Annons

Första systemkameran

Produkter
(logga in för att koppla)

pbogren

Ny medlem
Är i tagen att skaffa forsta systemkameran. Ar just nu ute och reser runt i centralamerika och har insett att jag vill ha en battre kamera att dokumentera nasta resa med men vill aven ha den nu till sommaren. Det jag kommer anvanda kameran till mest ar val resor och sommar/semesterbilder etc. men aven en del sportbilder sasom skidor, wakeboard skate osv.

Mitt kunnande om foto ar ganska begransat, sa jag vill ha en kamera dar jag kan lara mig ta bra bilder utan for mycket krangel.

Jag tanker mig ocksa inte alltfor stor och klumpig variant da den ska vara latt att ha med pa resor osv (har heller inte sarskilt stora hander sa tror inte jag kommer ha problem med en mindre kamera).

Har fastnat for nikons kameror, varfor kan jag inte svara pa :). De ja tittat pa ar D60, D3100, D3000 och D5000.

Hur stor anvandning kommer jag ha av dom extra megapixlarna och af-punkterna i D3000 och D5000 (for det ar dar skillnaden ligger vad jag kan se, forutom video och vridbar skarm i d5000).

jag vill helst inte lagga mer an max runt 4000 for bade kamera och lins vaska osv. sa det blir till att kolla begagnat marknaden.

Nagra tankar om hur jag ska tanka eller forslag pa vilken kamera som skulle passa mig bast? Behover inte nodvandigtvis vara nagon av ovan namnda modeller, eller nikon heller for den delen...
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Skillnaden ligger främst i bildkvalitet där antalet megapixlar absolut inte är allt, brushantering och dynamiskt omfång är två saker som förbättras till nyare modeller. Jag tror inte bilder tagna med t.ex D60 och D3000 tagna med iso 800 är så roliga, medans t.ex D5100 lungt klarar iso 1600. Sen så blir ju nyare kameror snabbare i både AF och seriebildstagning.

Tänk på att alla de modeller du räknat upp saknar AF-motor och du således måste köpa objektiv med inbyggd af, har du tänkt fortsätta köpa begagnade grejer så kan ett hus med AF-motor vara att föredra då begagnatmarknaden blir en aning större då.

Nikon D90 skulle jag rekomendera, den borde du kunna få begagnat med objektiv för runt 4000.
 

pbogren

Ny medlem
tack for ditt svar, hittade en for 4500 men det ar lite i overkant av min budget. Kanske om jag kan fa ner den till 4000. Aven om det ar svarare att hitta af objektiv sa kan det val inte vara omojligt? Det ar ju som sagt en forsta kamera for att testa vidare intresse.

Men forutom af- delen hur star sig dom andra modellerna? Ar inne pa en D3000 som jag hittat for 2500 med 18-55 objektiv.

Har last att man inte ska kopa KIT objektiv. Vad innebar det och hur illa ar det? Behover man bry sig som nyborjare?
 

Herr_Berg

Aktiv medlem
Nikons kitobjektiv är det inget fel på, inte dom nyare i alla fall, visst dom är lite plastiga men optiskt så är dom fina.

Och nä AF-S-objektiv finns det gott om, men man får dock en aning fler att välja på om man har AF i huset.

Visst D3000 är ingen dålig kamera, den är dock av absolut enklaste modell och jag vet med mig att man snabbt tröttnar på instegsmodellerna, inte pga bildkvalitet utan i handahavande. Få knappar och hjul att göra inställningar på resulterar i att man får gå in i menyer och leta istället. Ju mer knappar och hjul desto bättre enligt mig!

Men du lär inte bli missnöjd med en D3000, ett 18-105 och 35 1.8.
 

Tokoza

Aktiv medlem
d90 är bästa alternativet om du har råd. Bättre sökare än de du listat. Själv lider jag ofta pga den lilla sökaren hos min D5000. Har glasögon vilket förmodligen förvärrar litenheten... Kommer förmodligen byta till d7000 inom en snar framtid.

D60 har ju bara 3 fokuspunkter, vilket är väldigt begränsande speciellt om du skaffar lite mer ljusstarka objektiv i framtiden (lättare att mer exakt bestämma var fokuspunten skall vara).

D90 har också bra isoprestanda (d5000 har samma sensor). Iso 1600 kan ge acceptabel bildvalité. D7000 och d5100 har inte "astronomiskt" bättre isoprestanda (i hänseende till mängden brus vid ett visst iso), då de ligger omring 0.5 stop före d90...
 

alexz1991

Medlem
tack for ditt svar, hittade en for 4500 men det ar lite i overkant av min budget. Kanske om jag kan fa ner den till 4000. Aven om det ar svarare att hitta af objektiv sa kan det val inte vara omojligt? Det ar ju som sagt en forsta kamera for att testa vidare intresse.

Men forutom af- delen hur star sig dom andra modellerna? Ar inne pa en D3000 som jag hittat for 2500 med 18-55 objektiv.

Har last att man inte ska kopa KIT objektiv. Vad innebar det och hur illa ar det? Behover man bry sig som nyborjare?
D3000 är rätt liten och behändig, men saknar bra skärm upplösning, och kontakt stycke till batterigrepp. Finns dock eftermarknads grepp som man kopplar in i kameran via AV ingången eller nått av dom.
Det kan va bra att ha om man vill avancera med sin första kamera. Har haft D5100 som jag var väldigt nöjd med. Vridbar skärm är väldigt bra att ha.
 
ANNONS