
  • Automatisk backup blir enklare att ordna
  • Always online
Välj rätt raid bara. Jag har blivit av med diskar en gång för att controllern dog, två diskar blev oläsbara.

Efter det kör jag alltid diskarna raidlöst.
 

AFJ

Aktiv medlem
Med en NAS får du exempelvis följande, som är svårare att uppnå med "lösa" USB-diskar:
  • RAID, dvs feltålig mot diskfel
  • Större kapacitet
  • Automatisk backup blir enklare att ordna
  • Always online

1) Jag tycker det är ganska ointressant när det används som backup-media. Dessutom tillförs ju RAID-controllern som kan gå sönder.

2) OK, men då talar vi om väldigt stora datamängder och börja fjärma oss från hemmaanvändarens behov (vilket jag trodde vi diskuterade här).

3) Varför? Snarare är det tvärtom. Windows inbyggda backupfunktion t ex stöder inte backup till nätverksdisk (i vissa versioner).

4) En USB-disk är väl alltid "on-line" om datorn nu är påslagen. Nätverket kan ju vara nere om t ex router/switch lägger av.

För att förtydliga. Jag tycker NAS är en utmärkt lösning, har 3 stycken i garderoben hemma MEN som backup-media för den "normale" amatörfotografen ser jag inga fördelar med en NAS gentemot en USB-disk. Däremot har USB-disken den stora fördelen att kunna flyttas till annan plats och på så sätt få en dramatiskt ökad säkerhet. Jag tycker det är det självklara valet för den som vill ha enkel, kostnadseffektiv och relatvit säker backup.

Så tycker jag i alla fall.
 

l1nd3c0n

Aktiv medlem
Windows Home Server - HP NAS - återställa?

Jag sitter själv med en NAS från HP som kör WHS. Visst e de coolt med förkortningar :)

På NAS:en finns det ett antal gemensamma mappar, bl.a. en där jag lägger foton som jag inte skall jobba vidare med. Samtliga dessa mappar dupliceras internt i WHS och sedan körs backup av WHS till externa USB-diskar som jag roterar.

På min dator har jag de nya fotona i en arbetsmapp tills jag lägger över dem på NAS:en. Datorn blir uppbackad till WHS servern varje natt. So far so good.

Nu till min fråga. Denna klientbackup hamnar "bara" på WHS, den backas inte vidare ut på mina USB-diskar när den kör backup av NAS:en. Filerna är en massa DAT-filer som bl.a. heter "8xxxxxx.RESERVERADAVSYSTEMET.VolumeClusterLatest1.4096.dat" osv.

1. Hur kan jag få dessa backupfiler att automatiskt backas vidare till mina externa USB-diskar så de ingår i min rotation?
2. Kan man återställa dessa backfiler utan att ha en WHS?
 

drjoshua

Aktiv medlem
Jag har just en NAS med RAID för att alla i familjen ska komma åt alla filer. Sedan tar jag backup till en av de stationära datorerna och synkar valda mappar till Sugarsync. Jag betalar för tillfället för 30 Gb för ca 300 kr/år. Uppladdningen gick snabbt och nu behöver man inte tänka på backup längre.

Hade Dropbox tidigare men jag irriterade mig på att jag bara kunde synka Mina dokument/MyDropbox osv... Med Sugarsync väljer du fritt vilka mappar eller dokument du vill ta backup på.

En extra feature är att mobiltagna bilder synkas till Sugarsync så fort du kommer åt ett trådlöst nätverk (eller med 3G om du har fri surf).
 
ANNONS