Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotosidan har fått ny design

Produkter
(logga in för att koppla)

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Jag kör också XP på denna dator och skärmdumpen är tagen från Chrome 16.0.912.63. Det ser lika illa ut i Firefox 6.0.2 men i Internet explorer 8.0 ser det bra ut.
Det där borde vara fixat nu, berodde på att fontpaketet inte hade med den vikten (bold) och då "fejkade fram" bold genom att dubblera - med blandade resultat.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Näe, den vill inte försvinna i min IE9. Men jag kollade i Firefox och där var det rätt ;)
Jag använder i princip bara IE för att leta fel eller när "all else fails"... ;)

Nu prövade jag och det är rött i forumet, men vid bloggarna ser jag inget. I forumet är det dessutom en mystisk grå ram runt fönstret som bara verkar synas i forumdelen.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Dubbelkoll bara. IE9 har ju det där kompabilitetsläget som Fotosidan verkar trigga. Är det påslaget eller inte när ni ser felet?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Dubbelkoll bara. IE9 har ju det där kompabilitetsläget som Fotosidan verkar trigga. Är det påslaget eller inte när ni ser felet?
Eftersom du frågade så började jag titta. Något fuffens pågår...
Compatibility mode är inte förbockat; i själva verket är det utgråat just på forumsidan.

Tar jag däremot upp Developer tools (F12) så visar det sig att IE9 av någon anledning anser att IE7 Standards är page default för just forumsidan. För framsidan anser den att det är IE9 som gäller, så det verkar vara något som får webbläsaren att byta läge på forumsidan.

Tvingar jag över den i IE9-läge även i forumet så försvinner den röda rutan.
 
Senast ändrad:

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Jag har inte stenkoll men forumet är en helt klart äldre "design" och tredjepart. Christer kan säkert lista ut varför.

Uppfattar jag alltså att felet endast uppstår när man kikar på sajten som IE7 (en webbläsare som försöker stödja men inte har superprio på)?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har inte stenkoll men forumet är en helt klart äldre "design" och tredjepart. Christer kan säkert lista ut varför.

Uppfattar jag alltså att felet endast uppstår när man kikar på sajten som IE7 (en webbläsare som försöker stödja men inte har superprio på)?
Ungefär så, men jag vill trycka på att webbläsaren själv byter till IE7-läge. Det är inte kompabilitetsläget som är förkryssat alltså, utan det är utgråat.

I Developer tools, vad det nu heter i den svenska versionen, så kan man se att IE9 anser att standardläget för forumdelen är IE7. Meningen är väl att man ska kunna få webbläsaren att byta om man har ett intranät med gamla sidor e dyl, men här blir det uppenbart helt knäppt.

Jag tror det är enklast att du tittar på bilderna:
http://martinstenlund.se/files/temp/fs-fel/

Edit: Här stod det en felaktighet. :eek:)
Det är bara i IE7-läge det strular med den röda botten under siffran.
Den grå kanten i ytterkanten av fönstret är en markering av att annat läge än IE9 Standards används, så bortse ifrån den.

Bilden på framsidan är bara för att visa att där visas IE9 som standardläge.
 
Senast ändrad:

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ungefär så, men jag vill trycka på att webbläsaren själv byter till IE7-läge. .
Jag har petat in en meta-header som skall indikera för IE att det är IE9-kompabilitet som skall användas, så den inte skall försöka ta några egna beslut - gjorde det någon skillnad?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag har petat in en meta-header som skall indikera för IE att det är IE9-kompabilitet som skall användas, så den inte skall försöka ta några egna beslut - gjorde det någon skillnad?
Ja, jag tog en snabb titt nu och problemet verkar vara borta. Nu indikeras IE9-läge som standard även på forumsidan.
 

afe

Aktiv medlem
Här såg det lite konstigt ut (både i FF 8 och IE 9):

fsrules.jpg

Sedan kanske inte själva texten är helt aktuell heller ...
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ytterligare ett fel som kanske inte är storkris, men som ser fult ut:

I den delen av toppbannern som berättar om blogginlägg mm är texten olika stor i bl a forumdelen och på framsidan. Det för med sig att den om Bernts Antikrundeinlägg inte får plats på t ex framsidan och trillar utanför ner lite på "menyraden". I forumdelen får det däremot plats i bannern då texten är mindre där.

Jag ser felet i både Opera och Firefox. I IE9 finns felet som sådant (olika stor text), men där blir inte texten så stor att den trillar utanför.

Edit:
Bilder från Firefox. Översta är FS framsida och den undre är i forumet.
 

Bilagor

Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
Intermittent så blir det så här nu i forumet:
http://martinstenlund.se/files/temp/fs-fel/fs-nytt-fel1.jpg

Som synes är det där Opera. Samma fel dök även upp i Symbians webbläsare (Symbian Anna tror jag, senaste som finns till C7-00). Jag testade även nyss med Firefox 9.0.1 och lyckades få samma problem där. Som sagt så dyker felet upp lite då och då och är inte konstant.
Jag har fått samma beteende i FF 9.0.1 (i Windows) och Safari (i IOS 5) lite då och då. Jag gissar att det har med belastning att göra i och med att det inte är konsekvent (kanske någon lastbalanserare som ballar ur).
 

ztenlund

Aktiv medlem
Har länkförkortningen börjat korta själva länkarna och inte bara texten? Tänker t.ex. på hur det ser ut i http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1775091&postcount=1

Har även noterat liknande i andra trådar de senaste dagarna.
Det tror jag inte, särskilt inte i det där fallet. Jag såg nämligen en likadan tråd som verkar ha försvunnit, så jag tror att han ångrade sig om var den skulle ligga och kopierade texten. Gör man det så blir länkarna stympade eftersom de, som synes är förkortade...

(Jag klickade på länken till Sydsvenskan i den ursprungliga tråden och då fungerade den.)
 

Emmel

Aktiv medlem
Vet inte om det har med den nya designen att göra, men när man förhandsgranskar citerade inlägg som innehåller stora bilder ser det lite knasigt ut.
Det ser likadant ut när man lägger upp inlägget.

Se hur reklamannonsen från cyberphoto och sökfältet överlappar bilden:
fotosidan.jpg
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vet inte om det har med den nya designen att göra, men när man förhandsgranskar citerade inlägg som innehåller stora bilder ser det lite knasigt ut.
Det ser likadant ut när man lägger upp inlägget.

Se hur reklamannonsen från cyberphoto och sökfältet överlappar bilden:
Visa bilaga 122128
Felet är ju att stora bilder är tillåtna överhuvudtaget på några ställen trots att de inte får plats i designen. Det ser helt enkelt inte klokt ut när de ligger i inläggen heller. De borde inte vara tillåtna överhuvudtaget utan en lightbox e dyl så länge designen ser ut som den gör.
 
ANNONS